Thrashmetalgeweld in Musicon

Op vrijdag 12 mei kwamen drie jonge, veelbelovende Nederlandse thrashmetalbands bij elkaar: Headless Hunter, DÆMORTHAN en Obstruktor. Het concert werd gehouden in het donkere Musicon ter ere van het gloednieuwe album van Headless Hunter genaamd The UndertakerOndanks de regen en het onweer weten deze drie bands de zaal  goed te vullen!

Het is aan het Haarlemse Obstruktor om de avond af te trappen. Obstruktor deed recentelijk nog mee aan de Wacken Open Air en Dynamo Metal Battle en werd deze maand als eerste band voor Rocktoberfest aangekondigd. De mannen zijn in ieder geval zeker niet meer weg te denken uit de Nederlandse thrashmetalscene. Obstruktor opent met het nummer Wrong Hands. Het publiek is ietwat stijfjes en de vloer is nog wat nat van de stortbuien, maar toch de band het publiek bij het tweede nummer Atomic Holocaust (waar twee maanden geleden een nieuwe videoclip bij werd gelanceerd) al in beweging te krijgen.

Gitarist Bas Leurs weet weer humoristisch zijn spel over te brengen met zijn ‘sexplorer’ en interacteert veel met het publiek. Ook kan natuurlijk niet de klassieke zwembroek ontbreken: gitarist Jesper te Beest heeft wederom een opvallende fluorescerende zwembroek uitgekozen voor op het podium. De set wordt vervolgd met verschillende nummers van het album Wrong Hands. Op de setlist weten de Haarlemse thrashers hier ook een humoristische draai aan te geven: het nummer Powerlords wordt veranderd in Pauperlords en het nummer The Pile wordt omgedoopt tot The Paul. Ook hint Obstruktor door het spelen van de nummers Geocentric en Nomads 1 naar een nieuw album.

Het in 2019 opgerichte Daemorthan is als tweede aan de beurt. Daemorthan brengt deze dag zijn gloednieuwe single Shadow World uit, die op de in mei verwachte EP Chthonic komt te staan. Daemorthan is populair onder fans van Lamb of God, en dat is zeker niet zonder reden. Met Randy Blythe-waardige vocalen brult Jack Elbers heel Musicon omver. Ook door de technische problemen laat de band zich niet verstoren: gitaristen Ian Smeets en Sjim van der Schans weten alsnog op brute kracht hun solo’s de zaal in te slingeren.

De bandnaam Daemorthan is een samenvoeging van de woorden Daemon (godheid), Mortician (begrafenisondernemer) en Leviathan (zeemonster). Deze combinatie beschrijft de band ook erg goed in zijn performance. Naast thrash en death zijn af en toe ook lichte vleugen black metal te horen.

Op de setlist staan onder andere de nummers No More Room In Hell, Excavations, Shadow World, Death Dance en Pandemic. Met deze nummers maakt de band het publiek extra warm voor de EP Chthonic: het lukt met deze nummers om het publiek in Musicon meerdere malen in beweging te brengen; inclusief een wall of death!

Het is aan het Brabantse Headless Hunter om de avond af te sluiten. Headless Hunter speelde in februari 2022 zijn eerste show. In razendsnel tempo wist deze band meerdere malen in Baroeg op te treden. De band trad in slechts één jaar tijd op in zalen zoals Dynamo, P79 en Sound Dog. Daarnaast werden de heren onder andere gevraagd voor Stukafest, Groene Engel Deathfest, Vloek van Twente en staan ze aankomende september op Roosendaal Open Air.

Het nieuwe album The Undertaker wordt integraal uitgevoerd. Het album werd door het label Mosher Zero uitgebracht. Dit label wordt bestuurd door Heavy Kevy van Insanity Alert.

Tijdens het optreden is duidelijk te horen dat de band door de Bay Area Thrash scene uit de jaren 80 is beïnvloed. Vernieuwend en fris zijn de invloeden van punk en zelfs wat vleugen hardcore, die de muziek onderscheidend maken. De vocalen van Lucas van der Heijden in combinatie met de gitaarpartijen van Brian Steenbergen en Mark Hendriks doen je denken aan een kruising tussen Hatebreed, Crisix en Overkill. Headless Hunter wordt in de underground scene dan ook wel ‘het jonge Crisix‘ genoemd.

Bij het nummer Kiko is Stoned wordt de bassist van Permeator, Maxim van Oort, op het podium gevraagd. Hij weet de baspartijen goed te vertolken, zodat Kiko deel kan nemen aan de moshpolonaise, gestart door het publiek.

Al met al was het ondanks het slechte weer en enkele technische storingen een geslaagde avond!

12 mei 2023, Musicon, Den Haag

Seth Abrikoos – (Sethpicturesmusic – Linktree)