Antzaat/Ronarg – Madness/Morgen

We zetten opnieuw voet op het Vlaamse vasteland en met de nieuwste split in de hand tracht ik zicht te krijgen op wat het resultaat zou moeten zijn van de samenwerking tussen het blackmetalcollectief Antzaat en het soloproject van één van zijn leden Ronarg. Deze split kreeg de titel Madness/Morgen. Madness is de titel voor de A-kant van de vinyl die met drie nummers wordt volgemaakt door de vier heren van Antzaat. Vaak hebben de thema’s waarrond de nummers zijn gemaakt een dystopische insteek en verwijzen ze naar werk van onder andere H.P. Lovecraft, ook nu. Blijkbaar is Shores Of Madness op deze split een rechtstreekse verwijzing naar At The Mountains Of Madness.

Ronarg daarentegen gooit het over een wat andere boeg. Initieel bleek dit project een uitlaatklep te zijn voor Ronarg zelf. Hij bracht blijkbaar al een tape uit dat het magazine Keen flankeerde maar daar heb ik toch mijn hand niet op kunnen leggen. Hier zou het centrale thema oorlog zijn. Waar het vorige werk van Antzaat nog werd uitgebracht door het Belgische Immortal Frost Productions, en dan spreek ik over erg sterke releases als daar zijn The Black Hand Of The Father (EP – 2017) en For You Men Who Gaze Into The Sun (album – 2020), komt dit draaiende vinyl uit in eigen beheer. Eveneens kwam via dit Belgische label een ander project van Ronarg tot leven, met name Bloedmaan.

Starten doen we zoals altijd in het begin en bij een vinyl bijvoorbeeld is dat aan de A-kant, de kant die aan Antzaat werd toebedeeld. Heerlijk ruig en krasserig stuurt een gitaarlijn je And Death Shall Birth Life in. Je verwacht vervolgens een blastfestijn van jewelste, iets wat er ook wel komt maar even op zich laat wachten. Het is ook even zoeken want de ietwat robuuste productie heeft misschien niet helemaal de drum kunnen omarmen. Maar trek je daar maar niks van aan want eens de scherpe screams komen voorbijflitsen, dien je je enkel nog maar vast te houden aan de ijselijke melodieën. Je hoort de Scandinavische, lees Finse, blackmetalinvloeden nog altijd terug in de muziek van dit viertal, impressionant. Beste nummer van de drie is toch het erg indrukwekkende Consumation By Decay.

De B-kant wordt toegewezen aan de muziek van Ronarg. Het geheel heeft een iets andere klank en spelkleur. Het geluid is iets fijner, iets minder robuust en korzelig. Het heeft een meer epische, heroïsche insteek. Niet vreemd voor de gekozen thematiek natuurlijk. En als je hem “Voorwaarts mannen!” hoort roepen waan je je wel echt op het slagveld. Om de laarzen echt diep in de modder te stampen had de drum misschien wel beter een wat dominantere, zwaardere sound mogen hebben maar we gaan natuurlijk niet zeuren of zagen. De Vreemdeling zet je aan mee te brullen met de messcherpe screams van de heer Ronarg. Het Bloedende Hart is dan weer meer dynamisch in zijn mid-tempo stukken terwijl het afsluitende Moord Op Duivelshoek laat horen dat de cleane vocalen die verhalend en vertellend in karakter zijn de heer Ronarg ook wel liggen.

Ik heb de wat onhebbelijke gewoonte om wanneer ik een splitrelease beluister toch altijd een zekere voorkeur naar voren te schuiven. Gewoontes zijn er om te behouden, ze geven houvast dus ook nu laat ik jullie weten dat mijn voorkeur uitgaat naar Ronarg en dit om de simpele reden dat de gebruikte muzikale ingrediënten net wat anders met elkaar worden vermengd. In ieder geval is het zo dat deze release van eigen bodem obligaat in ieders platenkast dient verzeild te geraken. Wees daar maar zeker van. Belgische melodische op Finse leest geschoeide black metal recht vanuit de ondergrond.

Score:

80/100

Label:

Eigen beheer, 2024

Tracklisting:

  1. And Death Shall Birth Life (Antzaat)
  2. Consumation By Decay (Antzaat)
  3. Shoes Of Madness (Antzaat)
  4. Voorwaarts Naar Morgen (Ronarg)
  5. De Vreemdeling (Ronarg)
  6. Het Bloedende Hart (Ronarg)
  7. Moord Op Duivelshoek (Ronarg)

Line-up:

Antzaat

  • Nihil – Gitaar
  • Isaroth – Bas
  • Eenzaat – Drum
  • Ronarg – Zang, gitaar

Ronarg

  • Ronarg – Zang, gitaren
  • Eenzaat – Drum (sessie)

Links: