Freund Hein – Bourbon Triggered Death Machine

Twilight, 2011

Ik was nog niet bekend met deze Oostenrijkers, maar dat valt mij niet euvel te duiden, ondanks dat de band al meer dan tien jaar bestaat. In die tien jaar zijn drie EP’s verschenen en één in eigen beheer opgenomen langspeler: Chaos Immanent. Mijn arme collega reviewer werd destijds in verwarring achtergelaten door Freund Hein maar wist wel te constateren dat de heren over een bovengemiddelde instrumentenbeheersing beschikken. Chaos en verwarring worden deze keer niet opgeroepen. De band pakt het nu aanzienlijk gestructureerder aan en dat levert een alleraardigst death/thrash-plaatje op.

band

Freund Hein knalt niet direct uit de startblokken, maar bouwt de spanning langzaam op. Sugar Honey Iced Tea Guy mag dan een hilarische titel hebben meegekregen, muzikaal is het nog niet zo opvallend. Wel wordt direct al het pianootje geïntroduceerd dat gedurende de hele plaat lekker op de achtergrond meetingelt en pas bij Werechicken Horror Show nadrukkelijker naar voren wordt gebracht. De overige acht nummers zijn prettige death/thrash-tracks met hilarische teksten. Muzikaal valt op dat met name de drummer er lekker nonchalant op los mept wat dit album onderscheidt van genregenoten. Af en toe groovet de band er lekker op los zoals in het snelle Motör Constrictor. Ook rechttoe rechtaan kan de band uit de voeten getuige Bourbon Time. Zelfs het instrumentale Regeneration weet te boeien. Ik heb mij dan ook drie kwartier prima vermaakt.

Minder sterk vind ik echter de weinig afwisselende strot van nieuwe zanger Dirty Harry (ik verzin het niet). Maar de muziek maakt veel goed. De productie is helder en de hoes is getooid met een fraaie Magere Hein. Bourbon Triggered Death Machine is leuk genoeg om eens te checken.

cover 200

1. Sugar Honey Iced Tea Guy
  2. European Fuckface