De ijzersterke terugkeer van Kerry King in 013

Slayer is dead, long live the King! Kerry King, medeoprichter/gitarist en componist van de beste thrashmetalband aller tijden had geen zin om na het stoppen van de band achter de geraniums te gaan zitten, stelde een nieuwe band samen en pakte de instrumenten maar weer eens in voor een nieuwe tour. Dat zijn bandje van toen toch weer een teken van leven heeft gegeven, doet daar niets aan af. Op zijn zestigste verjaardag staat hij voor het oog van redacteur Remco Faasen en nog eens honderden anderen in 013 in Tilburg.

Voor zijn terugkeer heeft Kerry King bepaald geen koekenbakkers om zich heen verzameld. Leden van zijn band zijn: gitarist Phil Demmel (ex-Machine Head, ex-Vio-lence, ex-Dublin Death Patrol, ex-Slayer (live), ex-Testament (live) en ex-Overkill (live)), bassist Kyle Sanders (Hellyeah), drummer Paul Bostaph (Slayer, ex-Forbidden Evil, ex-Exodus, ex-Testament) en zanger Mark Osegueda (Death Angel). Hier staat kortom Metal Royalty en daarom vervreemdt het toch dat de grote zaal van 013 wordt geopend in de kleine variant: geen tribune dus en het balkon is afgesloten. Het mag de pret echter niet drukken: daarvoor is de verheuging om Kerry King voor het eerst sinds 2019 weer te zien te groot. En de man had toegezegd enkele nummers te spelen die hij voor Slayer heeft geschreven, dus kom er maar in! De vijfde vriend die King vanavond heeft meegenomen is trouwens zijn lichtman want godallejezeusnogaantoe: de vier grote verlichte omgekeerde kruizen in het bandlogo die op het podium staan, zijn haast niet meer van het netvlies te branden.

Direct vanaf Where I Reign klapt de band erop. De voorliefde voor kiezelharde punk kwam bij Kerry King al meer en meer naar voren in Slayer en daar borduurde hij op het eerste album van zijn band al op voort: vanavond spat het ook van het podium. Het is hard, fel en snel en Mark Osegueada levert de perfecte rauwe stem bij af. Na Trophies of the Tyrant en Toxic, staat het eerste nummer van Slayer op het programma. Het is even wennen om niet Tom Araya te horen bij Repentless, maar de opener van het laatste album van de band past perfect bij dit repertoire en na tien seconden weten we niet beter. Two Fists wordt snoeihard gebracht en springt er live veel meer dan op plaat uit en dat geldt eigenlijk ook voor Tension en Everything I Hate About You.

Het duurt even voordat ik besef dat Chemical Warfare het volgende nummer van de Slayer-periode is: in Kerry King-stijl klinkt het allemaal nèt wat meer punk. Met Idle Hands blijft het tempo lekker hoog en ondertussen kunnen we wel concluderen dat hier geen band staat die voor easy money gaat door lekker te teren op het Slayer-verleden: hier staat een écht goede band die zich graag wil bewijzen. Met niet in de laatste plaats Phil Demmel, die als een waanzinnige staat te soleren. Het publiek reageert goed op de energie van de band, al is de respons logischerwijs groter na de Slayer-nummers. Rage gaat echt teringsnel en het krankzinnig hoge tempo blijft behouden met Hate Worldwide van Slayer. Dankzij Residue kunnen we het vervolgens een tikkeltje rustiger houden om op adem te komen om Slayer’s Disciple mee te kunnen brullen. Crucifixation wordt voorzien van een ronkende uitvoering, Shrapnel zullen we bij de tour na de tweede plaat niet meer terug horen op de setlist.

Maar wat geeft dat, want alle zaalverlichting dooft. En dan gaan alleen de lampen met het rode filter aan. Het intro der intro’s klinkt… Jazeker, Kerry King is medeverantwoordelijk voor Raining Blood en daarom voldoet dit nummer aan zijn eigen voorwaarden om te spelen. Dank de Duistere Heer. Het nummer vloeit heerlijk over in Black Magic: het oudste nummer op de setlist vanavond. Payback klinkt misschien wel lekkerder in de wereld van Kerry King dan van Slayer, het furieuze From Hell I Rise is het logische slotakkoord van deze heerlijke avond.

Nee, Kerry King-de-band heeft niet de magie die Slayer had en dat kan ook helemaal niet. Maar het is wél de best denkbare voortzetting van die band. Gelukkig dacht Kerry King-de- muzikant daar ook zo over.

3 juni 2024, 013, Tilburg