Op 1 september van 2020 kondigde Distillator aan verder te gaan onder de naam Cryptosis. Voor de buitenwereld kwam dit onverwachts en daarna werden enkele nummers online gedeeld die duidelijk maken dat er naast een naam- ook een stijlwijziging plaats had gevonden. Wat ook duidelijk werd: de band neemt de muziek en de manier waarop deze gepresenteerd wordt nog steeds erg serieus en alles is nog steeds erg goed verzorgd. Het lukte Cryptosis ook een deal bij een grote maatschappij (Century Media) te scoren. De toekomst ziet er rooskleurig uit voor het trio uit het oosten van Nederland. Zware Metalen sprak via een digitale verbinding met Frank te Riet en Laurens Houvast.
Laten we maar met de vraag beginnen die het meest voor de hand ligt: hoe zijn jullie de Coronaperiode doorgekomen?
Laurens: best wel goed eigenlijk. Sinds februari vorig jaar is ons album klaar. Hij was toen ook al gemixt en gemasterd. In maart 2020 zijn we met Century Media in contact gekomen. Vanaf dat moment zijn we eigenlijk non-stop bezig geweest om alles te realiseren. We hebben ons totaal niet verveeld. Integendeel, we hadden onze handen vol. We hebben ons eigenlijk te pletter gewerkt.
Hoe dan, want je mag geen kut tegenwoordig?
Frank: We hebben natuurlijk de hele re-branding gehad van Distillator naar Cryptosis. Daarvoor moest veel gebeuren: een nieuw logo, nieuwe website, nieuwe merchandise en contractonderhandelingen.
Laurens: Je vergeet de clips en fotoshots. Oh ja, er moest echt enorm veel geregeld worden. Als we daarnaast nog shows hadden moeten geven vorig jaar dan hadden we tijd tekort gehad. Het hele Coronagebeuren kwam dus wel goed uit maar het mag nu ook wel weer afgelopen zijn. Maar zoals Frank al aangaf, er ging veel tijd in deze zaken zitten. De onderhandelingen met Century Media duurden ook een paar maanden. Wat Frank ook nog niet genoemd heeft is dat de band geregistreerd staat als bedrijf. Dat moest via de notaris ook allemaal worden aangepast. Maar ook dat is geregeld en er is nu licht aan het eind van de tunnel. Eind van de maand komt de plaat uit en hopelijk kunnen we vanaf dat moment de boel aan gaan slingeren. Optreden wordt nog lastig maar 24 april doen we een livestream waarbij we het album integraal live spelen als releaseshow.
Jullie hebben dus je naam en stijl veranderd en daar wilde ik even op doorgaan. Zullen we met de stijlverandering beginnen?
Frank: volgens mij hebben beide zaken met elkaar te maken. Met Distillator maakten we jaren ’80 thrash en alles straalde dat ook uit. Toen wij destijds met Distillator begonnen vonden we dat allemaal te gek. Maar gaandeweg werd dat anders. In de beginjaren van Distillator waren we één van de weinige bands in Nederland die deze stijl speelden. We speelden veel, door heel Europa, en we leerden veel bands kennen. Kleinere, lokale bands én grotere bands. Het viel ons op dat in de thrash-scene veel bands hetzelfde doen. Dat ging ons na verloop tegenstaan. Stonden we ergens te spelen, kwamen er eerst drie thrashmetalbands voor ons. We deden alle vier als bands bijna hetzelfde. De dag erna speelden we in een ander land en ging het op dezelfde manier. We zijn een driemansformatie en waren altijd op zoek naar de zoektocht hoe we onze muziek zo vet mogelijk konden maken met drie personen. Op een gegeven moment vonden we een mellotronpedaal. The Beatles gebruikten dat ding ook best veel en het klinkt erg obscuur. We hebben dat ding in onze live-sound geïntegreerd en vanaf dat moment veranderde ook de manier waarop we nummers gingen schrijven. Het idee ontstond om de bandnaam te veranderen maar het bleef er ook elke keer een beetje bij. Om de zoveel tijd kwam die discussie wel weer terug.. Zeker toen we een stuk of vier nummers voor dit album af hadden en we ons realiseerden dat die anders klonken dan alles wat we hiervoor hadden gedaan. Toen we de uiteindelijke mastering in huis hadden, keken we elkaar aan en besloten dat dit het juiste moment was om de naam te veranderen. Als we nog een album zouden wachten, waren we waarschijnlijk te laat. De naamsverandering geeft ons ook veel creativiteit en toekomstperspectief. We kunnen nu echt experimenteren met ons geluid zonder dat we vastzitten aan een genre. Voor ons voelde het op een gegeven moment benauwend om de hele tijd binnen die formule de dingen te moeten blijven doen. We gingen wat experimenteren en er ontstond vanzelf een nieuwe sound. Het thrash-DNA zit er nog wel in, maar het is veel breder. We luisteren inmiddels ook veel meer naar andere muziek. Dat kwam allemaal tot uiting in dit album.
Was het een unanieme beslissing om de muzikale koers te wijzigen of gaf het nog discussie en is er een servies gesneuveld?
Laurens: Haha, nee zeker niet. We zijn redelijk blanco dit album ingegaan. Zoals Frank al zei: voor dit album hebben we alle touwtjes laten vieren. We hebben alleen gekeken naar wat we zelf gaaf vinden om te spelen, los van het genre wat het dan is. Er zit nog steeds veel thrash in onze muziek maar op dit album staan bijvoorbeeld ook nummers als Prospect Of Immortality en Mindscape. Die wijken best veel van thrash af. Beide nummers zijn het resultaat van experimenteren en toch een vette sound behouden. Los van de vraag of het pure thrash is. Daar hebben we ons aan vastgehouden. Het was een hele natuurlijke keuze. Of eigenlijk meer een pad dat we opgingen zonder er teveel bij na te denken.
Frank: We hebben nog best lang nagedacht over de naam Cryptosis. In februari vorig jaar hadden we dus het album klaar. Tegen het management hebben we gezegd: ga er de boer maar mee op en kijk maar welke labels interesse hebben. Enige voorwaarde was dat ze niet mochten zeggen dat het een album van Distillator was. Ze moesten zeggen dat het een nieuwe band was en dan de reacties afwachten. Century Media hapte vrij snel toe. We hadden toen dus al een contract, maar nog geen naam. Volgens mij stond er in de eerste twee versies van het contract geeneens een bandnaam. Best bizar, we wisten dat we Distillator achter ons gingen laten maar hadden nog geen idee hoe we dan zouden heten. Voorwaarde van het label was wel dat de naam bij de muziek zou passen.
Er zijn wel meer bands die een muzikale koerswijziging door hebben gevoerd: Metallica en Kreator eind jaren ’90 bijvoorbeeld. Zij bleven altijd onder dezelfde naam muziek uitbrengen. Waarom wilden jullie per se een andere naam?
Laurens: We wilden….
Frank: We wilden niet die band zijn waarvan mensen zeggen: die eerste twee albums zijn helemaal te gek maar wat ze daarna gingen doen is helemaal kut. Die blokkade willen we niet. We kunnen als band dan niet echt doen wat we willen zonder de old-school fans tegen de schenen te trappen. Je moet als band natuurlijk muziek maken die je zelf wilt en dit album is er één waar we zelf graag naar willen luisteren. We hebben het hele idee dat mensen de muziek cool moeten vinden losgelaten. Op het nieuwe album hoor je waar wij voor staan en wat wij cool vinden. Als mensen het nieuwe album mooi vinden en Distillator kunnen waarderen is dat vet! Maar er zullen vast mensen zijn die ons niet kennen en hopelijk vinden zij het nieuwe album ook goed. Daarnaast: als mensen alleen van old-school thrash houden dan kunnen ze altijd onze eerste twee albums nog beluisteren. Vanuit het management en boekingskantoor kregen we vaak te horen dat mensen dachten dat Distillator een partyband is. Distillator wordt geassocieerd met alcohol en dan zit je al gauw in de Tankard-achtige hoek. Onze teksten en muziek zijn totaal anders. Daarnaast is het Distillator-logo ook puur jaren ’80 thrash. Dat paste niet meer bij onze huidige muziek en visie op de toekomst. Het is gewoon beter dat we dit achter ons laten.
Hebben jullie het schrijf- en opnameproces ook anders aangepakt?
Frank: Op zich hebben we het hetzelfde aangepakt als vorige keren maar we wilden wel echt een mega vette sound neerzetten. Voor de mix en het masteren hebben we er daarom een groter budget tegenaan gegooid. Voordat we de studio ingingen hebben we een boerderij afgehuurd om het hele album voor te bereiden. We zaten daar tien dagen en hebben elke dag een nummer aangepakt. We wilden dit keer zo goed mogelijk de studio ingaan. Dat hebben we nog niet eerder gedaan. Een volgende keer gaan we dat zeker weer doen als je het mij persoonlijk vraagt. We waren nu erg goed voorbereid toen we de studio ingingen. De nummers zijn tot stand gekomen in onze eigen studio’s. We hebben alle drie eigen opname-apparatuur thuis. We maken daar altijd de demo’s en pre-productie die op zich al goed klinken. Als je alle nummers op die manier schrijft en de puzzelstukjes zijn in elkaar gevallen en je gaat vervolgens de oefenruimte in om de nummers samen te spelen ontdek je ook weer nieuwe dingen. Tijdens die tien dagen in de boerderij hebben we ook nog best veel geschaafd aan de nummer en alle puntjes op de i gezet. Pas daarna zijn we de studio in gegaan.
Jullie zijn al jaren als trio actief. Hebben jullie overwogen om een tweede gitarist of misschien zelfs wel een toetsenist te zoeken?
Frank: Nee, dat hoeft ook niet want we kunnen alles van dit album met drie personen live waarmaken. Voor ons is dit geen noodzaak. Een vierde persoon zou het ook lastig maken. Je bent dan ineens met een gelijk aantal mensen en het maken van democratische beslissingen wordt dan moeilijker. Ook praktisch gezien zou het een probleem zijn. Je hebt dan extra ruimte nodig in de bus als we naar optredens gaan. Die ruimte hebben we niet omdat we ook een crew van drie man (licht, geluid en drumtech) hebben. Het zou het alleen maar onhandiger maken en na al die jaren op tour zijn we als trio zo goed op elkaar afgestemd. We kunnen erg goed met elkaar. Een vierde persoon zal altijd het buitenbeentje blijven. Voor die persoon zou dat niet leuk zijn en voor ons ook niet.
Laurens: Als ik Frank nog mag aanvullen: de enige reden waarom we een extra aan zouden nemen is om wat opvulling te geven tijdens een gitaarsolo. Maar daar hebben we nu dat Mellotron pedaaltje voor en we gebruiken altijd twee versterkers en cabinets live, zodat de gitaren stereo klinken. Onze bassist heeft dat ook en hij switcht zijn bas soms met dat Mellotron pedaal waardoor je soms een synthesizer geluid onder de solo’s krijgt. Op die manier heb je qua sound een veel groter bereik. Natuurlijk heb je met een extra gitarist een nog voller geluid. Maar de manier waarop wij dit met zijn drieën hebben opgelost klinkt best wel cool. Progressieve bands als Symphony X of Dream Theatre hebben ook maar één gitarist en één toetsenist. Dat werkt voor hen goed en wij houden het ook bij drie man. Neem een band als Pantera. Die hebben ook “maar” één gitarist. Ik heb nog nooit iemand gehoord die zei dat ze er een gitarist bij moesten nemen. Mensen hebben verwachtingen van een thrash- of metalband: die moeten twee gitaristen hebben. Wij willen niet aan dat patroon voldoen.
Er wordt een mooie tour aangekondigd met Vektor. Hopelijk gaat dat door!
Frank: ja, dat zou wel vet zijn!! We leven van dag tot dag. Fingers crossed… Het is zo ongelooflijk jammer want het is een vette package. Je wilt als band natuurlijk zoveel mogelijk promotie maken en we weten nu nog niet of dit door kan gaan. Het gaat er echt om spannen… Deze tour gaat sowieso door. Als het binnenkort niet kan dan wordt het gewoon verplaatst. Beide bands hebben dezelfde boeker dus dat gaat goed komen.
Jullie zijn nog relatief jong. Kunnen jullie al van de muziek leven?
Frank: nee. Maar we gaan er wel met volle overgave in. Vanaf het begin van Distillator is dat al zo. We zijn altijd volledig gemotiveerd om er iets van te maken. We werken allemaal naast de band, maar wel part-time want anders is het echt helemaal niet te doen. We zijn dus altijd druk maar het geeft ook energie om volop door te gaan. Helemaal nu Century Media met ons in zee is gegaan. Dan kan er van alles gebeuren in de toekomst. Via dit label krijgen we veel meer distributie en promotie dan we ooit zelf zouden kunnen doen.
Toch… de meeste mensen van jullie leeftijd denken aan het kopen van een huis, trouwen en kinderen krijgen. Jullie lijken vooral bezig met de band.
Laurens: hahaha, dat soort dingen doen we gewoon even tussendoor. Alle drie trouwens. Het ligt er ook maar aan welke afspraken je maakt. De één hangt bij het trouwen de gitaar aan de wilgen of verkoopt het drumstel. Er zijn zat artiesten die een huis en kinderen hebben. Die krijgen dat ook allemaal wel rond dus bij ons zal het ook wel goed komen.
Wordt er op het nieuwe album op tekstueel vlak uit een nieuw vaatje getapt op gaan jullie verder op de oude voet?
Frank: met Distillator hebben we altijd conceptalbums gemaakt. Dat hebben we dit keer ook weer gedaan. Op dit album hebben we allerlei futuristische sci-fi thema’s aangehaald. We kunnen ons ei er goed in kwijt en dit soort thema’s interesseert ons alle drie het meest. Omdat de toekomst nog onbeschreven is, geeft ons dat veel ruimte en kunnen we onze creativiteit erin kwijt om er een goed verhaal van te maken. Veel metalbands zingen over satanisme, oorlog of alcohol- en drugsmisbruik. Wij hebben daar niet zoveel feeling mee. We proberen een meer creatieve inslag te zoeken. Op ons laatste werk van Distillator, de split met Space Chaser, ging het al die richting op, alleen nu hebben we het thema veel meer uitgediept. En we hebben nu een veel consistenter verhaal gemaakt. Het hangt allemaal aan elkaar en vanaf het begin word je in die vibe meegenomen. We vinden het erg belangrijk dat het geen twaalf bij elkaar geraapte nummers zijn. Wij vinden het mooi om er een heel kunstwerk van te maken. Van de hoes tot de muziek, teksten en video’s.
Volgens mij zijn jullie alle drie bij dat proces betrokken. Klopt dat?
Laurens: Frank en ik verzorgen de teksten en het concept. Wij schrijven ook alle muziek.
Wat is een Bionic Swarm?
Laurens: Zoals ik het zie is het een hele grote verzameling futurisme en technologie. Stel je voor dat dit als een raket op je wordt afgevuurd, dat is het eigenlijk. Het is een soort overdreven samenvatting van het album. Deze twee woorden omschrijven de muziek en het concept van dit album.
Ik zag op jullie site dat er veel merchandise verkrijgbaar is in alle soorten en maten. Daarnaast wordt het album uitgebracht op cd, vinyl én cassette.
Frank: dat hebben we met elke release gedaan, ook met Distillator. Zelfs de split is op drie formaten uitgebracht. Er zijn nog steeds mensen die lp’s of cassettes verzamelen. En er zijn ook mensen die alleen de cd willen hebben. We willen dit album aanbieden aan al die doelgroepen. Voor de verzamelaars is dit ook leuk. Er zijn ook mensen die nog een cassettespeler in de auto hebben. Die kopen dus de cassette zodat ze hem in de auto kunnen luisteren. Die zullen er niet lang meer zijn, haha. Maar ze zijn er nog wel.
Oké, dit was mijn laatste vraag. Bedankt voor jullie tijd en het regelen van deze online meeting. We geven jullie het laatste woord.
Frank: als je van symfonische, progressieve metal houdt met veel old-school invloeden dan moet je ons nieuwe album gaan beluisteren. Zesentwintig maart komt Bionic Swarm wereldwijd uit. Als je de lp koopt, zit de cd erbij in. Hopelijk kunnen we snel weer shows doen! Tot die tijd kun je ons op 24 april via een live stream zien. We spelen dan live in Metropool (Hengelo). Dit wordt de allereerste live show van Cryptosis. Checken dus, via onze Facebook kun je een link vinden. We hopen dat iedereen ons nieuwe album goed gaat vinden.
Laurens: bedankt voor je tijd Clemens en als we in jouw buurt spelen moet je even een berichtje doen, dan zetten we je op de gastenlijst.
Links: