Darkane – Demonic Art

Darkane – Demonic Art
Massacre Records, 2008

Album numero vijf en zanger numero drie voor de Zweden van Darkane. Met Demonic Art begint het tijdperk van zanger Jens Broman. Voor fans natuurlijk even een moment van adem inhouden… Hoe gaat hij het doen? Klinkt hij net zo gestoord als Andreas Sydow? Geeft hij een nieuwe wending aan de muziek? Wanneer je wat willekeurige tracks van The Defaced (Broman’s ex-band) erbij pakt kan je sowieso concluderen dat de beste man, ondanks zijn tamme momenten, een geschikte kandidaat voor de Zweedse death/thrash machine zou zijn.

Nou, geschikt is hij zeker. De typische cleane zanglijnen die op vorige Darkane-platen ook al te horen waren, zet hij zonder moeite voort. Broman klinkt zelfs een stuk krachtiger dan bij zijn vorige band. Natuurlijk is hij niet alleen, muzikaal is het allemaal weer chaotisch beuken geblazen. Pak het loodzware Execution er eens bij, of het ruige Impetious Constant Chaos, waarin blastbeats zich afwisselen met typische thrashritmes die met momenten ook nog eens zijn voorzien van de nodige groove én een extra agressieve injectie van Broman! Zoals eigenlijk ieder Darkane-album is ook Demonic Art uiterst gevarieerd. Op het ene moment hoor je een typisch Zweeds mid-tempo nummer, (Demigod of het instrumentale Wrong Grave) met lekker solowerk en vervolgens word je spreekwoordelijk in stukken gehakt door een track als The Killing Of I en Still In Progress. Dit alles is natuurlijk weer voorzien van een lekker volle productie die we van de band gewend zijn. Bonus track Wrath Connection doet me overigens sterk aan The Haunted denken. Darkane stelt wederom niet teleur en Broman mag blijven.

Natuurlijk, smaken verschillen en ongetwijfeld zullen er tóch mensen afhaken door deze nieuwe frontman. Ik denk echter dat de schade alleszins mee zal vallen. Demonic Art is puur Darkane, kwaliteit dus.

Tracklist:
Darkane - Demonic Art

1. Variations Of An Eyerush