Een avondje op oorlogspad met Graceless in Den Haag

Muziekcentrum Musicon in Den Haag is deze periode een baken van licht in de duisternis die het concertaanbod in coronatijd is. Vrijdag is metalavond en de 34 tickets die vanwege alle maatregelen beschikbaar zijn vliegen de deur uit. Deathmetalband Graceless krijgt dat zelfs drie keer voor elkaar en doopt de concertreeks An evening with Graceless: Live in Musicon – The Covid-19 Sessions. Sessie 1 stond 18 september op het programma, met het lokale Melting Eyes als opener.

De geschiedenis van Melting Eyes is kort en gaat slechts terug tot 2017, maar wie een stel jonge honden verwacht, komt bedrogen uit. Sterker: hier staan heel wat jaren levenservaring op het podium. Heel wat jaren muziekervaring ook, maar niet echt in orkestjes die gelijk een lampje doen branden. Diep respect voor de mannen dat ze het gewoon nog eens proberen met een nieuwe band en nog dieper respect voor wat daar vervolgens uitkomt: heerlijk logge death metal, donkerbruin gekleurd dankzij de vocalen van zanger/gitarist Pier Segaar. Creation Undone is bijvoorbeeld zo’n nummer dat door merg en been gaat en dat geldt evenzeer voor Time to Die.

De mannen mogen dan de jongsten niet meer zijn (al oogt aanvoerder Segaar als de benjamin van het gezelschap), zin om te spelen hebben ze wel. Melting Eyes begint eerder dan gepland en dat is fijn, want de band heeft een repertoire om in normale omstandigheden deze tent op z’n kop te zetten. Het recept voor nummers als Bringer of War is niet moeilijk: lekker lomp en zompig beginnen en daarna middels een tempoversnelling tot fraaie nekkrakers komen. Melting Eyes gaat de wereld niet veroveren en de originaliteitsprijs niet winnen, maar zal als graag geziene gast op ieder festival of in iedere zaal kunnen fungeren. Want wat is de muziek van de mannen toch verdomd lekker. ‘Sorry dat het weer over de dood gaat’, zegt Segaar als hij My Final Resting Place introduceert. ‘Maar we zijn nu eenmaal een deathmetalband.’ En daar is niks van gelogen.

De ombouw duurt lang, vooral omdat de bands geen drumstel delen en dus gaat Graceless ruim na tien uur zonder soundcheck van start met de monsterlijke opener Lugdunum Batavorum van het even monsterlijke Where Vultures Know Your Name. Musicon reageert dolenthousiast, tot vreugde van de band. ‘We hebben zeven maanden niks kunnen doen’, klaagt zanger/gitarist Kreft. ‘Dan is dit een warm bad.’

Graceless is duidelijk niet gekomen om gevangenen te nemen: de Leidenaren gaan voor de kill. De band knalt bijna van het podium af en in de zaal blijken de tafeltjes waar verplicht achter plaats moet worden genomen prima drumstellen. Het wereldnummer We Will Be Gods komt voorbij, gevolgd door het absoluut niet mindere Shadowlands van de gelijknamige debuutplaat. En aangezien Graceless nog nooit een slecht nummer heeft gemaakt, pikken we ook graag Where Vultures Know Your Name mee, alstublieftdankuwel. Revenge Us, van de split met het Russische Grond komt langs. Een uitstekend nummer van een uitstekende plaat, maar dat had u vast al geraden.

Graceless krijgt het voor elkaar om je even weg te spelen van de realiteit van een concert in het coronatijdperk en weet langzaam maar zeker een echte concertsetting te creëren, zoals we dat in de goede oude tijd hadden. Wat staat deze band fenomenaal goed te rammen. Een nummer als Sumerian Flames bijvoorbeeld, wie wordt hier nu niet op z’n minst een beetje nat of stijfjes van? Het is de combinatie tussen bruutheid en melodie met daaroverheen het gebrul van Kreft die deze band vleugels geeft, zowel in de meer doomy nummers als bij een beuker zoals Iron Tears, dat de muzikale equivalent is van een stromram die in de Middeleeuwen op stadspoorten beukte. Met Embrace the Rain wordt weer gas teruggenomen, dat in Warpath dubbel zo hard terugkomt ‘Legions, we are on a warpath’, dondert het door Den Haag en daar is niks van gelogen.

Nine Days of Mourning is een perfecte afsluiter van een prima concert… of toch niet? De zaallichten blijven nèt iets te lang uit en de 34 man in Musicon grijpen gelijk hun kans om om meer te roepen. Na een goedkeurende blik van Musiconbaas René Veerkamp krijgen we met Die on Demand wat we willen: nog meer Graceless. Amstelveen is gewaarschuwd, Graceless is op oorlogspad en komt vrijdag P60 veroveren.

18 september 2020, Musicon, Den Haag