Heerlijke melancholische deathdoom uit Finland. Dat kennen we natuurlijk van Swallow the Sun, Insomnium en Hanging Garden. Marianas Rest is een bandnaam die ik ken van horen zeggen, maar aan de muziek zelf ben ik nog nooit toegekomen. Dit jaar vieren de bandleden het tienjarige jubileum. De vierde volwaardige schijf is ter ere van deze viering net op tijd af en draagt de naam Auer. En met bandlid Aapo Koivisto van de melodische deathmetalband Omnium Gatherum op keyboard durf ik al voorzichtig te concluderen dat het met het toetsenwerk wel goed zal zitten. Nu komen er uit de Finse en ook Zweedse scene heel wat bijzondere doommetalbands die stuk voor stuk een flinke lading death en melancholie weten te verweven in hun muziek. Wat maakt Marianas Rest dan zo bijzonder? Is het niet allemaal meer van hetzelfde wat er tegenwoordig uit Finland komt? En is het muzikale landschap van melodische metal inmiddels niet verzadigd? Of brengt Marianas Rest hier daadwerkelijk muziek van toegevoegde waarde? Zijn de heren in een niche gesprongen om zodoende de fans op een nieuwe, niet eerder gehoorde, manier te beroeren?
Nou, we zullen direct heel eerlijk zijn. Dit zeskoppige gezelschap laat geen nieuw geluid horen op Auer. Of u moet het enigszins atypische stemgeluid van Jaakko Mäntymaa een noviteit vinden. Met zijn vaak hoger geplaatste grunt, die naast zeer krachtig ook wat schel aandoet, weet dit heerschap zich te onderscheiden ten opzichte van zijn collega vocalisten. Niko Lindman zorgt naast het beroeren van de bas voor de achtergrondvocalen. Het palet is daardoor divers, want naast grunts en zuivere zang horen we ook gesproken woorden. Tijdens het laatste nummer Sirens doet zelfs Aaron Stainthorpe (My Dying Bride) een duit in het zakje. De keyboardtoetsen zorgen tezamen met de lang uitgesponnen gitaarriffs voor de melodie en een intens melancholische sfeer. Gedurende White Cradle doen de riffs heel erg denken aan het werk van Draconian, maar de band weet er wel een heel eigen draai aan te geven. Het is niet dat we direct aan de antidepressiva moeten, zoals ons werd voorgeschoteld in de recensie van het voorgaande album Fata Morgana. Aan de andere kant kunnen we met een gerust hart toegeven dat een gevoelsmens dit niet zonder het uitblijven van kippenvel van begin tot einde gaat uitzingen. Sterker nog, dat lijkt volstrekt onmogelijk!
En eigenlijk staat het gehele album bol van dit soort momenten. Al direct vanaf de opener Auer weet de band met speels gemak ons te betrekken bij een vorm van tragiek en drama, zoals alleen maar een doommetalband uit Finland dat kan. Het agressieve en naar death metal-neigende Diseased weet ons eveneens met gemak te overtuigen. Zonder de snelheidstrein te nemen klinkt dit nummer bruut en toch bijzonder aangrijpend. De bijbehorende videoclip is van grote schoonheid en weet de intense muziek perfect aan te vullen. Light Reveals Our Wounds opent dan vervolgens weer met gesproken woorden, die verderop in het nummer ook terugkeren. In perfect Engels kunnen we evengoed horen dat het een Fin is die hier spreekt. Een ogenschijnlijk onbelangrijk detail, maar wij vinden dit nou juist erg gaaf klinken. Het eerder gememoreerde White Cradle opent krachtig om vervolgens even terug te schakelen voor een stuk prachtige Finstalige samenzang. Een serene gitaarsolo sluit aan om vrij snel daarna het beginthema weer op te pakken. Jaakko Mäntymaa spuwt zijn gal over de droevige gitaarriffs, bijgestaan door Aapo Koivisto die met zijn toetsenwerk het nummer sfeervol af weet te ronden. We vragen ons na vele luisterbeurten zo langzamerhand af wat deze band niet kan?
Het album Auer van deze Finse formatie opent geen nieuwe deuren, ploegt geen onontgonnen gebied om, maar laat wel zeer smaakvolle, krachtige, melancholische muziek horen. Dit alles in een stijl die vooral heel Fins aanvoelt, terwijl de songwriting van een bizar hoog niveau is. Zelden hoorden we binnen dit genre nummers die zo vernuftig in elkaar steken, de emotie op het juiste moment naar boven brengen om enkele minuten later er weer op los te beuken. Dit is een album waar de melancholische lijder eindeloos naar kan blijven luisteren, om zo voor pakweg 54 minuten één te worden met Marianas Rest. Pfff, wat een plaat! Eentje van bijzonder toegevoegde waarde, dat moet nu toch wel duidelijk zijn!
Score:
95/100
Label:
Napalm Records, 2023
Tracklisting:
- Auer
- Diseased
- Light Reveals Our Wounds
- White Cradle
- The Ground Still Burns
- Fear Travels Fast
- The Hanging Blade
- Sirens (feat. Aaron Stainthorpe)
Line-up:
- Nico Heininen – Drums
- Nico Mänttäri – Gitaren
- Harri Sunila – Gitaren
- Aapo Koivisto – Keyboard
- Jaakko Mäntymaa – Vocalen
- Niko Lindman – Bas, vocalen
Links: