Death metal in drievoud met Soilwork, Kataklysm en Wilderun

Soilwork en Kataklysm trekken van februari tot en met april gezamenlijk langs de Europese podia, waarbij Wilderun als openingsact fungeert en voor het eerst op ons continent speelt. De gevarieerde package met death metal in vele gedaanten deed op 5 februari Metropool in Hengelo aan. Marco was namens Zware Metalen aanwezig om verslag te doen.

Wilderun bracht begin vorig jaar het waanzinnig sterke Epigone uit, mijn favoriete album van 2022. Ik zag er dan ook erg naar uit om het eerste optreden van deze band op Nederlandse bodem mee te maken. Daarvoor moet ik op tijd in Hengelo zijn, aangezien de band al vroeg op de avond speelt.

Ik blijk zeker niet de enige bezoeker te zijn die de openingsact van vanavond wil zien. De zaal is al goed gevuld als de lichten in de zaal doven en de backingtrack van The Unimaginable Zero Summer start. Het valt op dat het geluid van meet af aan prima afgesteld staat. Niet te hard en goed in balans zodat de complexe muziek van Wilderun goed tot z’n recht komt. Instrumentaal staat de band als een huis, waarbij vooral het gitaarspel van Wayne Ingram veel indruk achterlaat. Zanger en gitarist Evan Anderson Berry weet live zijn cleane zang en grunts goed neer te zetten en ondertussen ook nog met speels gemak zijn gitaarpartijen.

In de drie kwartier die de band krijgt toebedeeld wordt alleen materiaal van de laatste twee albums, Veil Of Imagination en Epigone, gespeeld. Aangezien de nummers van Wilderun dikwijls over de tien minuten klokken en men tussendoor ook zelf gitaren moet stemmen en wisselen, is het na vier nummers dan ook gedaan met de pret. De band laat een tevreden en goed opgewarmd publiek achter.

Soilwork is vanavond de hoofdact die als eerste mag beginnen. De band start met het titelnummer van hun laatste album Övergivenheten. Björn Strid is goed bij stem vanavond, getuige de lange uithaal waarmee hij het nummer begint. Met zes man is het dringen op het podium, zeker aangezien de muzikanten een stuk beweeglijker zijn dan het kwartet van Wilderun. De energie van de band slaat duidelijk over op het publiek dat wel zin heeft in de melodieuze death metal van de Zweden. Aan het regelmatige verzoek om een circlepit te starten wordt door een deel van het publiek dan ook gretig gehoor gegeven.

De setlist van vanavond bevat voor de helft nummers van de laatste twee albums van Soilwork. Tussendoor komen natuurlijk ook klassiekers als Stabbing The Drama, Nerve en Bastard Chain voorbij. Tijdens het eerste deel van de set valt op dat het spel van de band, en met name van de gitaristen, nog wat rommelig is en vooral tijdens de wat oudere nummers. Het enthousiasme van de band maakt veel goed en het publiek vindt het allemaal prachtig.

Als laatste spelen vanavond de deathmetalveteranen van Kataklysm. De carrière van deze band duurt inmiddels 32 jaar, maar tot vanavond is de muziek van deze band totaal onbekend.

Spelen Wilderun en Soilwork met een flinke dosis melodie, bij Kataklysm wordt al snel duidelijk dat hier de brute ‘van dik hout zaagt men planken’-variant van death metal wordt gespeeld. De band maakt indruk door zijn nummers superstrak de zaal in te blazen en het publiek laat duidelijk merken de arbeid van de band te waarderen. Ikzelf merk dat de muziek na een aantal nummers wel erg een eenheidsworst wordt. Een nummer als Where The Enemy Sleeps valt nog in positieve zin op, maar in het algemeen kennen de nummers onderling te weinig onderscheid om mij te vermaken. Ik lijk niet de enige te zijn die hier last van heeft. Halverwege de set is het publiek in de zaal al aardig uitgedund en blijven alleen de die-hards de hardwerkende Canadezen aanmoedigen. Ik besluit ook dat het mooi is geweest, aangezien ik nog een eind te reizen heb.

Wilderun:

1. The Unimaginable Zero Summer
  2. Identifier