Interview met Kathaarsys
Het is een band die ik al een tijdje ken en naar mijn mening duikt ze online te weinig op. Een jammere zaak, want deze progband is naar mijn mening eentje van de betere van Spanje. Tijd om bij het verschijnen van de zesde full-length wat vragen te stellen aan dit duo. De mannelijke helft, Jose Montáns, stond me te woord.
Dag Jose. Ik ken jullie band nu zo’n tien jaar, maar het lijkt me nog steeds dat mensen in België en Nederland niet op de hoogte zijn van Kathaarsys. Tijd om het even op te frissen. Op die tien jaar tijd is er uiteraard wel een pak gebeurd binnen jullie band. Wat zijn de grootste verschillen binnen de muziek en de band als jullie terugdenken aan tien jaar geleden?
Ja, tien jaar al sinds de release van Portrait of Wind and Sorrow. Een pak dingen zijn ondertussen veranderd, maar het essentiële punt is wel gebleven: het maken van muziek zonder grenzen.
Wel, we zijn voor de volle 100% een onafhankelijke band, met als gevolg dat we wellicht ook niet bekend zijn in de ondergrondse metal. We zijn, en nu meer dan ooit, een band die een andere kijk en muzikale aanpak heeft (al dan niet extreem) en we houden ons niet bezig met de muziekindustrie. Het is voor ons de saaie kant van muziek maken. We hebben daarom alles van het nieuwe materiaal gratis online gegooid (Bandcamp en YouTube) zodat de muziek voor zich kan spreken. Als het goed bevonden wordt, dan zal het zich verspreiden. Als dat niet het geval is, wat maakt het uit?
Het grote verschil tussen toen en nu? Wel, we zijn veel betere muzikanten nu. De band is nu, als een duo, zowel op muzikaal vlak als daarbuiten, volmaakt.
Zijn er dan geen negatieve elementen verbonden aan het spelen met z’n twee?
Nee hoor, het heeft enkel positieve gevolgen. We spelen nu alles zoals wij het willen.
Rara Vez was jullie vorige plaat. Ik las dat jullie met dit project zouden blijven schrijven in jullie eigen taal. Waarom zijn jullie teruggekeerd naar het Engels?
We wilden het eens even in onze eigen taal proberen toen, maar zijn terug overgeschakeld. We hebben zoals gezegd geen limiet, we doen wat in ons opkomt en denken hier zelfs al niet meer over na. Alles verloopt dus op natuurlijke wijze.
Is er volgens jullie een groot verschil tussen Rara Vez en Describing The Paradox?
Absoluut. Rara Vez was een experiment waarbij er amper instrumenten werden opgenomen. Een gitaar en een piano, dat was alles. Describing The Paradox is een complex product, waarbij vele instrumenten gebruikt werden en elke track apart is opgebouwd. Maar toch blijft de muziek steeds Kathaarsys: eenzelfde atmosfeer en inhoud, maar tegelijkertijd proberen we er ook telkens iets anders in aan te brengen.
Nu we het over die plaat hebben. Wat bedoel je precies met die “paradox”? Kan je ons een verkorte versie van jouw visies geven? Waarover gaat het album precies en hoe komen jullie bij die indeling in volumes?
De hele wereld is een paradox. Natuur en de waarheid is terug te vinden op elke hoek van de straat, zelfs in onze monstersteden. Op hetzelfde moment leven mensen echter in leugens samen met elkaar, en die leugens zorgen vaak voor verdriet en frustraties. Beide helften van de paradox zijn nodig, maar dat betekent niet dat ze nu in de juiste verhoudingen aanwezig zijn. Wanneer je met die paradox rekening houdt, en de werkelijkheid vanuit dit perspectief bekijkt, dan krijg je ook inzicht in de essentiële dingen.
Er is niet echt een reden waarom we met verschillende volumes werken. Het komt ons gewoon praktisch goed uit op dit moment.
Dit artwork voelt wat vreemd aan voor jullie. Kunnen jullie me iets vertellen over jullie keuze voor deze schets? Wat stelt ze voor en hoe valt het te linken aan jullie album?
Wel, het is nochtans een schets die door ons gemaakt werd. Ook het artwork van Portrait of Wind and Sorrow, Rara Vez en Live At Capitor maakten we in het verleden zelf. We worden dus steeds onafhankelijker, waarbij we ook alles doen wat met de band te maken heeft. Het voelt op die manier beter aan. Die schets is gemaakt door Marta en presenteert verschillende traditionele symbolen van oude wijsheid.
Mikken jullie er ook deze keer op om het album in verschillende landen van Europa te presenteren en zitten, uiteraard, België en Nederland mee in de planning?
Dat zou echt schitterend zijn, we houden van België en Nederland. We willen een grote Europese tour maken met deze plaat, maar we hebben jammer genoeg nog geen concrete informatie.
Tot slot: wat zal de nabije toekomst brengen voor Kathaarsys? Zijn er plannen voor volume twee, of krijgen we iets buitengewoons om de tiende verjaardag van jullie debuut te vieren?
Er zijn uiteraard altijd plannen: touren, dat tweede volume van Describing The Paradox, zelfs nieuw materiaal voor een ander album. Een verjaardag voor de tiende verjaardag van ons debuut? Dat zou fijn zijn! (lacht)
Links: