Vanuit het zonovergoten Barcelona bestookt Itnuveth al drie albums lang de wereld met folk/pagan black metal, waarvan de laatste twee producten in de Jaarlijst van uw anonieme redacteur eindigden. Tijd om de heren Volundr en Fundëim eens aan de tand te voelen via mail en een tolk, want het Engels van het tweetal lijkt verdacht veel op het betere Google Translate-werk.
Heren, vertel eens wat over de geschiedenis van Itnuveth. Waar begon het allemaal?
Volundr (bas/gitaar): ‘In 2013, nadat ik wel zo’n beetje klaar was met Svipdagr (dat in 2013 het album Black Verses uitbracht -TG.), een band waarmee ik meer traditionele black metal speelde. Ik wilde een ander pad bewandelen, mijn bewondering voor de viking- en pagangeschiedenis tot uitdrukking laten komen en dat lukte niet in Svipdagr. Met Itnuveth moest dat wel lukken. Al in 2014 kwam het eerste album The Way of the Berserker uit. José Antonio Vives verzorgde het artwork, Lianne Krossburner van de Spaanse black metalband Edenkaiser was verantwoordelijk voor de teksten en vocalen. Zelf schreef ik alle muziek en een vriend van me deed de programmering van de drums. Dave Rotten masterde, mixte de hele boel en bracht de cd uit via zijn label Xtreem Music.’
‘Lianne besloot daarna de band te verlaten en dat maakte de weg vrij voor Funedëim, eveneens van Svipdagr. We veranderden van label en brachten de nieuwe plaat Paulsilaur: “Under the Wolf’s Skin” uit via Base Records van eigenaar Gasper del Valle Marco. De productie werd gedaan in de studio van F2F Productions van Marc Figueras Franch. José Antonio Vives verzorgde weer het artwork. En nu, een jaar later, is er Enchantments, dat met hetzelfde team is gemaakt. We zullen zien wel wat de toekomst ons brengt.’
Waar komt de naam ‘Itnuveth’ eigenlijk vandaan?
Volundr: ‘Het is een compleet verzonnen naam, maar ik zie it-nu-veth als een perfecte samensmelting van drie lettergrepen. Een voordeel van het feit dat het verzonnen is, is dat ik zeker weet dat geen andere band dezelfde naam heeft. ‘Itnuveth’ heeft daarnaast ook nog een persoonlijke betekenis voor me, maar dat houd ik liever voor mezelf. Het is immers persoonlijk. Al met al is het een naam die goed klinkt en er goed uitziet en past bij wat we willen bereiken.’
Hoe kom je in Satansnaam op het idee om in zonnig Barcelona een viking/pagan black metalband te beginnen?
Volundr: ‘Ik woon inderdaad in Barcelona maar dat weerhoudt me er natuurlijk niet van mijn gedachten te verplaatsen naar een andere tijd en daar zelfs op een bepaalde manier in te leven. Afgezien daarvan zijn er in de streek rondom Barcelona volop bossen, meren en rivieren om in weg te dwalen.’
‘Ik componeer meestal in de winter, ‘s nachts, in de koudste tijd van het jaar en dat maakt het werk wel prettiger. Het lukt me niet om een nummer voor Itnuveth te schrijven in de zomer. Ik wil wel duidelijk maken dat we het in ons werk niet hebben over Vikingmythologieën en dergelijke. Misschien waren die invloeden er wel op ons eerste album, maar op de albums daarna werden het zelfverzonnen verhalen, krijgers en veldslagen. De Noorse mythologie is niet de bron van onze verhalen.’
Funedëim (zang): ‘Het viking/pagan black metalgenre is precies dat: een genre. Het is prima dat platenmaatschappijen een labeltje aan muziek hangen zodat het publiek ongeveer weet wat het te wachten staat, maar feitelijk betekent het niets. En het belemmert ons niet om de dingen op onze manier te doen.’
‘Ik woon in Caceres, helemaal aan de andere kant van Spanje. Ook hier zijn veel bossen, rivieren, meren, mythologiën, legendes en duizenden verhalen om over te vertellen zonder dat je daarvoor naar Noord-Europa hoeft. Ik heb geen enkele voorkeur voor omstandigheden om in te schrijven, ik doe het wanneer de muzes mij opzoeken. En of dat nou in de zomer, winter, overdag of in de nacht is, heeft geen enkel effect op mij. Het gaat mij om het creëren en overnemen van ideeën van alles om mij heen dat invloed op mij heeft en wat niet altijd mogelijk is.’
Door welke bands of muzikanten zijn jullie geïnspireerd en waarom? Waar halen jullie trouwens de inspiratie voor jullie werk vandaan?
Fundëim: ‘Ik val voornamelijk terug op de klassieke metalbands uit de jaren ’80 en ’90 en dan in alle genres. Ik kan je geen concrete namen noemen want ik voel me met niets of niemand verbonden. Ik probeer te blijven bij wat ik leuk vind en mij is opgevallen en dan neem ik dat mee, maar er zijn geen bands die eruit springen. Niet omdat het er geen zijn, maar omdat het er zoveel zijn. Bathory, Hades, Manegram, Celtic Frost, Kampfar, Enslaved, oude Satyricon, Nokturnal Mortum, Emperor, Immortal, Sepultura, Sabbath, Demigod, Demilich, Autopsy, enzovoort, enzovoort, te veel om op te noemen.’
Jullie albums vormen de soundtrack voor vikingveldslagen die zich in mijn hoofd afspelen. Enchantments klinkt ook al alsof het vanuit het Hoge Noorden afkomstig is. Hoe krijgen jullie het voor elkaar dat Itnuveth zo geloofwaardig en Scandinavisch klinkt?
Volundr: ‘Eén van de vele redenen is dat ik een groot liefhebber ben van Scandinavische muziek. Ik hou van die invloed op mijn muziek en de muziek die ik probeer te creëren. Boven alles willen we dat onze muziek eerlijk is, zodat we het ooit kunnen laten horen op een podium en op een manier waarop het op cd klinkt. Echt dus, niet volgestopt met samples.’
‘Een andere reden is dat wanneer ik mijn gitaar, bas of mandoline inplug, ik transformeer. Ik ontsnap aan de rest van de wereld en denk alleen maar aan riffs, melodieën, songstructuren en alles wat me kan transporteren naar vervlogen tijden. Zoals ik al zei gebruik ik Itnuveth om weg te komen van dit verrotte tijdperk waarin we nu leven, al is het maar voor een paar uurtjes.
Waarom heeft Itnuveth geen drummer?
Funedëim: ‘Het is lastig om mensen te vinden die volledig toegewijd zijn en niks terug verwachten. Door gebruik te maken van een drumcomputer besparen we ons veel moeilijkheden en tijd en hoewel het niet te vergelijken is met een echte drummer is dit nu eenmaal wat Itnuveth is. Völundr en ik begrijpen elkaar volledig als we met nieuw materiaal aan de slag gaan. We werken dan volledig geconcentreerd zonder afleiding en pauzes, omdat dat nu eenmaal de beste manier voor ons is. Als we moeten werken met een echte drummer duurt dat proces langeren wij zijn ervan overtuigd dat dat erg negatief uit zal pakken voor het eindresultaat.’
Als jullie zo ver uit elkaar leven, zal het lastig zijn om op te treden?
Funedëim: ‘Dat klopt. We steken onze tijd en energie liever in opnemen dan dat we allerlei moeite en geld moeten steken in optredens waar we toch niks aan over houden. Dat klinkt treurig, maar dat is nu eenmaal hoe het is. Itnuveth is een studioband, niets meer en niets minder. Voor nu.’
Wat doen jullie naast de band? Ik neem aan dat jullie er niet veel aan over houden?
Volundr: ‘Hahaha, met het maken van deze muziek is het onmogelijk geld te verdienen. Dan zouden we toch echt popmuziek moeten gaan maken en dan moet je nog geluk hebben. We hebben gewoon onze dagelijkse werkzaamheden en bezigheden met Itnuveth ernaast waarmee we onszelf en onze luisteraars vermaken. Uiteraard moeten we ook nog tijd besteden aan onze families, dus dat maakt ons beiden hele normale mensen, haha. Maar hoewel we nooit van de band zullen kunnen leven gaan we er zo lang mogelijk mee door en zijn we dankbaar voor de mensen die ons volgen. Dat zorgt ervoor dat we enthousiast blijven.’
Hoe is het eigenlijk met metal gesteld in Spanje? Leeft het een beetje? Is er een grote scene?
Funedëim: ‘Metal leeft wel degelijk maar helaas is de scene een zooitje. Spanje is goeddeels een land zonder muziekcultuur. De mensen waarderen alleen wat er op tv te zien is en zolang je daar niet op voorbij komt, stel je niks voor. Onderling is het een beetje ieder voor zich, er is weinig samenwerking en collegialiteit. Tussen muzikanten onderling maar ook tussen muzikanten en platenmaatschappijen. Ik zie het eigenlijk somber in voor de Spaanse scene. We zijn ten dode opgeschreven. Mensen blijven op hun bank zitten en verschuilen zich achter die klote sociale netwerken waar alles en iedereen van alles denkt en vindt in plaats van bands te steunen, hun muziek te kopen of op te komen dagen bij concerten. Ze spuwen liever hun gal vanachter een scherm.’
Hoe zit dat dan met jullie muziek? Wordt het gewaardeerd door jullie landgenoten?
Funedëim: ‘Het lijkt erop dat Itnuveth langzaam groeit en mensen het waarderen. Daar zijn we blij mee.’
Sinds 2014 is er ieder jaar een Itnuveth-album uitgekomen. Wat maakt de band zo productief?
Volundr: ‘Ik neem me bij elke release voor het jaar erop niks uit te brengen, maar voordat ik het weet ben ik alweer aan het schrijven en verhalen aan het bedenken voor een nieuw album. Ik kan er gewoon niks aan doen. Op dit moment verwacht ik niet dat in 2017 een Itnuveth-album verschijnt, maar dat kan over een paar weken alweer helemaal anders zijn, haha.’
Wat zijn de plannen voor de toekomst? En wat hopen jullie nog eens te bereiken?
Volundr: ‘Wat er in de nabije toekomst gaat gebeuren kan ik nog niet vertellen, maar er zit wel iets leuks in de pijplijn. Ik hoop dat Enchantments de komende tijd de nodige mensen bereikt en als zij tevreden zijn met wat wij doen, ben ik dat ook. Als Itnuveth later dood en begraven is, hoop ik dat mensen ons blijven herinneren en dat ze ons waarderen voor hetgeen we hebben gedaan. Als wij er straks zelf niet meer zijn, hebben we met ons werk in ieder geval een klein stempeltje gedrukt op de scene en dat is genoeg voor mij. Ik hoef niet 2 miljoen platen te verkopen en beroemd te worden, dat is secundair.’
Hebben jullie tot slot nog wat wijze woorden voor ons Noorderlingen?
Funedëim: ‘Dank voor het interview en voor je tijd, gezondheid en kracht.’
Volundr: ‘Dank voor de mogelijkheid om op Zware Metalen te verschijnen waardoor we mensen buiten onze landsgrenzen kunnen bereiken. En groeten aan al onze Berserkes in Nederland en België!’
Link: