Svalbard is, naast een eilandengroep ten noorden van Noorwegen die aan het einde van de zestiende eeuw door een Nederlander werd ontdekt en daarom tevens Spitsbergen als naam draagt, ook een uit Bristol afkomstige post-hardcore band. Dit tweede album It’s Hard To Have Hope wordt in Europa door Translation Loss Records en Holy Roar Records tezamen uitgebracht. Die laatste bracht in de afgelopen maanden de ene na de andere topplaat uit, en gezien het debuut van dit kwartet zowel mij zelf als mijn collega ook al wist te bekoren, gaf ik me blind op voor deze recensie. Ik betwijfel of dit een goed idee was, gezien ik inmiddels een gebitsrestauratie achter de rug heb wegens overmatig tandenknarsen. Ik loop hiermee echter vooruit op de zaken en zal beginnen bij de positieve kanten van deze plaat.
Die laatste twee bands onderscheiden zich met name op het tekstuele vlak: Jeremy Bolm en Jordan Dreyer mogen zich moderne woordkunstenaars noemen, en weten met hun zorgvuldig gekozen woorden simpele doch snijdende beelden te schetsen op het uitstekende muzikale canvas dat hun bands voor ze neerzetten. Svalbard probeert deze doeltreffende manier van schrijven te imiteren maar faalt hierin helaas op spectaculaire wijze. Dit is bijzonder treurig, gezien het belichten van de beladen onderwerpen die worden aangesneden haast essentieel is. Zo zijn er nummers te vinden over feminismehaat, dierenleed en de pro-life beweging. Hoewel de standpunten die de band inneemt door iedere ziel gedeeld zouden moeten worden (het is immers belachelijk dat deze problemen anno 2018 nog altijd bestaan), is het de manier waarop deze worden overgebracht wat me mijn halve pensioen liet ophoesten bij de tandarts. Teksten als “Standing up for your right, doesn’t make you right wing”, “Call me a feminazi, I’ll call you ignorant” of “Is it pro-life, to have no right?” zijn van een dusdanig basisniveau dat ze eerder op de lachspieren werken dan het intellect stimuleren, zeker omdat deze op een bloedserieuze toon worden gebracht. Nergens wordt er een nuttige bijdrage geleverd aan de discussies rondom deze onderwerpen: niets is gehuld in metaforen, er is geen diepere laag of nieuwe invalshoek te bekennen, dit is enkel het eindeloos herhalen van dezelfde punten en vragen, maar dan op het tekstuele niveau van een kleuter. Toegegeven, als muzikant kun je niet veel meer doen dan dit soort kwesties tot in den treure onder de aandacht van de kortzichtigen blijven brengen, in de hoop dat hun achterhaalde denkwijze langzaam maar zeker uitsterft. Echter kan een beetje symboliek of tact geen kwaad, en het compleet ontbreken hiervan is dan ook het grootste minpunt aan dit album.
Score:
72/100
Label:
Translation Loss Records, 2018
Tracklisting:
- Unpaid Intern
- Revenge Porn
- Feminazi?!
- Pro-Life?
- For The Sake Of The Breed
- How Do We Stop It?
- Try Not To Die Until You’re Dead
- Iorek
Line-up:
- Serena Cherry – Gitaar, vocalen, teksten, artwork
- Mark Lilley – Drums
- Adam Parrish – Basgitaar
- Liam Phelan – Gitaar, vocalen
Links: