COVID-19, beter bekend als het coronavirus, legt het openbare leven in Nederland nog tot 1 juni en België nog tot 20 april lam. In beide landen werden poppodia en concertlocaties plotseling gedwongen de deuren te sluiten en zagen bands geplande optredens als sneeuw voor de zon verdwijnen. Zware Metalen stuurde een e-mail met een aantal vragen rond om te vragen wat het plotselinge annuleren van concerten voor gevolgen heeft voor mensen die werken in het wereldje van de rock en metal.
Season of Mist (platenmaatschappij, Laetitia Abbenes):
Wat was je eerste gedachte toen de gevolgen van de coronamaatregelen voor de muzikale activiteiten van jouw organisatie duidelijk werden?
Op vrijdag 13 maart besloten we alle belangrijke spullen vanaf het kantoor mee naar huis te nemen, mocht de situatie veel erger worden en dat we vanaf huis moesten gaan werken. Die maandag daarop bleek al dat we voorlopig niet meer op het kantoor zouden komen en dat er veel onzekerheid over de aankomende releases bestond, waaronder dat we niet wisten of het nog mogelijk zou zijn om deze producten te versturen vanuit Frankrijk en Amerika. Het voelde vooral allemaal erg onrealistisch.
Wat heeft het coronavirus voor gevolgen voor de muzikale activiteiten van jouw organisatie?
Op dit moment worden enkele releasedata uitgesteld, wat de bands ook al weten. Het probleem zit er vooral in dat het onzeker is of fysieke producten op tijd geproduceerd en geleverd kunnen worden en welke distributiekanalen open zijn en blijven. Vanuit onze magazijnen in Frankrijk en Amerika kan nu gewoon worden verscheept, maar dat kan morgen weer anders zijn. Het is een erg onzekere periode en we kunnen niet veel anders doen dan afwachten en klaarstaan om in te spelen op eventuele veranderingen.
Qua marketing doen wij ons best om de releases van maart, april en mei onder de aandacht te blijven brengen bij de fans en de pers. Dit wordt sowieso een uitdaging, omdat veel mensen logischerwijs wel met andere dingen bezig zijn. Daarnaast kijken we nu hoe we de (zomer)planning verder kunnen invullen in de huidige situatie.
Hoe was de reactie van bands en fans op geannuleerde optredens?
Je ziet teleurstelling, maar ook begrip. Iedereen keek wel uit naar een bepaalde show of bepaalde festivals en die zijn (of worden) allemaal gecancelled. Gelukkig snappen veel fans dat wel. Aan de andere kant zie je goede initiatieven opkomen. Een band als Green Carnation had uit voorzorg de releaseshow die in mei gepland stond alvast afgezegd, maar deze gaan ze nu in samenwerking met Ticketmaster in Noorwegen streamen voor fans. Of in Eindhoven zie je een aantal bands meedoen aan ‘The Isolation Sessions’, opgenomen in een studio en te streamen door liefhebbers.
Wat denk je dat de gevolgen zijn voor de muziekwereld en dan in het bijzonder die van de rock en metal?
De gevolgen zijn nog lastig te overzien, omdat we er nog middenin zitten. Bands die spaargeld in gecancellede tours hebben zitten, gaan hier lastig bovenop komen. Voor festivals en boekers is het een financiële klap en voor zalen waarschijnlijk niet anders. Ik denk dat dit vooral een (tijdelijke) kaalslag gaat leveren: er zal minder ruimte zijn om te investeren in nieuwe festivals, nieuwe platen, nieuwe tours.
Hoe kijk je zelf als liefhebber tegen dit alles aan?
Als liefhebber is het een vervelende situatie: veel plannen gaan niet door. Zo zou ik bijvoorbeeld naar Inferno Metal Festival in Noorwegen gaan. Tegelijkertijd is het niet het grootste drama dat ik een keer niet naar een show of festival kan. Ik hoop vooral dat dit soort dingen met enkele maanden weer mogelijk worden en dat iedereen er met zo min mogelijk kleerscheuren vanaf komt. In de tussentijd ga ik op zoektocht naar nieuwe muziek, blijf ik platen kopen en probeer ik op een creatieve manier een steentje bij te dragen!
Wil je nog iets kwijt?
Blijf je favoriete bands, labels en festivals en organisatoren ondersteunen waar mogelijk. Het is nu vooral belangrijk om te blijven streamen, een album via Bandcamp te kopen of om albums en merchandise te halen van de band of van een label. Dit kan een groot verschil maken en we moeten elkaar vooral blijven steunen!
Season of Mistband Regarde les Hommes Tomber zag een tour ter promotie van het nieuwe album geannuleerd worden
M.A.D. Tourbooking (bookingsbureau, Marc Nickel):
Wat was je eerste gedachte toen de gevolgen van de coronamaatregelen voor de muzikale activiteiten van jouw organisatie duidelijk werden?
Om eerlijk te zijn: een soort sprakeloosheid, het is op de een of andere manier nog steeds een nachtmerrie, een zeer onwerkelijke wereld die daar plotseling stond.
Wat heeft het coronavirus voor gevolgen voor de muzikale activiteiten van jouw organisatie?
We hebben volledige stilstand: nul inkomen, helemaal niets. Alleen kosten. Als we boeren zouden zijn hadden we kunnen zeggen dat de oogst van de herfst nu al voorbij is. Het zijn moeilijke tijden.
Hoe was de reactie van bands en fans op geannuleerde optredens?
In deze tijden heeft iedereen begrip of zou dit moeten hebben. Het zou fijn zijn als mensen de voorverkooptickets niet zouden retourneren als shows net zijn uitgesteld. Dat kan al veel helpen om zaken te verplaatsen en te overleven.
Wat denk je dat de gevolgen zijn voor de muziekwereld en dan in het bijzonder die van de rock en metal?
Het hangt van het tijdspad af of het de professionele promotors en clubs kan beïnvloeden en afmaken. Wie van deze kunst en de droom leeft en dit niet doet als hobby of af en toe iets in een jeugdcentrum organiseert, heeft meestal geen reserves. Dan kan het al lastig worden als deze situatie twee of drie maanden duurt. Het maakt daarbij niet uit in welk muziekgenre we zitten, we zitten hier allemaal samen in.
Hoe kijk je zelf als liefhebber tegen dit alles aan?
Het is niet mogelijk dit als muziekliefhebber te bekijken, het kan alleen als mens en dan is het belangrijk om zoals altijd solidair en behulpzaam te zijn.
Wil je nog iets kwijt?
Als dit allemaal voorbij is – en het zal niet eeuwig duren – onthoud dan de dingen die je hebt geleerd. Als mens, niet alleen als muziekliefhebber. Mensen in sleutelposities zijn geen hedgefondsmanagers of bankiers, maar verpleegsters, verzorgers, leraren, schoonmakers, winkelmedewerkers, chauffeurs, boeren, enzovoort. En ik weet zeker dat uw regering ze een paar weken geleden nog ‘laaggeschoold’ noemde.
Suffocation wordt vertegenwoordigd door M.A.D. Tourbooking en zag een tour geannuleerd worden
Loud Noise (bookingsbureau, concertpromotor en festivalorganisator (onder andere Into the Grave, Dynamo Metal Festival), Paul van Berlo):
Wat was je eerste gedachte toen de gevolgen van de coronamaatregelen voor de muzikale activiteiten van jouw organisatie duidelijk werden?
Ik geloof niet dat ik één specifieke gedachte had, maar dat er allerlei zaken in mijn hoofd rondgingen. Het zat er natuurlijk al een beetje aan te komen, maar een verbod brengt een boel werk met zich mee. Voor ons betekende het dat we Prognosis Festival moesten verplaatsen. Dus dat betekent overleg met Effenaar in Eindhoven, met de bands, nadenken over aankondigingen en dat soort zaken. Daarnaast moesten we de concerttour van Anneke van Giersbergen, Anneke Goes to Church, verplaatsen dus ook daar moest veel voor gebeuren.
Wat heeft het coronavirus voor gevolgen voor de muzikale activiteiten van jouw organisatie?
Naast het verplaatsen van die shows en alle werkzaamheden die daarbij komen, kijk je natuurlijk ook naar voren. De zomerfestivals Dynamo Metalfest en Into the Grave zijn onze grootste en belangrijkste events, dus we hopen dat die wel verder kunnen gaan, maar we moeten er ook rekening mee houden dat die mogelijk ook niet doorgaan. Een direct gevolg is dat mensen door die onzekerheid nog geen ticket kopen, waardoor onze inkomstenstroom opdroogt. Dus dat heeft nogal wat gevolgen.
Hoe was de reactie van bands en fans op geannuleerde optredens?
Iedereen reageert heel begripvol op de verplaatsingen. We hopen ook dat mensen hun kaartje – dat natuurlijk geldig blijft – niet terugruilen voor geld. Want als iedereen dat doet, wordt het er niet makkelijker op. Dat geldt natuurlijk niet alleen voor ons maar voor alle cultuurevenementen en we zien dan ook verschillende acties en oproepen om de culturele sector te ondersteunen.
Wat denk je dat de gevolgen zijn voor de muziekwereld en dan in het bijzonder die van de rock en metal?
De gevolgen zijn nog niet duidelijk, maar hoe langer dit duurt hoe desastreuzer het gaat zijn. Het kan een voorjaar of zomer of zelfs een jaar zonder festivals en concerten worden. Dat zal financieel heel moeilijk worden voor iedereen in de sector, van bands tot podia tot ZZP’ers (Zelfstandigen Zonder Personeel, -RF.). Dus laten we ons best doen er voor te zorgen dat dit virus zo snel mogelijk overwonnen wordt.
Hoe kijk je zelf als liefhebber tegen dit alles aan?
Nou, ik wil ook wel weer eens naar een show. Bands bekijken en bier drinken met mede-metalheads. Anderzijds geeft het wel veel tijd om te luisteren naar nieuwe bands, of oude klassiekers weer af te stoffen. Maar het meest bezorgd ben ik natuurlijk om familie en vrienden en hoop ik dat iedereen gezond blijft.
Wil je nog iets kwijt?
Ik geloof erin dat als we er samen ons best voor doen, we dit als samenleving de baas kunnen. Natuurlijk zal dit gevolgen hebben, maar ik hoop dat het ons als mensen dichter bij elkaar brengt, met meer besef van de gevolgen van onze aanwezigheid op deze wereld. En meer aandacht voor verbroedering en gemeenschap dan voor tegenstellingen en verschillen.
Enslaved is één van de publiekstrekkers op Prognosis Festival, dat inmiddels is verplaatst naar 4 en 5 september
Metalworksfest, Kuurne (Jean Philippe Vercruysse):
Wat was je eerste gedachte toen de gevolgen van de coronamaatregelen voor de muzikale activiteiten van jouw organisatie duidelijk werden?
We hadden al snel door dat we moesten cancelen om de gezondheid van de artiesten, bezoekers en onze crew te kunnen vrijwaren. We vonden dit een vreselijk beslissing maar in onze opinie de enige juiste.
Hoe werden bands en publiek op de hoogte gesteld?
Bands heb ik eerst op de hoogte gebracht via Facebook Messenger waar ik nauw het contact onderhoud. Het publiek heb ik dan snel daarna op de hoogte gebracht via onze Facebookpagina en website.
Hoe was de reactie van bands en publiek?
Iedereen besefte dat het ook niet anders kon.
Wat zijn de gevolgen voor je organisatie op korte en lange termijn?
Op korte termijn zijn we natuurlijk een mooie som geld kwijt aan reclame en hotels die niet willen omboeken. Wij hebben geen sponsors dus dan is het voor ons een zuur jaar. Op lang termijn hopen we daar geen nadeel van te ondervinden.
Wat denk je dat de gevolgen zijn voor de muziekwereld en dan in het bijzonder die van rock en metal?
Het zal een heel druk najaar zijn voor veel bands en organisatoren om de vele optredens te verzetten. Het publiek zal veel keuze hebben.
Wil je verder nog iets kwijt?
Wij hebben beslist om in het najaar ook een evenement te organiseren, maar dit jaar komt er geen Metalworks meer. Volgend jaar komen we terug met een XL-editie. Maar voor nu en de komende weken: keep it safe!
Sinister stond geboekt als hoofdact op Metalworksfest