Prong en Dew-Scented in Vera

28 augustus 1672 word de stad Groningen ontzet van haar beleggers. Tot op de dag van vandaag wordt dat uitbundig gevierd in stad en ommeland. Vera trakteert ons dit jaar op een optreden van Prong en terloops kunnen we ook nog even afscheid nemen van Dew-Scented.

Afscheid nemen van Dew-Scented? Jazeker, want deze Duitse death/thrash-formatie is bezig met zijn afscheidstournee en mag daarvoor een stukje met Prong meeliften. Vanwege de feestelijkheden in de stad moet ik het begin van Dew-Scented missen, maar ik heb nog zo’n half uur mee kunnen pakken van het optreden. In dat half uur hebben de Duitsers mij niet weten te overtuigen en dat heeft verschillende redenen. Belangrijkste reden is dat ik over het algemeen gewoon niet zoveel heb met grunts. Misschien komt het door mijn positie vrijwel achterin in de grote zaal van het ietwat verbouwde Vera, maar het geluid komt vanavond niet helemaal goed over. Ik zie twee gitaristen staan, maar hoor er voornamelijk één. Hetgeen dat ik dan hoor qua muziek is redelijk kleurloos te noemen. Ik zou je niet kunnen vertellen welke nummers er gespeeld zijn, want ze klinken allemaal vrijwel hetzelfde voor mij. Als ik om me heen kijk zie ik meer mensen die het optreden wel lijken te tolereren, maar ik zie niemand uit zijn dak gaan verder.

Het is al weer drie jaar geleden dat ik voor één van de eerste keren naar een concert ging om een verslag te schrijven voor Zware Metalen. Ook toen stond Prong in Vera. Inmiddels zijn we twee albums verder en is het dus de hoogste tijd om de band eens weer te zien optreden. Een snelle blik op de setlist maakt al snel duidelijk dat we veel ouder werk te horen gaan krijgen vanavond, iets waar niemand rouwig om is. Sowieso kan de band weinig fout doen bij het Groningse publiek. Het blijkt niet alleen het publiek te wezen dat er zin in heeft deze avond: Tommy Victor staat met een grote glimlach op het podium en heeft het overduidelijk naar zijn zin. Als je hier nog even bij op telt dat de band ook gewoon goed speelt en klinkt, weet je dat je vanavond een goed optreden te zien krijgt.

Tussen al die klassieke nummers als Revenge …. Best Served Cold, Who’s Fist Is This Anyway en Snap Your Fingers, Snap Your Neck door krijgen we uiteraard ook enkele nummers van het laatste album, Zero Days, geserveerd en die doen helemaal niks onder voor de oudjes. Een nummer als Divide and Conquer of However It May End wordt net zo moeiteloos meegezongen als bijvoorbeeld Unconditional. Groningen is vanavond getrakteerd op een band in optima forma zoals dat zo mooi heet. Mocht er iemand in de zaal aanwezig zijn geweest die nog niet bekend was met de band, dan heeft diegene vanavond op een uitstekende manier kennis gemaakt met Prong. Ook de diehard fans zullen tevreden naar huis zijn gegaan met deze nagenoeg “greatest hits”-set.

Setlist Prong:

1. For Dear Life
  2. Beg To Differ