Vorig jaar was de Zweeds-Deense formatie van Vola nog te bewonderen tijdens Graspop maar het is alweer twee jaar geleden dat de band de Benelux aandeed met clubshows. Het nieuwe album Friend Of A Phantom is de aanleiding om hier verandering in te brengen en vanavond is de Effenaar in Eindhoven dan ook nagenoeg uitverkocht met fans uit het hele land en van buiten de landsgrenzen. In het voorprogramma twee bands: The Intersphere en Charlotte Wessels. De aansprekende affiche zorgt voor een bomvolle, gezellige zaal.
Een te krappe tijdsplanning op de doordeweekse dag en een parkeerprobleem leiden ertoe dat ik helaas geen enkel nummer van de Duitse progrockformatie The Intersphere kan meepikken. Gelukkig was onze fotografe Kitty van de Waart wel op tijd aanwezig om onderstaande foto’s te schieten.
Daarna mag Charlotte Wessels aantreden met haar band. De ex-vocalist van Delain heeft met The Obsession een knap album te presenteren en van die plaat horen we vanavond dan uiteraard ook enkele nummers. De zaal staat al flink gevuld en tussen de nummers door spreekt Charlotte de zaal regelmatig even toe met spontane en oprechte woorden. Zo trekt zij een shirt met de tekst ‘I Love Crying’ over haar witte jurk aan, vertelt tegelijkertijd waar de inspiratie voor The Crying Room vandaan komt en krijgen we met Soft Revolution nog een song te horen waarin er verhaald wordt over dingen doen terwijl je eigenlijk bang bent om die te ondernemen. Factoren die het optreden een kwetsbaar karakter geven maar tegelijkertijd ook voor een krachtboost lijken te zorgen bij de bandleden zelf.
De formatie heeft namelijk nog meer in petto dan alleen maar ingetogen en sfeervolle, symfonische metal. Stevige, dansbare beukers zoals Dopamine of Praise komen live nog beter tot hun recht dan op plaat en ook tijdens de afsluiter en het fraai opbouwende The Exorcism – passend met rode verlichting – horen we simpelweg een zeer goede band aan het werk waarin alle muzikanten optimaal tot hun recht komen. Hoewel ik zelf weinig heb met dit genre, toch wel degelijk positief verrast!
Na ongeveer een kwartier pauze is het dan toch echt tijd voor Vola. Enigszins sceptisch aangezien vocalist Asger Mygind zijn zanglijnen in het verleden live niet altijd even goed haalde. Hoe gaat hem dat vandaag af? Die vraag kan al vrij snel positief beantwoord worden. En over positief gesproken: al meteen bij de kalme openers I Don’t Know How We Got Here en We Will Not Disband valt het zeer goede geluid in de Effenaar op. Alle instrumenten en in het bijzonder de basgitaar en synthesizer staan perfect in de mix waardoor het extra genieten is. Beide songs zijn afkomstig van de laatste worp Friend Of A Phantom. Het blijkt te start te zijn van een setlist die werkelijk om te smullen is én waarbij er een fijne dosering is aangehouden tussen rustigere en hardere arrangementen.
Terwijl de podiumverlichting per gespeeld nummer wijzigt, is het lekker meebewegen op het stevigere Stone Leader Falling Down, afkomstig van Witness uit 2021 waarvan we ook nog onder andere Head Mounted Sideways en het opvolgende, experimentele These Black Claws horen. Mygind is erg goed bij stem en de band speelt met een aanstekelijke spelvreugde die gemakkelijk overslaat op de (nagenoeg) uitverkochte zaal. Tijdens het kalme 24 Light-Years laat drummer Adam Janzi nog maar eens zien en horen uit wat voor hout hij gesneden is. Met zijn indrukwekkende, tegendraadse drumpatronen dwingt de kundige muzikant het respect eenvoudig af. Erg sterk!
Wie Vola kent, weet dat de synthpartijen een belangrijk aandeel hebben in het geluid. Ook dat instrument is goed te volgen in de geluidsmix en tijdens het fijnzinnige Alien Shivers (het enige nummer van Applause Of A Distant Crowd vanavond) en nog meer tijdens het herkenbare Break My Lying Tongue dat een supervette uitvoering meekrijgt, drukt de toetsenist overduidelijk zijn stempel. Verder horen we van de nieuwste plaat nog Bleed Out en de gave single Cannibal voorbijkomen. Tijdens laatstgenoemd nummer betreedt Charlotte Wessels het podium en verzorgt ze de gastvocalen die Anders Fridén (In Flames) op het album voor zijn rekening nam. Dat doet de zangeres op een overtuigende en verfrissende wijze, inclusief grunts. Een terecht applaus voor haar volgt maar zeker ook voor de uitstekend presterende band.
Het venijn zit vanavond in de staart: met de hoekige single Paperwolf en de statische beukers Straight Lines en Stray The Skies komt het concert tot zijn eind. We hadden er gerust nog wat meer willen horen, maar kijkend naar de klok is het laat genoeg voor een doordeweekse avond. De volle zaal was vanavond niet alleen getuige van een sterk presterende band die feilloos metal, pop en djent mixt. Neen, ook de setlist was érg lekker en het goede geluid in de Effenaar zorgde voor de spreekwoordelijke kers op de taart. Wat een heerlijk avondje metal! Op naar de volgende ontmoeting dan maar.
Setlist:
- I Don’t Know How We Got Here
- We Will Not Disband
- Stone Leader Falling Down
- The Black Claws
- Glass Mannequin
- Alien Shivers
- Gutter Moon
- Break My Lying Tongue
- Head Mounted Sideways
- Cannibal
- 24 Light-Years
- Starburn
- Bleed Out
- Paper Wolf
- Straight Lines
- Stray The Skies
Datum en locatie
28 november 2024, Effenaar, Eindhoven
Foto's:
Kitty van de Waart (website, Facebook en Instagram)
Link: