Plagued – Decibels for dB’s

Muzikale broedplaats dB’s in Utrecht (van ongekend belang voor de Nederlandse metalscene) heeft betere tijden gekend. Buiten corona wordt het complex met zeventien oefenruimtes, een concertzaal, een opnamestudio en een muziekcafé met een indrukwekkende bierlijst en een prima keuken, bedreigd in het voortbestaan. Er wordt namelijk een compleet nieuwe woonwijk om de locatie heen gebouwd en gezien de prijzen van koopwoningen in de Domstad is het niet lastig voor te stellen dat de nieuwe buren niet per se zitten te wachten op bier drinkend, langharig tuig dat herrie maakt of komt bekijken. Tot overmaat van ramp brak er in januari ook nog brand uit in het gebouw waar dB’s een plek heeft.

Hoewel dB’s relatief goed uit de vlammenzee tevoorschijn kwam, kan het wel een steuntje in de rug gebruiken. Voor de mensen achter Big Ass Metal Fest – dat regelmatig concerten organiseert in dB’s – reden een verzamelalbum te maken met nummers van bands die in het complex hun thuisbasis hebben. Het resultaat is Plagued – Decibels for dB’s, een album met niet alleen een fraaie titel maar ook een mooi tijdsdocument van metal in Utrecht en voor de bands de gelegenheid een breder publiek te bereiken.

Bijvoorbeeld voor opener Beyond the Pale, dat met Storm en drift het eerste nummer in de geschiedenis van de band laat horen. Beyond the Pale is een coronakindje – geboren in 2020 – maar de ouders hebben een verleden in onder andere Bloodgod. Voor dit nummer is oud-Bloodgod-vocalist en Disquiet-bassist Frank van Boven ingevlogen. Het resultaat is een punky thrashnummer met grunts. Benieuwd welke kant Beyond the Pale straks met compleet eigen werk opgaat.

De leden van de death/thrashers van Shinigami hebben een heden en verleden in bands als Pestilence, Bleeding Gods, Ancient Rites, Bloodphemy, Celestial Season en Mayan en dus is het niet zo vreemd dat Downfall (afkomstig van de vorig jaar verschenen EP Ryu) lekker professioneel klinkt. George Oosthoek (ex-Orphanage, ook verantwoordelijk voor het artwork van deze cd) is één van de betere grunters van Nederland en komt prima tot zijn recht over de rollende in your face metal. Een prima beuker met smaakvol gitaarwerk.

De leden van Wrang rijgen de bands ook aan elkaar en kunnen ervaringen uitwisselen over werken in onder meer Grafjammer, Weltschmerz, Wesenwille, Verwoed, Nevel, Verval en zo nog wat meer vrolijke orkestjes. Muzikaal is het heerlijke rauwe black metal wat er in deze samenstelling wordt gemaakt. Gramme werf komt van een split met Grafjammer maar dit is een live-versie waarin een maniakaal zingende Galgenvot zien donkerste zielenroerselen in de microfoon blaf. Een heerlijk beklemmend nummer, een hoogtepunt van dit album.

Hordearii zoekt het in brute thrash/death en maakt indruk met Warzone. Dit nummer en bijbehorende debuutplaat Styx is langs me heengegaan, maar verdient absoluut een kans. Een pluim overigens voor het gitaarspel van Ancient Rites-lid Jory Hoogeveen, die net nog was te horen bij Shinigami en straks nog met Gizåh langskomt. Bij die twee bands treft hij ook drummer en Hordearii-lid Daan Klemann. Wat een incestueuze toestand toch daar in dat dB’s, heerlijk!

Misery Is Company van Rites is de kortste inzending voor deze compilatie en klokt op nog geen twee minuten. Dan mag u raden wat de specialiteit van het huis is… inderdaad, hardcore/punk. Zangeres Louisa Steenbakker ziet er op foto uit als een vrolijk studentikoze dame, maar verandert achter de microfoon hoorbaar in een Mrs. Hyde.

Voor het eerst sinds 2011 geeft Detonation weer eens een teken van leven. De melodieuze deathmetalband heeft er al vier volledige albums opzitten en Portals to Uphobia is afkomstig van het gelijknamige tweede album uit 2005. Het nummer klinkt lekker fris en actueel en doet verlangen naar nieuw materiaal.

Daar hebben we het al aangekondigde Gizåh, met naast Horedearii’s en Shinigami’s Jory Hoogeveen en Daan Klemann onder meer Moss op zang. Zo’n beetje de enige op deze verzameling die er maar één liefde op nahoudt en dat is maar goed ook. Want Gizåh combineert hardcore met death metal en dat klinkt even intens als het lijkt, inclusief beklemmend achtergrondgeschreeuw. Moss heeft dus wel al zijn aandacht nodig. Act III – Aware stond op de EP All the Way Down uit 2019 en die ga ik er eens even bij zoeken, want dit smaakt naar meer.

Het gezelschap met één van de meest briljante namen in de Nederlandse muziekwereld, bracht vorig jaar eindelijk het debuut uit. Burn the Rapist van Grindpad is afkomstig van dit Violence en is een op-en-top thrashnummer waarbij alleen lijken stil kunnen blijven zitten. Vuisten in de lucht en brullen dus: burn the rapist!

Tussen al het brute geweld valt Lovell’s Blade met diens heavy metal extra op, maar in dB’s is voor iedereen een plek en dus ook voor het gezelschap rond zanger Pete Lovell, die nog zong in Nederlands’ oudste heavymetalband Picture. Daar kent hij hij ook de gitaristen Andre Wullems en Mike Ferguson van. Against the Grain is hoe je krachtige heavy metal maakt met een paar ervaren rotten.

Eerder stond Wrang op deze compilatie met een live-versie van het nummer afkomstig van de split met Grafjammer. Grafjammer zelf levert nu het andere nummer op de split aan en doet dat ook in een live-versie. Koude gracht is op-en-top Grafjammer: rommelige, rauwe, snelle maar toch ook enigszins melodieuze black metal waarbij bruller Jorre zijn stem lekker kan laten rollen.

Dat kan bij de razendsnelle grindcore van Kutschurft waar dezelfde Jorre als Dr. Schurft achter de microfoon staat dan weer niet. Dit is vooral snel, sneller, snelst. Worst Kees Scenario is de openingstrack van het laatste album van de band: Kamikaze Kamasutra uit 2015. Verder aanwezig: leden van Shinigami, Detonation en Lovell’s Blade. Gadverdamme wat lekker toch weer en dat geldt ook voor de teksten: Zij stemde toe in een roes/En zogezegd stak Kees pardoes/Een halve meter boeren snijworst/Diep in haar flamoes.

Black Silence maakt old-school metal en heeft met What We Want het tweede nummer dat voor het eerst het levenslicht ziet op deze compilatie. Informatie over de band is schaars (en dat is een understatement), maar op de beperkte Facebookpagina van de band is te zien dat een paar leden al wat langer op deze aardbol rondlopen en dat er achter de microfoon een dame staat. Dat hadden mijn oren nog niet geregistreerd. What We Want klinkt verder degelijk genoeg.

Na het verbluffende debuut Self uit 2015, is het al veel te lang wachten op nieuw materiaal van Terzij de Horde. Dit jaar moet het tweede album In One of These, I Am Your Enemy uitkomen en op Plagued – Decibels for dB’s worden we verblijdt met een live uitvoering van een nummer van die plaat: Cheiron. Een uitstekende keuze van het post-blackmetalgezelschap, want Terzij de Horde is een band die je live moét zien en dit Cheiron geeft het begrip intensiteit een nieuwe betekenis.

Mary Fields is geen singer-songwriter maar een mathcoregezelschap: een subgenre dat weinig tot nooit de afspeelapparatuur van schrijver dezes haalt. Van What’s in a Nom de Plume word ik erg onrustig: de chaotische over-de-top-hardcore is aan mij simpelweg niet besteed. En dat is geen diskwalificatie van de band die is vernoemd naar de markante Amerikaanse die rond 1832 werd geboren als slaaf en uiteindelijk de eerste zwarte vrouwelijke postbode werd.

Bred to Fail is de afsluiter van de tweede en laatste plaat van Disquiet: The Condemnation uit 2015. De wereld heeft al lang behoefte aan een opvolger en die is gelukkig in de maak. Tot die tijd is het werkelijk geen straf deze plaat en voorganger Scars of Undying Grief nog eens op te zetten want dit is heerlijke melodieuze thrash.

De muziek van Stormram ligt in het verlengde van Disquiet maar de heren en dame (op zang en gitaar) voegen er een speed/crossover-tintje aan toe. Voorzichtig begonnen in 2017, met een eerste optreden in 2019, hebben we dus te maken met een relatief jonge band en het jeugdig enthousiasme spat er dan ook vanaf. Captured is tot nu het enige nummer dat de band naar buiten heeft gebracht en dus een logische keuze voor dit verzamelalbum.

Aan Wesenwille de eer om Plagued – Decibels for dB’s in stijl af te sluiten en wel in mineur. Want het duo D. Schermann (ook actief in onder meer Grafjammer, Weltschmerz en Wrang) en R. Schmidt (Verval, live-gitaar bij Wrang) brengt hun black metal vol razende woede. From One We Are Many is afkomstig van debuutplaat I: Wesenwille (toen Wesenwille nog een trio vormde) en sindsdien is de band alleen maar beter geworden.

Plagued – Decibels for dB’s is in een gelimiteerde oplage als cd verkrijgbaar bij dB’s zelf en als cd en digitaal album via Bandcamp. En dat voor een ‘name your price’ vanaf 10 euro. Alle opbrengsten gaan direct naar dB’s.

Label:

Eigen beheer, 2021

Tracklisting:

  1. Beyond the Pale – Storm en drift
  2. Shinigami – Downfall
  3. Wrang – Gramme werf (live)
  4. Hordearii – Warzone
  5. Rites – Misery Is Company
  6. Detonation – Portals to Uphobia
  7. Gizåh – Act III – Aware
  8. Grindpad – Burn the Rapist
  9. Lovell’s Blkade – Against the Grain
  10. Grafjammer – Koude gracht (live)
  11. Kutschurft – Worst Kees Scenario
  12. Black Silence – What We Want
  13. Terzij de Horde – Cheiron (live)
  14. Mary Fields – What’s in a Nom de Plume
  15. Disquiet – Bred to Fail
  16. Stormram – Captured
  17. Wesenwille – From One We Are Many

Links: