De heren van White Ward zijn terug! En hoe! Hun nieuwste boreling, False Light, zag recentelijk het levenslicht. Het album baseert zich op de werken van Carl Jung en Jack Kerouac, maar meer nog op Intermezzo: een verhaal uit 1908, afkomstig van de hand van hun landgenoot en ook Oekraïner, Mykhailo Kotsubinsky. Nochtans zijn de gebruikte thema’s zeker niet gedateerd. Ze omvatten onderwerpen als natuurrampen en catastrofes, huiselijk geweld, brutaliteit door politie en overheidsdiensten, het lege of bijna onmenselijke karakter van een grootstad… Je leest het goed. Een ideale voedingsbodem dus voor de door jazz, post-rock, post-punk en heel-wat-andere-genres-geïnfuseerde black metal. Iets wat we natuurlijk al langer wisten. De heren brachten zo al heel wat magische platen uit, waarvan Love Exchange Failure tot op heden wel het summum bleek te zijn. Ook live bleken de heren bijzonder sterk trouwens. Ik zag hen op het Into The Void Festival, ergens in 2019.
We werden in afwachting van deze plaat natuurlijk al wel wat warm gedraaid middels videoclips voor de nummers Cronus en Leviathan. We hadden als fan van het eerste uur dus al wel meteen door dat er aan de bovenvermelde succesformule absoluut niks veranderd bleek te zijn. Enkele weken geleden bracht Cronus ons zo voor het eerst in contact met de heldere zanglijnen van Vitaliy Havrilenko die het geheel een meer dan beladen post-rock gevoel geven. Gelukkig zijn de heren nog altijd niet vies van een snelle blastbeat die samen met innovatieve gitaarlijnen en -leads verscheurd worden door de vlijmscherpe keelgeluiden van de heer Pechatkin. De warme, dark-jazzy saxofoonpartijen van de heer Dudko katapulteren je bij momenten ook weer naar die groezelige nachtclub in een vochtige, vortige miljoenenstad waarover ik al sprak in de review van het album Love Exchange Failure.
Naar een verlaten park alwaar je alleen, starend in het niks of misschien wel in het cirkelende water door de stenen die je erin werpt, enkel verveeld raakt door het geluid van de sirenes en toeterende auto’s in de verte. Middels broeierige, vochtige elektronica en donderende, dreunende bas- en drumpartijen word je dit wel duidelijke gemaakt met het nummer Silence Circles. Naar die groezelige nachtclub die we al eens bezochten. Ditmaal zal een wat beneveld trio op het podium zijn donkere jazzkunsten ten berde brengen met het bijzondere Echoes In Eternity. Naar het licht? Naar het echte licht? Het titelnummer, False Light, heeft een heerlijke, ruwe zanglijn die perfect bij de iele leadlijn past. Het lijkt wel alsof die gitaarlijn het streepje licht moet voorstellen in een verder donkere hemel. Laat je vervolgens, in hetzelfde nummer, opnieuw verrassen door de contrabaspartijen, diep droevig.
Kortom: schitterende plaat! Jaarlijstmateriaal. Niet onlogisch gezien de achtergrond van deze band. Love Exchange Failure was al fantastisch, de EP Debemur Morti kan je eveneens dezelfde stempel toebedelen en dan nu dit magistrale False Light.
Score:
90/100
Label:
Debemur Morti Productions, 2022
Tracklisting:
- Leviathan
- Salt Paradise
- Phoenix
- Silence Circles
- Echoes In Eternity
- Cronus
- False Ligth
- Downfall
Line-up:
- Yurii Kazarian – Gitaar, zang
- Andrii Pechatkin – Zang, basgitaar
- Mykola Previr – Gitaar
- Ievgen Karamushko – Drums
- Dima Dudko – Saxofoon
Links: