“Heb toch eens geduld”. Als ik een euro zou krijgen voor iedere keer dat ik dat tegen mijn zoontjes heb gezegd de afgelopen vakantie, kon ik twee dagen (oké, één dag met de huidige inflatie) per week minder gaan werken. Geduld wordt beloond en geduld is een schone zaak zijn ook twee van die veel gehoorde gezegdes. Maar verrek (zo zeggen we dat in Brabant), het klopt nog ook, voor zover we dat nog niet wisten! Liefhebbers van technische death metal hadden een lange adem nodig, maar eindelijk is daar het album waar velen van ons vier jaar op hebben gewacht: Netherheaven. Het uit Boston afkomstige drietal van Revocation is inmiddels een door de wol geverfde speler op de markt en na het zeer goed ontvangen The Outer Ones (2018) mogen we gaan genieten van plaat nummer acht. Nog niet eerder zat er zo’n groot gat in het curriculum vitae van de Amerikanen, maar hopelijk wordt ons geduld dan ook beloond en horen we het bloed, zweet en de tranen die in dit schijfje zijn geperst – zo schrijft Revocation zelf – ook daadwerkelijk terug.
Allereerst hulde voor het gave artwork dat volledig in Renaissancestijl is vormgegeven en het feit dat de drie heren dit album opdragen aan de overleden Trevor Scott Strnad (The Black Dahlia Murder). De zanger doet samen met George Fisher van Cannibal Corpse nog een vocale bijdrage tijdens het afsluitende Re-Crucified. Mooi ook dat de ogen rechts- en linksboven op de hoes weer verwijzen naar die van het eerder verschenen The Outer Ones. En ja, het gaat hier om de details, zo werkt dat bij Revocation. Tegelijkertijd duikt Netherheaven lang niet continu het diepe in zoals de vorige plaat. Dit bleek op de tekentafel overigens al niet de insteek te zijn van dit nieuwe werkje. Doorgaans zijn de negen nummers namelijk meer ‘in your face’, maar wees gerust: vanaf de eerste seconde ligt de techdeath namelijk te sudderen in die vettige Revocation-jus waar we allemaal maar al te graag onze handen aan verbranden. De vuist op onze neus kregen we in een eerder stadium al met het overweldigende Diabolical Majesty, een nummer met onheilspellende gitaarpartijen, furieus drumwerk en een uit duizenden te herkennen zang van een geweldig spelende gitarist David Davidson. Indrukwekkend hoe de man zulke overtuigende en originele dingen laat horen op zijn gitaar, maar tegelijkertijd ook in staat is om de zang smerig en afwisselend te laten klinken.
Met Netherheaven flikt Revocation weer iets bijzonders. De plaat laat zich niet makkelijk blootleggen en zelfs na talloze luisterbeurten die allesbehalve vervelen, blijf je interessante dingen ontdekken. Enkele nummers pakken wat meer door, terwijl andere juist weer wat meer zijn uitgekristalliseerd. Deze jas blijkt de drie Amerikanen prima te passen. Netherheaven levert je een muzikale ontdekkingsreis waarop Revocation zijn perfecte balans heeft gevonden. Als dit het resultaat van wat langer wachten is, maakt dat het meer dan waard. “Heb toch eens geduld”..
Score:
91/100
Label:
Metal Blade Records, 2022
Tracklisting:
- Diabolical Majesty
- Lessons In Occult Theft
- Nihilistic Violence
- Strange And Eternal
- Galleries Of Morbid Artistry
- The 9th Chasm
- Godforsaken
- The Intervening Abyss Of Untold Aeons
- Re-Crucified
Line-up:
- David Davidson – Vocalen, gitaar
- Brett Bamberger – Basgitaar, vocalen
- Ash Pearson – Drums
Links: