Waar ik me regelmatig over verbaas, is hoeveel muzikanten er rondlopen binnen de metalscene. De in het algemeen toch wel ontoegankelijke muzieksoort trekt maar een klein percentage liefhebbers aan als we naar de totale bevolking kijken. En toch is de lawine aan releases van allerlei bands gewoon niet bij te houden. Laat staan als je meerdere genres weet te appreciëren. Dan is het helemaal geen doen. Tussen al die liefhebbers die een band zijn gestart is er uiteraard een enorm verschil in kwaliteit. Natuurlijk vind je meer dan genoeg bagger, maar onze geliefde metalscene heeft ook een aantal waanzinnig getalenteerde muzikanten voortgebracht. Die lopen daarbij ook nog eens over van creativiteit en spuien het ene idee na het andere voor nieuwe nummers. Bijna jaloersmakend. Die mensen lijden aan een soort muzikale hooikoorts waarbij de ene riff na de andere riff uit wordt geniest.
Een van die talenten is Linus Klausenitzer. Linus is een Duitse bassist die zijn kunsten het liefst vertoont op een fretloze zessnarige basgitaar. Hij is na een popmuziekstudie op het Hamburgse conservatorium besmet geraakt met het metalvirus om bij de band Noneuclid te gaan bassen. Deze progressieve techdeathband heeft twee albums uitgebracht en een 25 minuten durend deathmetalmuziekstuk opgevoerd met het Nederlandse Metropole Orkest. In 2011 werd Linus onderdeel van het welbekende Obscura waar hij in 2020 na twee geweldige albums de band weer verliet om zich bij de band Obsidious te vervoegen. In de tussentijd vervoegde hij zich bij wat Obscura-kompanen in het onder fans van technische en progressieve metal bekende Alkaloid. Deze laatstgenoemde band heeft overigens ook een album uitgebracht dit jaar en het was er een om naar uit te kijken. Is nu de virtuoze honger dan nog niet gestild? Nee dus, want Linus brengt dit jaar ook muziek uit onder zijn eigen naam in de vorm van langspeler Tulpa, uitgebracht door AOP records.
Dit Tulpa bevat tien nummers en Linus heeft de hulp ingeroepen van niet de minste artiesten om de plaat in te spelen. Wat te denken van drummer Hannes Grossmann (ook weer niet verwonderlijk gezien de gezamenlijke geschiedenis), Ian Waye van Soreption op gitaar, Aaron Homma van Killitouros en Annihilator op de andere gitaar en Javi Perera van Obsidious voor de zangpartijen. Vanesa Jalife speelt hier en daar de pianostukken in. En dan zijn er nog andere gastmuzikanten voor het fijnere soleerwerk.
De voorliefde voor technisch hooggeschoolde muziek komt volledig tot uiting op Tulpa. Niet verwonderlijk natuurlijk gezien de biografie. Technische death metal is niet vaak heel geliefd en wordt soms gezien als gespeeld door zelf verheerlijkende snarenplukkers die met alle macht de “muzieknotenperseconde”-snelheidsrecords willen verbreken. Ik ben gelukkig een andere mening toegedaan, hoewel ik snap dat niet iedereen de fretboardracers kan waarderen. Met deze plaat denk ik dat Linus en de zijnen het technische deathmetalgenre een flinke boost kunnen gaan geven in 2023. Met veel nuance zijn de nummers geschreven. Ze zitten vol melodie en worden ondersteund door het geweldige drumwerk van Hannes Grossmann en de solide ritmesectie waarin Linus zichzelf regelmatig de vrijheid verschaft om met zijn heerlijke basloopjes extra diepte in de nummers te brengen. Axiom Architect geeft daar een mooi beeld van. De meeste nummers zijn in de basis redelijk op tempo en zelfs blastbeats schieten om de oren, maar elk nummer heeft erg veel afwisseling. En zelfs herkenbare refreinen. Luister maar naar dit nummer King of Hearts.
Score:
84/100
Label:
AOP Records, 2023
Tracklisting:
- King of Hearts
- Axiom Architect
- Our Soul Sets Sail
- Sehraff
- Sword Swallower
- Sister in Black
- The Devil’s Tongue
- Queen of Hearts
- Dig Deeper
- Lunar Assailant
Line-up:
- Linus Klausenitzer – Bas, keyboards
- Javi Perera – Zang
- Hanness Grossmann – Drums
- Aaron Homma – Gitaar
- Ian Waye – Gitaar
Links: