Mortiis & Deathstars in Baroeg

Mortiis en Deathstars in De Baroeg
22 april 2007 – Rotterdam

Baroeg

Baroeg is een gezellig en knus poppodium in het Rotterdamse stadsgedeelte Lombardijen. Baroeg timmert al bijna 26 jaar aan de weg en heeft in die jaren behoorlijk wat meegemaakt. Wisselende doelgroepen, gebroken records in de bezoekersaantallen, een overstap van Oranje boom naar Hertog Jan en in 2001 is Baroeg uitgeroepen tot poppodium van het jaar.
Baroeg begon als jeugdhonk. Optredens van bands waren in de vroege jaren ’80 niet de belangrijkste activiteiten in en van Baroeg In 1987 ging het roer om en werd Baroeg gevormd tot de metal georiënteerde popzaal zoals we haar nu kennen. In het begin ging dit voorzichtig met wat hardrock en punk en zelfs nog even acid house. Maar de nadruk ging toch steeds meer en meer op de metal liggen. Naast dansavonden en optredens van bands kan je in Baroeg op woensdag terecht om onder het genot van een portie metal een biertje aan de bar te drinken. Baroeg heeft een uitstekende tap, meerdere bieren op de fles en een ruim aanbod non-alcoholische dranken.
Veel bands die nu relatief groot zijn en op mainstage’s staan hebben ooit voor een klein publiek in Baroeg gespeeld. Een van deze bands is bijvoorbeeld Cradle of Filth. Naast deze leuke dingen is Baroeg ook met regelmaat geconfronteerd met dreigende faillissementen en kortingen op de te ontvangen subsidies. Gelukkig heeft Baroeg tot nu toe alle voor- en tegenspoed weten te overleven en trakteert zij Nederland nog met regelmaat op verschillende underground optredens en dansavonden.
Baroeg heeft vorig jaar zelfs een gratis openlucht festival georganiseerd waar onder andere Secrets of the Moon, After Forever en Das Ich optraden. Dit festival was zo’n succes dat er dit jaar op 26 augustus een, wederom gratis, vervolg komt met Madball(!!).

Mortiis

Het was druk op de warme april zondagmiddag. Eigenlijk had ik dit ook wel verwacht. Mortiis is natuurlijk niet de kleinste naam. Wat ik echter niet wist is dat de voor mij compleet onbekende Deathstars een grotere populariteit genieten dan deze halftrol.
Ik was dan ook in de volle veronderstelling dat de Deathstars de middag zouden openen. En om hen rustig gade te kunnen slaan had ik mijzelf achter in de zaal opgesteld. Groot was mijn verbazing toen ik de mannen van Mortiis het podium als eerste zag bestijgen.

De leden van Mortiis waren duidelijk enthousiast. De zaal was ook best redelijk gevuld met bezoekers. Het geluid zat alleen niet mee. De drums stonden te hard en de zang te zacht. Het keyboard kwam het ene nummer een stuk beter uit de verf dan het andere. En de snaarinstrumenten waren soms verre van fatsoenlijk waarneembaar. Desalniettemin vermaakten zowel de band als het publiek zich. Mortiis speelde een set van nummers van The Smell of Rain, The Grudge en drie nieuwe. In tegenstelling tot op de CD worden de nummers van The Smell of Rain live met ‘echte’ instrumenten uitgevoerd. En dit kwam zeker het nummer Parasite God te goede. De gitaren klonken op dit nummer erg goed en wisten de melodieën erg sterk ten gehore te brengen. Tijdens het nummer Smell the Witch werd het geluid een stuk beter. De drums stonden wat zachter, de vocalen wat harder. Jammer genoeg was het optreden na dit nummer afgelopen. Kort maar krachtig zullen we maar zeggen want veel langer dan 40 minuten heeft Mortiis niet op het podium gestaan.

Ik was dus naar de Baroeg afgereisd om Mortiis live aan het werk te zien. Ik was in de veronderstelling dat de Deathstars een klein groepje waren die het voorprogramma zouden verzorgen. Ik kwam bedrogen uit.
De Deathstars waren de hoofdact en het leeuwendeel van de bezoekers was voor hen op komen dagen. Daar stond ik dan. Een band als hoofdact die ik niet kende. Gelukkig kon een kennis van mij, een ZM-forum user, mij wat informatie verstrekken over deze band.

Deathstars

De band Deathstars is voortgekomen uit de metalband Swordmaster. De drummer drumde ten tijden van The Somberlain in Dissection en het broertje ( bekend uit de black metal band Opthalamia) van wijlen John Nodveit verzorgt tegenwoordig gitaar en keyboard partijen. Volgens de heren zelf brengen ze nog steeds dezelfde typische Scandinavische underground ten gehore. Maar dan nu in een elitair industrial jasje.

Het goede geluid waar Mortiis mee afsloot was nog aanwezig toen de Deathstars begonnen. De heren trapte af met het nummer Motherzone en het publiek was direct razend enthousiast. Het werd mij al snel duidelijk dat deze band vrij groot is. Niet raar want ze maakt gemakkelijke en aardige muziek.
De heren van Deathstars, en dan met name zanger Andreas ‘
Whiplasher Bernadotte’ Bergh, maakten veel contact met het publiek. Whiplasher leende voor zijn act wat attributen uit het publiek; een dubieuze pet en een roze boa, kwijlde iemands armband onder en had naarmate het optrede voorderde steeds minder kleren aan. De band deed een sterke greep uit haar repertoire met nummers als Blitzkrieg Boom, Trinity Fields, Play God en Cyanide.
Deathstars voerde haar muziek goed en strak uit. En dankzij het goede geluid kwam het geheel zeer sterk en helder over.