Soilwork, Hatesphere & Construcdead in de Melkweg 15-10

Soilwork, Hatesphere & Construcdead
Melkweg Amsterdam, 15 oktober 2005

Na een reis met vele strubbelingen, zoals trams die niet reden, een ontruiming van een kraakpand en moeite hebben met het vinden van een omweg zonder te verdwalen, arriveerde ik in de Melkweg. Hier ik heb kunnen genieten van allereerst een prima driegangen-menu, een gezellig gesprek (binnenkort ook te lezen op Zware Metalen) met Hatespheres’ Jacob Bredahl en vervolgens drie prima bands op het podium.

Construcdead @ De Melkweg

De zaal was van tevoren al flink gevuld, wat me pleziert, want mensen hebben nog wel eens de neiging om de openingsact te laten voor wat het is. Construcdead speelt melodieuze deathmetal op een vrij brute manier en was daarom verrassend in de line-up. Het publiek, de gemiddelde leeftijd lag overigens laag (zo zien we maar weer, de stevigere muziekgenres blijven interesse wekken bij de jongeren) verwelkomde deze band op een enthousiaste manier. Een grote groep mensen plakte werkelijk aan het podium om de muzikanten hun werk uit te kunnen zien voeren. De nekspieren gingen los en het feestje was ingeluid. De bands’ derde album, The Grand Machinery, was nog geen maand uit: het lijkt wel alsof de band de plaat heeft ontwikkeld door middel van optreden, want de speeltechniek was strak en bood goede kwaliteit wat de vooroordelen over de openingsact doen wegvagen.

Hatesphere @ De Melkweg

Hierna stond ‘oefening baart kunst’ centraal, Hatesphere zag ik afgelopen jaar driemaal eerder, dit waren allen ongelooflijk vette shows, maar deze springt er uit! Ik kan er niet omheen dat dit onder andere als oorzaak heeft dat de nummers van onlangs uitgekomen The Sickness Within tegenwoordig in de setlist verwerkt zijn. Ik zou het kunnen blijven betreuren dat de band het elke keer flikt om het nummer Addicted Soul uit de setlist weg te laten, echter is er nu meer interessant materiaal dat het even plezierig maakt. Ik kan je garanderen dat de feedback van het publiek ook een extra motivatie was voor de band om zich volledig over te geven. Sinds de nieuwe plaat hebben we er het fantastische nummer The Fallen Shall Rise In A River Of Blood bij. Zo werden ook Heaven Is Ready To Fall en Muderous Intent zwaar overtuigend uitgevoerd, lekker al die verrassingen deze avond! Zanger Jacob was weer even hyperactief als altijd met zijn gekke pasjes en niet-te-volgen motoriek. De band maakte haar bijnaam ‘muzikale bulldozer’ wederom waar en overdonderde ons met een dosis energie!

Soilwork @ De Melkweg

De zaal was al redelijk vol, maar het grote publiek kwam, zoals verwacht, voornamelijk voor het Zweedse Soilwork. Ik had geen idee wat ik kon verwachten, want op Waldrock zette de band een hele sterke show neer, maar op Graspop speelden de heren minder overtuigend. Aanvankelijk was ik neutraal, maar de magie in de Melkweg deze avond bracht ook Soilwork veel goeds. We werden vrijwel direct op ons gemak gesteld met de ijzersterke titelsong van de bands’ laatste album Stabbing The Drama. Om wat sfeer te proeven besloot ik de muzikanten vanuit diverse plekken in de zaal te bekijken en nam ik het bijna onvoorstelbare fanatisme van het publiek en de band vanuit diverse dimensies waar. De interactie tussen de band en de bezoekers was werelds, ik kreeg hier de indruk dat men zó blij was met deze show, dat de band dan ook echt niets verkeerd had kunnen doen. Soilwork speelde hier heel goed op in: wederom humoristische gekke koppen en uitdagend gedrag van zanger Björn (zie foto). Stabbing is een dijk van een plaat, die er live inmiddels ook flink ingeboord zit, maar gelukkig werden de eerder uitgebrachte topwerken niet vergeten, het bijna legendarische album The Chainheart Machine (2000) kwam langs met de titelsong en Room no. 99 en Figure Number Five (2003) werd gepresenteerd met ook de titelsong, Overload en Rejection Role. Een prima veelzijdige greep uit het gehele oeuvre van de band gaf een sterk geladen, overweldigende show als resultaat!

Een geweldige avond met enthousiaste bands, die dit gevoel perfect overbrachten naar de mensen in de zaal. Een heerlijk publiek, wat een vette reflectie moet dit geweest zijn voor de optredende bands!

* Een bedankje gaat richting Lennart van Gerner, die zijn hulp bood voor het ontcijferen van de setlist van Soilwork.