Mijn hart maakt een vreugdesprongetje, de nieuwe Shores of Null staat in onze promlijst te wachten op een recensie. Laat ik deze band nu niet kennen, terwijl hij wel in het voorprogramma staat van Swallow The Sun en Draconian op 6 april 2022 (Doornroosje, Nijmegen) wat ik uiteraard niet wil missen. En hoe fijn is het wanneer je de muziek al kent, alvorens live te aanschouwen. Het maakt de ervaring vaak completer, want het geheel is eenvoudiger te volgen. Nu realiseer ik mij ook wel dat de Italianen live niet enkel zullen putten uit het hier te recenseren The Loss of Beauty, maar evengoed beschouw ik het als een voorsprong om nu kennis te maken. Reeds verschenen er op Zware Metalen recensies van de voorgaande albums Quiescence, Black Drapes For Tomorrow en Beyond The Shores (On Death And Dying)
Volgens de promo mogen we een album verwachten wat qua speeltempo net een tandje sneller is dan zijn voorgangers, maar nog steeds melancholisch en duister klinkt. Harmonische vocalen en diepe grunts in een jasje dat varieert van black/death metal tot doom/gothic. Dat zijn nogal wat uiteenlopende stijlen, is onze eerste gedachte. Dit werk is bijzonder aanbevelingswaardig voor fans van Enslaved, Amorphis en Paradise Lost. U begrijpt dat we er eens voor gaan zitten.
A Nature In Disguise trapt af met gruizig gitaarwerk om te vervolgen met melancholische heavy dark doom metal. We verzinnen dit ter plekke, maar er is hier geen andere duiding op zijn plaats. Na enkele stevige gruntpartijen die de zuivere zang completeren komen er daarna nog eens rasperige blackmetalkrijsen overheen. Dit nummer laat zich aanhoren als een verhaal op zich. Soms ongenuanceerd, maar wel goed bedacht laat Shores of Null hier zijn vele gezichten zien. Schitterend! Een nummer als My Darkest Years laat de ritmesectie er dan weer eens stevig op los hakken. Inmiddels laat het stemgeluid van Davide Straccione ons niet meer los, wat heeft deze man een groot bereik. Iedere noot klinkt als een schot rechtsreeks in het hart, wat vervolgens ook nog eens gaat bloeden door die prachtige melancholische uitwerking op gitaar.
Tot het einde toe blijven de Italianen consistent in datgene wat ze het beste uitvoeren, namelijk zeer gevarieerde metal laten horen die een breed scala aan genres kent. Genres die door vele bands zijn gepoogd te combineren of te versmelten, maar wat in veel gevallen toch niet helemaal goed uitpakt. We vinden het bijzonder knap dat het op The Loss of Beauty wel is gelukt. Het is zoals gezegd een album met vele gezichten, een ware kameleon, dat het beste laat horen van heavy, doom, dark, gothic, death en een snuifje black metal. De muzikanten van deze band spelen op het allerhoogste niveau en het is ongekend waartoe deze band in staat is. Vaak denken we toch echt wel alles gehoord te hebben, maar Shores of Null speelt met de psyche, de emoties, tart het lot en grijpt je stevig bij de strot. Zo nu en dan krijg je een aai over de bol om plotsklaps door elkaar gerammeld te worden. De ruimdenkende metalfan gaat dit werk zeer hoog waarderen, uw recensent van dienst natuurlijk ook. Het kan voor mij niet snel genoeg 6 april worden.
Score:
94/100
Label:
Spikerot Records, 2023
Tracklisting:
1. Transitory
2. Destination Woe
3. The Last Flower
4. Darkness Won’t Take Me
5. Nothing Left To Burn
6. Old Scars
7. The First Son
8. A Nature In Disguise
9. My Darkest Years
10. Fading As One
11. A New Death Is Born
12. Underwater Oddity
13. Blazing Sunlight
Line-up:
- Davide Straccione – Vocalen
- Gabriele Giaccari – Gitaren
- Raffaele Colace – Gitaren
- Matteo Capozucca – Basgitaar
- Emiliano Cantiano – Drums
Links: