Folk en lore in de natuur: Wardruna in Caprera

Folk: deze stijl van muziek is niet meer weg te denken, ook niet bij de metalheads. Al decennia onder ons, maar opnieuw populair gemaakt door de serie Vikings. Inmiddels wel de meest bekende act in het genre is het Noorse Wardruna, met Einar Selvik en Lindy Fay Hella aan het roer. Middels traditionele instrumenten maken zij muzikale vertolkingen over Noorse culturele en esoterische tradities. Op 1 juli kwam de band naar de prachtige locatie van het openluchtpodium Caprera in Bloemendaal, middenin de natuur. Dat is toch wel de ideale omgeving om het gezelschap te mogen aanschouwen. Uw trouwe redacteur had het kaartje dan ook al vrij vroeg in de pocket en met dank aan de huisfotograaf van Caprera, Lars Bezemer, kunnen wij ook kiekjes met jullie delen.

Dit is zo’n concert dat ik maar al te graag wilde beleven. Een openluchttheater middenin de natuur is al een bijzondere locatie en dan ook nog met deze stijl muziek? Het kan haast niet beter! Vriendinlief en ik gaan dan ook vroeg op pad om nog vóór aanvang van het concert aanwezig te zijn. Onderweg zien we nog aardig wat donkere wolken voorbij komen, inclusief de nodige regenbuien in de verte. Als dat straks maar weg blijft..! Een uur later en nog een kwartier voor aanvang arriveren wij in de straat vóór de locatie en tjonge, wat een rij aan mensen staan hier al te wachten! Het is letterlijk de auto aan de straatkant parkeren en gelijk aansluiten in de rij. Ook weer een ervaring, ha ha!

Goedgemutst volk is wat we vandaag treffen en van elk kaliber is er wel wat: jong, oud, groot, klein, hippie, metalhead, ouders, kinderen, heidenen, gabbers(?), noem het maar. Wat een geweldig divers publiek! Gelukkig zijn we nog op tijd om een mooi plekje in het midden van de tribunes te bemachtigen, met een uitstekend uitzicht op het podium. Al blijkt het toch een kleine uitdaging om iedereen zo efficiënt mogelijk te laten zitten. Dat vergt dan ook een kleine aansporing van de organisatie om uit te leggen dat drie plankjes met dezelfde kleur één zitplaats betreft en of iedereen graag wil inschikken. Desondanks zijn er aardig wat mensen die op de trappen naast de tribunes moeten zitten en boven op het plateau moeten staan. Dat krijg je bij een uitverkocht concert.

Een kleine anderhalf uur later is eindelijk het moment dat het Noorse Wardruna opkomt onder een luid applaus en gejuich. Geen voorprogramma’s of poespas, enkel de hoofdact in alle glorie en pracht. Er zijn witte camouflagedoeken opgehangen en een bundel aan lampen (lees: schijnwerpers) op het podium gezet. Het halfronde podium is gescheiden van de tribunes door een prachtige vijver met een hoop in volle bloei staande waterplanten. Een prachtig gezicht. Er wordt geopend met Kvitravn en dan gebeurt me er toch iets wat ik niet had verwacht: de tranen schieten gelijk in mijn ogen. Het is niet de eerste keer dat ik dit nummer live hoor en niet eens de eerste keer dit jaar (lees: februari in de Tivoli), maar iets aan deze setting en het geluid doet het vandaag drie keer zo hard binnenkomen. Dat belooft nog wat voor de rest van de setlist!

Bijkomen kan ik bij Skugge en Solringen, die beide in volle glorie worden gebracht en met bijzondere lichtprojecties op de witte doeken. Dan volgt één van de meest sfeervolle nummers van het album Runaljod, getiteld Heimta Thurs. Prachtige song die echt een diep oergevoel van binnen oproept. Een moment van serene rust dient zich aan tijdens het haast hypnotiserende Kvit Hjort. Van het laatste album Kvitravn verschijnt ten tonele het nummer Lyfjaberg (healing mountain). Het is bij deze song dat de rookmachines eens even flink aan worden gezet en dat creëert een gigantische, laaghangende mist die zich verspreidt boven het vijvertje. Wat een magistrale plaat is dat, zeg! Het duurt dan ook even voor al deze rook is verdwenen, terwijl Einar in zijn uppie Voluspá inzet met zijn Kravik Lier (red.- een traditionele, kleine harp, veel voorkomend in Scandinavië en daterend vanuit de veertiende eeuw). De spanning wordt weer opgebouwd met Tyr, waar de oude lure (red.- een soort historische natuurtrompet) machtig schatert. Bij dit nummer zou je haast ten strijde willen trekken! Om de ‘strijders’ in het publiek weer tot kalmte te gebaren zet de band Isa in. Lindy opent dit nummer met haar kraakheldere en kalmerende stem en Einar en de rest volgen al gauw met de ritmesectie. Verdere hoogtepunten zijn toch wel het erg sterke Grá en het bevangende Fehu.

Maar de klapper is toch wel afsluiter Helvegen. Inmiddels misschien wel het bekendste nummer van Wardruna en een song die gaat over de dood en zang (want vroeger was er voor alles een lied, ook voor de overledenen). De fakkels worden aangestoken als dit gevoelige nummer wordt ingezet. Opnieuw betrap ik mij er op dat mijn ogen vochtig worden, zo mooi is het. Na afloop krijgt de band dan ook een welverdiende staande ovatie en een geklap en gejuich dat maar niet op lijkt te houden. Dan gaan de heren en dame van het podium, om even later weer terug te keren. Einar spreekt het publiek toe: “I first had to check if we were allowed to play one more song for you, which we are.”. Dit leidt natuurlijk tot groot enthousiasme van iedereen. Stiekem had ik verwacht dat Snake Pit Poetry door Einar zelf zou worden ingezet, maar niets is minder waar. De hele formatie zet Raino in. Gaaf! Ook na deze encore is er weer een staande ovatie en een gejuich en geklap dat maar aan blijft houden. Machtig hoor, en dubbel en dwars verdiend.

Mijn hart zei al tegen mijn geweten dat dit een avond zou zijn die ik absoluut niet mocht missen en dat is zeker waar gebleken! Wat een unieke en bijzondere locatie om zo’n geweldige Noorse folkband als Wardruna neer te zetten. Daar heeft Patronaat en de organisatie bij Caprera echt ontzettend goed aan gedaan. Ik heb de avond van mijn leven gehad, alsook mijn vriendin, en dit optreden zal zich nog lang in mijn geheugen en op mijn netvlies opnieuw afspelen. Takk alle sammen og skål op deze prachtige avond vol geestverruimende muziek.

1. Kvitravn
  2. Skugge
  3. Solringen