Interview Panchrysia

[b]INTERVIEW PANCHRYSIA[/b]

[i]Naar aanleiding van hun eerste CD, In Obscure Depths, die eigenlijk al een tijdje geleden verschenen is, en recenter, hun afsluiten op de jongste editie van het ZwareMetalen Festival in de Frontline te Gent besloten we toch es de Belgische blackmetal band Panchrysia aan de tand te voelen? Slachtoffer was bassist Joris, die zo vriendelijk was mn vragen te beanwoorden.[/i]

[img]/image/bands/panchrysia160.jpg[/img]

[b]K: Wat vinden jullie zelf van “In Obscure Depths”?[/b]
Ik denk niet dat we mogen klagen. Ik herinner me dat we met z?n allen van de studio terugreden na het afwerken van de mix, en dat de cd toen op maximum volume opstond in de wagen, en toen had iedereen iets van ?ok, we hebben het maximum eruit gehaald?. Vergeet niet dat de huidige bezetting toen 5 maand bestond. Alle nummers zijn dus ook in die vijf maand geschreven en ingestudeerd.

[b]K: Wat vinden jullie van de ontwikkeling van deze plaat tov het demomateriaal daarvoor?[/b]
Moeilijk te vergelijken. Inhimisque Inhumane was een klassieke demo-tape van mindere (geluids)kwaliteit. Exaltation werd in dezelfde studio opgenomen als ons debuut, en klonk al vrij degelijk. Deze demo stamt uit de tijd van de vorige line-up, die toen nog melodische death-black speelde. Je kan wel horen dat het toen al de goeie richting uit ging.

[b]K: Wat waren de kritieken zo’n beetje?[/b]
De voornaamste kritiek na de opname kwam van onze geluidsman, die er in de studio niet bij was. Hij vond dat de gitaren iets te fel doorkwamen, waardoor de bas en de drums wat verdrongen werden. Hij kan gelijk hebben, maar we hebben daar in de studio lang over gediscussieerd, en het oppompen van de gitaren was nodig om de sound te krijgen die we vooropstelden.

[b]K: Hoe gingen de opnames? In welke studio? Wat vonden jullie daarvan? En van de productie? Door wie?[/b]
De cd is opgenomen in Dé Studio te Asse, met Dirk Miers achter de schuiven en Mathias achter de pc. De opnames verliepen niet echt vlot, omdat we zelf de nummers niet 100% meester waren, en door de nervositeit die daaruit voortkwam. Er is in de studio nog veel gezocht naar extra gitaarlijnen, betere baslijnen en vlottere drumstukken. Daarmee zijn we letterlijk veel kostbare tijd verloren.
Ten tweede waren we de één van de eerste metalgroepen die daar ging opnemen. Veel gedoe dus over hoe de gitaren en drums moesten klinken enz. Voordeel was echter dat we volledig vrij waren om te experimenteren, en zo te ondervinden hoe we alles het beste konden laten klinken.
In de het weekend dat voor de mix gereserveerd was moest Dirk ?s avonds een uurtje weg, en het duurde geen tien seconden voor we met z?n vieren achter de mengtafel zaten en aan alles wat los zat zaten te prutsen. Daaruit is zowat de uiteindelijke mix ontstaan.

[b]K: Wat zijn de plannen voor een volgend album?
Hoe gaat het met vervolgmateriaal, welke richting willen jullie uit?[/b]
Plannen zijn er altijd. We willen uiteraard beter doen dan onze huidige cd, maar het is als Belgische band niet evident om aan de nodige middelen te geraken. Vooral wanneer je zonder label zit, zoals momenteel het geval is. We hebben besloten dat probleem even vooruit te schuiven, en zijn volop bezig aan het schrijven van nieuwe nummers. Daarin zullen meer slepende stukken voorkomen, opvallender drumwerk en meer gecompliceerde riffs (denk aan Satyricon). Bedoeling is dat materiaal rond juli volgend jaar op te nemen, en er meer studiotijd voor uit te trekken. Hoe dat alles gefinancierd zal worden zien we nog wel.

[b]K: Waar gaat jullie muziek over?
Waar gaan de teksten over, en waarom?[/b]
Zoals iemand onlangs schreef: onze teksten gaan iets verder dan het klassieke evil-death-woods. Als je de teksten op Exaltation hoort ?of leest- bemerk je daar extreem bombastische filosofische wartaal. Dat heeft toen evenveel positieve als negatieve reacties uitgelokt. We hebben nadien besloten een middenweg te kiezen. Het thema van de teksten op ?In Obscure Depths? is dan ook het leven, bekeken uit verschillende invalshoeken. De nummers vertellen het verhaal van geboorte tot dood tot wedergeboorte. Elk nummer verhaalt één van de aspecten uit die cyclus. Nog steeds filosofisch dus, maar eenvoudiger verwoord.

[b]K: Waarom kozen jullie voor het ontwerp van CD en website voor Johnny Cocktail?[/b]
Het hoesontwerp is een dilemma geweest. In feite heb je slechts twee keuzes: of je laat een hoes tekenen, of je kiest voor een ontwerp gebaseerd op foto?s. Wij kozen voor het laatste; onbewerkte foto?s van de groep, omdat dat onmiddelijk een duidelijk beeld geeft. We zijn tenslotte een beginnende groep. Daarmee was ook onmiddelijk een tweede probleem opgelost; wat zet je op de voorkant? We hadden geen zin om uren te denken over een coole tekening van een bos of wat bergen. Met foto?s hoef je niet te prutsen: je bent wie je bent. Die keuze droeg ook onmiddelijk bij aan het moderne imago dat we wilden creëren.
Johnny is een kennis uit de grafische sector die beweerde dat hij de klus kon klaren, en gelukkig heeft hij dat ook tot een goed einde gebracht. Vandaar dat hij ook de site ?die voordien weinig voorstelde- mocht ontwerpen.

[b]K: Hoe gaat het schrijven?
Dus hoe het schrijfproces gaat – wie welk aandeel daarin heeft[/b]
Gewoonlijk komen Maarten ([i]gitaar en vocals[/i]) of Wesley ([i]gitaar[/i]) met een stuk of zelfs een heel nummer aandraven, dat ze dan samen uitwerken. Nadien volgt er meestal een lange discussie over de drums, de baslijn, het ritme enz. Meestal neemt het maken van een nummer enkele weken (een zestal repetities) in beslag. Als alles op punt staat qua muziek, houdt Maarten zich bezig met de zanglijn. Wanneer die erop staat wordt het nummer als definitief af beschouwd. Het gebeurt dat er hele nummers weggegooid worden als achteraf blijkt dat het geheel (met zang) niet zo klinkt als we verwacht hadden.

[b]K: Waar delen jullie je eigen muziek bij in?[/b]
De band is gaandeweg in de black metal terecht gekomen, maar onze teksten zijn minder episch. Ook de klassieke corpsepaint is aan ons niet besteed. Probleem is dus hoe je dat omschrijft. We spelen black metal, maar houden niet vast aan de tradities, we doen gewoon ons eigen ding. Zo kwamen we bij de omschrijving ?modern black metal?.

[b]K: Wat zijn jullie grote voorbeelden, en jullie invloeden?[/b]
Black-metalband zijnde heb je naturlijk voorbeelden als Immortal, Dark Funeral, Dissection, Zyklon enz, maar onze invloeden komen van overal. Bij ons zitten regelmatig Helloween, Emperor, Manowar, Hammerfall, Therion, Red Hot Chili Peppers, Vintersorg, Elvis, Lord Belial, David Bowie, Dimmu Borgir, Samael, In Flames, enz. in de cd-speler.

[b]K: Hoe zien jullie jezelf tov de traditionele BM?[/b]
Zoals gezegd is er geen link met de traditionele scene, tenzij dat onze stijl eruit voortvloeit. We hebben er echter voor gekozen om niet vast te blijven zitten in de old-school black metal, maar een eigen stijl te zoeken, op een manier die voor ons het meest logisch lijkt. Zo maken we bv gebruik van moderne apparatuur -triggers, effecten enz- met slechts één voorwaarde, nl dat live hetzelfde moet kunnen gebracht worden als op cd, zonder gepruts met minidiscs en keyboards. Op zich is dat geen vreemde keuze, kijk maar naar Dimmu Borgir Of Zyklon. De vraag is natuurlijk of de Die-hard black-metalfans daarmee kunnen leven.

[b]K: Wat vinden jullie van live optreden, hoe is dat tot nu toe gegaan?[/b]
We proberen zo veel mogelijk live te spelen, want het is daar dat je een reputatie opbouwt, en niet door een cd uit te brengen en te wachten tot die verkoopt. Tot nu toe is dat goed mee gevallen, want de sfeer is altijd goed en het publiek kan blijkbaar appreciëren wat we doen.

[b]K: Wat vinden jullie van de scene? …en van de Vlaamse metal underground?[/b]
Probleem is dat in de Vlaamse underground de optredens dikwijls slecht georganiseerd worden. Het grootste probleempunt is het materiaal. Men probeert altijd zoveel mogelijk groepen op hetzelfde materiaal te laten spelen, om zo de tijd tussen de verschillende shows te beperken. Uit ondervinding weten we dat materiaal dat ter beschikking staat meestal waardeloos is, en zijn we genoodzaakt bijna altijd ons eigen materiaal mee te nemen. Dat wordt bijgevolg ook dikwijls gebruikt door de andere groepen. Jammer genoeg worden we nooit vergoed voor de extra verhuis, het vroeger aanwezig zijn en voor slijtage en eventuele schade aan ons materiaal. De organisatie hier mag dus echt wat vlotter verlopen. Dat zou het voor ons een stuk makkelijker maken.

[b]K: Welke bands in de huidge ‘scene’ vinden jullie zelf erg goed?[/b]
We spelen regelmatig met Axamenta, die ik persoonlijk niet slecht vind. Bands zoals Suhrim, Infernal Legion, Culpable homicide, Ill Fares The Land enz zijn ook goed bezig. En dan heb je de meer gevestigde groepen zoals Enthroned, In-quest, Aborted…

[b]K: Heeft iemand van de bandleden nog een ander project?[/b]
Daarover kunnen we kort zijn: Neen. Panchrysia is voor iedereen een full-time bezigheid, zozeer zelfs dat Maarten en Wesley uit hun andere bands, respectievelijk Keltgar en Victims of Society gestapt zijn.

[b]K: Willen jullie later van jullie muziek kunnen leven, of zien jullie het eerder als een hobby-achtig geheel?[/b]
Als je het realistisch bekijkt weet je gewoon dat we er nooit onze boterham mee zullen verdienen. De dag dat we al uit de kosten geraken mogen we gelukkig zijn. Hou het dus maar op een hobby. Uiteraard doe je niet al die moeite voor niets. We willen iets bereiken. Iedereen in de groep gaat er 100% voor. Er wordt drie keer per week 4 uur gerepeteerd (12u per week dus), wie niet kan moet verwittigen, optredens gaan ALTIJD voor, enz. We proberen er dus wel professioneel mee bezig te zijn.

http://come.to/Panchrysia

Ik kan er nog even bijvertellen dat ik net de eerste Panchrysia videoclip op TMF zag, van het nummer ?Creation of a Mortal Spirit? en dat die keigoed meevalt.
-Kim.