Avenged Sevenfold, 1 juni 2005, Melkweg, Amsterdam

Avenged Sevenfold: emo-glamrock als marketingconcept.

Zijn de haartjes mooi gestyled? Is de make-up goed aangebracht? Mooi zo, dan kunnen we beginnen. De modepoppetjes van Avenged Sevenfold maakten op 1 juni jl. de Amsterdamse Melkweg onveilig en deden menig meisjeshart sneller kloppen. Maar wat is dat nou? Die gasten kunnen nog spelen ook!

Ik heb wel eens gehoord van het fenomeen fashioncore. Volgens mij een loze term, die niks zegt over de muziek die een band maakt. Maar ik kan me voorstellen dat de term is verzonnen met een band als Avenged Sevenfold in het achterhoofd. Het vijftal had namelijk veel aandacht besteed aan hun uiterlijk. Ze waren duidelijk naar de gym geweest, hadden de gespierde armen helemaal vol laten tatoeëren, de haren zwart geverfd en modieus gestyled én make-up opgedaan. Gitarist Synyster Gates spande de kroon; met zijn leren hoedje en vingerloze handschoenen deed hij een geslaagde impressie van Rocky Balboa.

Bij het zien van dergelijke taferelen, denk ik meteen aan overgeproduceerde MTV-bandjes, die door de platenmaatschappij als een marketingconcept bedacht zijn. Ik werd dan ook in eerste instantie bevestigd in de indruk die ik van hun CD Waking the Fallen kreeg. Die CD klinkt namelijk behoorlijk ‘bedacht’; een stukje Dark Tranquility hier, wat hardcore breakdowns daar, dubbele gitaarloopjes in het straatje van Iron Maiden en wat melodieuze meezing-refreinen. Bij elkaar gebracht om zo veel mogelijk smaken van het platenkopende publiek te bedienen.

Marketingconcept of niet, Avenged Sevenfold (ook wel gespeld als A7X) kunnen wel spelen! Met veel routine en zelfvertrouwen zetten ze een show neer, die stond als een huis. Door de harde gitaren, die de zang van M. Shadows een beetje wegdrukte, klonk Avenged Sevenfold vanavond veel meer als een eenheid dan op de CD. Gaandeweg raakte ik steeds meer overtuigd van de kwaliteit van de nummers. A7X kon wel eens heel groot gaan worden.

Voor het optreden van vanavond waren ruim honderd vrijkaartjes weggegeven. Er waren misschien te veel optredens gepland, waardoor de bezoekersaantallen per show tegenvielen. Omdat de band toch eenmaal de oversteek gemaakt heeft, kan je ze net zo goed voor een volle zaal laten spelen; dat is leuk voor de band en ook voor de baromzet van de zaal. En het werkte; het was een gezellig avondje. Al met al een vermakelijk optreden, dat veel te bieden had voor zowel het oog en als het oor.