Nostalgie, een bijzonder gebaar en Zweden presents: In Flames en At The Gates in de 013

Twee grote namen uit de Zweedse melodeathfamilie die samen op tour gaan, dat moet toch gezien worden. We hebben het over In Flames en At The Gates, die dan ook nog de bands Orbit Culture en  Imminence meenemen. Fotograaf Niek van de Vondervoort en redacteur Cor Vos reizen op 6 december af naar een drukke 013 in Tilburg om dit spektakel mee te maken.

U kent het wel… Concerten op een doordeweekse dag, aan het einde van het jaar, en de vakantiedagen zijn al nagenoeg opgebruikt. Dan (mede door andere omstandigheden) loopt alles uit en zit je veel te laat in de auto (lees: ik vertrok om 17:00 uur vanaf omgeving Amsterdam). En uiteraard leek het alsof heel Nederland besloot om op hetzelfde moment de snelweg op te gaan en kwam ik daardoor veel te laat aan in Tilburg. Tel daarbij op dat blijkbaar Marokko door is naar de volgende ronde in het WK en de straten gevuld werden met toeterend verkeer en feestvierend volk (en daardoor de halve binnenstad veranderde in een soort van chaos en file) en mijn ‘geluk’ kon echt volledig op. Gauw naar binnen bij de 013, m’n jas in een kluisje stoppen, snel wat merchandise en bier halen en hop naar de zaal…!

Fotograaf Niek was al druk in de weer en wist nog een paar kiekjes te vangen van Orbit Culture, dat schijnbaar in uiterste topvorm was en het publiek omver wist te spelen. Ook Niek, onbekend met de band en de muziek, was onder de indruk: melodieuze death metal en volgens een groot aantal luisteraars en aanwezigen ‘the next big thing’. Toch wel balen dat ik dat dan heb moeten missen! Collega Marleen kon wel genieten van dit nieuwe Zweedse fenomeen waarvan ze het allereerste concert in Nederland drie jaar geleden in Haarlem zag. Ze wenste toen voor meer speeltijd voor de band, maar ook vanavond blijft het bij slechts vijf nummers. De band heeft sindsdien grote stappen gemaakt in zijn podiumpresentatie. Frontman Niklas Karlsson zoekt vaker het contact met het publiek op en weet ondanks het vroege tijdstip de zaal goed mee te krijgen. Niklas cum suis openen met de klassieker (jawel, daar mag nu al over gesproken worden) Saw, maar het is verrassend genoeg de nieuwe single Vultures of North die verreweg de meeste indruk maakt live. De uitvoering van North Star of Nija is echter ook behoorlijk memorabel en niet in het minst vanwege de vocale kunsten van Niklas die duidelijk geïnspireerd door James Hetfield zijn. Het is alleen wel jammer dat The Shadowing iets minder goed tot zijn recht komt doordat de leadgitaar even uitvalt. Ach, een kniesoor die daarop let. Na dit optreden wordt nog meer uitgekeken naar de opvolger van het album Nija volgend jaar!

Terwijl Niek en ik bijkletsen over de eerste band van de avond, speelt het Zweedse Imminence een uiterst dynamische set weg en weet zanger Eddie de zaal te captiveren met zijn viool tijdens een solomoment in het nummer Heaven in Hiding. Dan volgt alweer het laatste nummer, Temptation, waarbij de zanger weet te vertellen dat dit nummer is opgedragen aan een jarige job (de roadie). De zaal gaat trouwens aardig los bij de aankondiging van het laatste nummer! Blijkbaar zijn er behoorlijk wat fans van deze metalcoreband aanwezig vanavond. Ik kende ze nog niet en hoewel de muziek niet mijn kopje thee (of koffie) is, moet ik bekennen dat de liveprestatie van de band erg goed is uitgevoerd. Mooie opwarmer voor wat nog komen gaat.

En wat nog komt is één van de grootste, Zweedse melodeathlegendes: At The Gates. Oh, wat heb ik hier naar uitgekeken en hoewel de grunts van vroeger er niet meer in zitten, weet Tomas Lindberg nog steeds een heerlijke sfeer neer te zetten met zijn stem en energie. Openend met Spectre of Extinction (afkomstig van het tijdens de pandemie uitgebrachte album The Nightmare of Being) start de avond goed, al lijkt de zaal nog wat op te moeten warmen. Ook bij het machtige Slaughter of the Soul (waar uw trouwe redacteur een beetje uit zijn plaat gaat…) komt de zaal wel lekker mee, maar is de energie nog wat ingetogen. Pas halverwege de setlist komt het publiek los en is het feest (genoeg bier gehad, inmiddels?). Mogelijk helpt het ook dat Tomas blijkbaar zijn Nederlands heeft geoefend en daarmee wat gejuich vanuit de zaal weet op te roepen. Verrassend genoeg is er maar weinig gespeeld van de laatste twee albums (The Nightmare of Being en To Drink From The Night Itself) en ligt de focus van de setlist op de albums At War With Reality en  Slaughter of the Soul. Van laatstgenoemde komt Blinded by Fear als een razende storm over ons heen en sluiten we af met het stevige, ietwat duistere The Night Eternal.

Dat velen voor de andere melodeathlegende zijn gekomen is wel duidelijk als In Flames welgeteld zeven minuten éérder start dan aangegeven op de planning. De heren moeten er wel mega veel zin in hebben, zo lijkt het. Het is dan ook gelijk aan als de eerste track van de avond (The Great Deceiver van het aankomende album) wordt ingezet. Headbangen, vuisten en devil horns in de lucht, luidkeels gejuich. Ja, het merendeel van het publiek heeft hier naar verlangd. Verder pakkende met Pinball Map en Cloud Connected, welke er in gaan als zoete koek, weet zanger Anders Fridén de zaal om zijn vingers te winden en mee te krijgen. Dan maakt de Zweedse formatie deze metaalhoofd enorm blij met de tracks Behind Space en Graveland: nummers van de eerste twee albums en een paar van mijn favorieten. Mijn inziens worden tracks van deze twee albums niet genoeg live gespeeld en mag dit veel vaker gebeuren! Wat een energie en hoe goed klinken deze live, met alle ervaring van deze muzikale strijders. Ook de andere twee tracks van het aankomende album, Foregone Pt.1  en State of Slow Decay, komen goed over en enthousiasmeren menig metaalhoofd. Al gaat het bij de titeltrack niet helemaal vlekkeloos (een paar verkeerde frets op de gitaarhals bij het begin van de solo en een ietwat slordige blastbeat op de drums aan het einde). Het moge duidelijk zijn dat deze track van behoorlijk hoog niveau is en dat de heren deze nog een beetje meer moeten oefenen om het opgeslagen in het spiergeheugen te krijgen.

Ook leuk is dat het publiek nu helemaal losgaat, inclusief crowdsurfen. Iets waar de twee bewakers bij de hekken vóór het podium niet zo blij mee zijn (want crowdsurfen is verboden in de 013). Maar al gauw krijgen de bewakers door dat de mensen in de zaal daar toch echt maling aan hebben en dan zit er maar één ding op: meer bewakers oproepen en de surfers opvangen. Wil het nu net dat het publiek besluit om een heel stuk minder te crowdsurfen, net als er een verviervoudiging van de bewaking is aangetreden. Ha! Mij kan je opvegen. En ook In Flames is het niet ontgaan en de zanger grapt hier ook over. Uiteraard is dat genoeg aanleiding om de crowdsurfers als een vloedgolf over ons heen te laten doen komen.

Een ander zeer tof en vooral heilzaam moment tijdens de show komt tussen één van de nummers door. Een jonge knul, van zeventien jaar oud (geloof ik), die vooraan en in het midden van de zaal staat, wordt voorgesteld aan Anders en vertelt dat vanavond zijn allereerste concert ooit is. Dit vindt Anders zo bijzonder en speciaal dat hij de jongeman op het podium roept en elk bandlid een knuffel mag geven. En dan gooit hij daar nog een schepje bovenop door hem aan te bieden dat hij aan de zijkant bij de stagemanager een koptelefoon mag ophalen en dan aan de zijkant van het podium de rest van de show mag uitzitten. Zo kan hij ervaren wat de heren op het podium horen en hoe een show vanaf het podium er uitziet. Mijn vertrouwen in de mensheid is hersteld.

Absoluut een prachtige avond met goede metal, goed gezelschap, een tof publiek en een paar bijzondere momenten. Zweden is zeer goed vertegenwoordigd in Tilburg vanavond en het is alle moeite dubbel en dwars waard om hier bij te zijn. Nu maar gauw weer op huis aan en hopen dat het voetbalgetoeter en -gedoe nu over is…

Setlist:

In Flames

1. The Great Deceiver