Little Devil Doom Days: zaterdag

Vanwege zakelijke problemen bij uw verslaggever van vrijdag, ben ik genoodzaakt de zaterdag op mij te nemen. Natuurlijk klinkt dit zo een stuk vervelender dan het eigenlijk is, want wie wil er nu niet met dit mooie weer even teruggezet worden in de realiteit met een vrolijk middag- en avondprogramma vol doom. Dit jaar voor de tweede keer georganiseerd in Little Devil in Tilburg, wat er ook voor zorgt dat het met de bierkaart wel snor zit.

Helaas mis ik door andere afspraken de eerste band, het Belgische Svarthart, maar, zo heb ik mij laten vertellen, hier hoef ik geen tranen om te laten. De kwaliteit van het optreden was toch wel van een teleurstellend niveau als ik mijn oor eens te luister leg. Het ontbreken van een drummer en dus met computergestuurde drumpartijen spelen, werkt ook niet echt in het voordeel.

Ik val hierdoor zelf binnen bij het optreden van Lying Figures uit Frankrijk, een band die behoorlijke doorsnee doom/death maakt, waar het Russische Solitude Productions bijvoorbeeld een patent op heeft. Dan kun je als zanger netjes in pak gaan staan tijdens het optreden, maar dat krikt het niveau van het geheel natuurlijk niet echt op.

Als derde mag het Italiaanse Black Capricorn het publiek proberen te vermaken. Opvallend is dat de hele ritmesectie hier vrouwelijk is, en dat de zanger en gitarist de onderste overbodige snaren maar van zijn gitaar heeft gehaald. De langzaam rockende stonerdoom van dit gezelschap is een welkome afwisseling en de eerste band die een beetje weet te boeien. Ook een prominent vooraan aanwezige fan en de verkoop van de meegebrachte merch lijken mijn waarneming te ondersteunen. Hopelijk blijft de stijgende lijn aanwezig bij de rest van de optredens, want dan staat ons nog wat te wachten.

Bij de oudgedienden van Officium Triste begint het al wat drukker te worden in het kleine zaaltje en onder aanvoering van het droge commentaar van Pim Blankenstein – “We gaan een paar nummertjes spelen.” –  wordt een solide set afgewerkt. Dat lang zeuren wat oplevert, bewijst Vitus Frank, want eindelijk speelt Officium Triste dan toch (zonder clicktrack!) Lonesome, afkomstig van het debuutalbum Ne Vivam, dat speciaal voor hem is afgestoft, om hierna gelijk te laten horen dat er nog rek in het gezelschap zit, door met World in Flames een nieuw nummer te spelen. Wanneer het nieuwe album dan precies uitkomt is nog niet duidelijk, maar hopelijk hoeven we niet te wachten tot Feyenoord weer kampioen wordt.

Dan het Duitse DOOMED, een band die echt op Solitude Productions zit, maar gewoonlijk boven de middenmoot uitkomt. Een band die ik ook nog wel eens van een review heb voorzien enkele jaren geleden. In principe is het een éénmansproject, maar sinds een paar jaar worden er toch optredens gegeven met een band. Dat dit al vaker gedaan is, begint nu zijn vruchten af te werpen, want ook hier zit het optreden solide in elkaar. De melancholische doom, met vleugen death, weet de juiste sfeer te zetten en ook hier weet het publiek wel raad mee.

Dan de afsluiter van deze avond: een band waar je van houdt of die je haat, Funeralium. Deze vrolijke Fransen hebben recent weer nieuw plaatwerk uitgebracht en gaan hiervan een paar nummers spelen. Verder dan een paar nummers ga je met deze band ook nooit komen, omdat je er na twee meestal al een uur op hebt zitten. Dat het niet vrolijk is, mag duidelijk zijn, maar hypnotiserend is de funeral doom van de heren wel. Met mijn ogen gesloten, dwaal ik langzaam af naar de krochten van mijn bewustzijn en de band is hierin mijn gids. Zo vliegen de nummers toch nog behoorlijk snel voorbij en is ook deze dag weer voorbij voor je er erg in hebt.

Met de toeloop lijkt er toch voldoende reden te zijn om hier volgend jaar een derde editie te houden, dus hou het tweede weekend in mei 2018 maar vrij in de agenda. Laten we hopen voor de organisatie dat de drang om hiermee onderscheidend te kunnen zijn niet opnieuw tegen wat onvoorziene zaken aanloopt, zoals het late afzeggen van de beoogde headliner en er een goede gevarieerde line-up mogelijk is. Wat mij betreft is deze editie geslaagd en is juist de kleine maar knusse Little Devil hiervoor de ideale plaats.

Vitus-Frank

13 mei 2017, Little Devil, Tilburg