interview met Exumer

Interview Exumer

Exumer heeft als thrashmetalband een lange geschiedenis en was al actief in de periode dat dit genre mateloos populair was. Toch knalde de band na twee albums uit elkaar om pas vele jaren later een doorstart te maken. Met The Raging Tides hebben de heren onlangs een goede vierde cd afgeleverd die mocht rekenen op 84 punten van mijn collega Frank.

Het werd zo naderhand wel eens tijd voor een interview en Mem Von Stein werd bereid gevonden om de vragen te beantwoorden. In eerste instantie kwam dit interview moeizaam tot stand. De band was op toer en daarna leek het er bij in te schieten, maar uiteindelijk vond Mem toch wat tijd.

Exumer

Hey, hoe gaat het?

Hallo. Het gaat goed hier. Ik ben alweer eventjes thuis en alles loopt hier goed.

Hoe lastig was het om weer een album van hoge kwaliteit af te leveren?

Het was niet al te lastig om The Raging Tides te schrijven, omdat we voortborduren op de dingen die werkten bij Fire & Damnation. We wisten dus welke muzikale richting we op wilden gaan. Kijk, toen we Fire & Damnation opnamen, hadden we in 24 jaar geen plaat opgenomen. Het was voor ons een experiment en we wisten van tevoren niet hoe het zou voelen. Op The Raging Tides wisten we wat op onze vorige platen goed werkte en wat minder goed uitpakte. Daar hebben we gebruik van gemaakt en het was dus veel makkelijker deze keer.

Waldemar Soychta deed opnieuw de productie op The Raging Tides.

Ja, hij werkte ook dit keer weer met ons samen. Het was de tweede keer dat we samenwerkten. Op Fire & Damnation deed hij ook al de productie. Dit keer verliep alles nog beter omdat we over en weer wisten wat we van elkaar konden verwachten. We wisten dit keer hoe hij te werk gaat. Hij werkt erg gedisciplineerd, maar het was ook leuk om met hem te werken. We zijn zelfs vrienden geworden en ik kijk terug op een fijn werkproces. Een volgende keer gaan we weer met hem samenwerken.

Jullie zijn in 1986 begonnen, toch klinkt jullie nieuwe album erg vers. Het klinkt bijna alsof er een nieuwe band aan het werk is: de nummer staan bol van de agressie en jullie klinken als een stel jongen honden dat de scene wilt veroveren. Hoe verklaar je dat?

We zijn altijd bezig met het maken van snelle muziek. Wat er wel veranderd is op The Raging Tides, is dat we er dit keer twee mid-tempo nummers op hebben gezet (Catatonic en Shadow Walker), omdat we wat meer variatie aan wilden brengen en iets van onze heavy metalroots terug wilden laten komen. We wilden geen album uitbrengen met tien nummers die allemaal snel zijn. We schrijven altijd met in ons achterhoofd dat de muziek het kenmerkende Exumer-geluid moet hebben. Dat is telkens ons doel.

Exumer

de line-up is in vergelijking met Possessed By Fire nogal veranderd. Toch is er aan het bandgeluid weinig veranderd. Hoe zit dat?

Ik vind dat onze huidige cd erg fris klinkt. Dat komt ook omdat we de tijd nemen voor het schrijven en opnemen van een cd. Daardoor zit er nogal eens wat tijd tussen twee cd’s.Fire & Damnation kwam uit in 2012, The Raging Tides kwam vier jaar later uit. De reden daarvoor is dat we pas gaan schrijven als we voelen dat we er de energie voor hebben die nodig is om onze interpretatie van thrash eraan te geven. Die is agressief en hoort fris te klinken. Ik denk dat we dat juist kunnen doen omdat we er alle tijd voor nemen en in de juiste bui zijn. We willen niet plichtmatig om de twee jaar een cd uitbrengen. Zo willen en kunnen we niet werken. We nemen er liever de tijd voor zodat de agressie en energie door ons vastgelegd kunnen worden.

Jullie wonen nogal ver uit elkaar. Hoe is er geschreven aan de nummers op The Raging Tides?

Ik woon in, net als onze bassist, in New York. De rest van de band woont in Duitsland. We komen af en toe samen en zijn dan constant bezig met het schrijven van nieuw materiaal. Ray is de belangrijkste componist in Exumer en hij stuurt zijn riffs en ideeën naar iedereen toe zodat de rest van de band een idee krijgt met betrekking tot de muzikale koers. Vervolgens begin ik met het schrijven van teksten en zanglijnen. De volgende stap is dat we als band samenkomen en alle fragmenten samen proberen te voegen. Hierbij kan iedereen een bijdrage leveren aan een solo, baslijntje of een idee voor de drums. Dat maakt niet uit. De nummers worden dus samengesteld door ons als band. Het is dus een organische formule die we gebruiken. We zijn dit keer in 2014 begonnen met schrijven. Ik ben toen naar Duitsland gegaan en we hebben een paar weken samengewerkt. We komen meestal in Duitsland bij elkaar. In 2015 zijn we in het voorjaar en in de zomer nog een paar weken samen gekomen. Tussendoor werkt elk bandlid door aan de ideeën en nummers. Ik werk dan bijvoorbeeld aan een concept voor een nummer. In oktober zijn we uiteindelijk de studio ingegaan, toen hadden we dus al een week of zes met de hele band aan de nummers gesleuteld.

Jullie zijn net terug van een toer. Hoe verliep die?

Erg goed! Er waren twee vrij nieuwe en jonge bands mee: Coma 7 uit Israël en Exarsis uit Griekenland. We hebben in veel landen gespeeld in een relatief kort tijdsbestek. We zijn dit keer ook in Spanje geweest, we hadden dar nog nooit gespeeld. En we zijn teruggekeerd naar landen waar we altijd al goed werden ontvangen. Polen is zo’n land. We troffen steeds een enthousiast publiek. Vooral het titelnummer van onze nieuwe cd werd live goed ontvangen. Ook de eerder genoemde mid-tempo nummers kregen een goede reactie toen we ze speelden. De nieuwe nummers zijn natuurlijk wat onbekende bij een deel van het publiek maar dat was aan het applaus niet te merken.

Zijn er landen waar Exumer nog nooit heeft gespeeld en waar je graag eens naartoe zou willen gaan?

Jazeker! We hebben nog niet gespeeld in Zuidoost-Azië, Australië en Japan; dus daar zouden we graag een keer naar toe willen gaan. En hopelijk zal dat ooit nog eens gebeuren.

Exumer

Wat is in jouw ogen het grootste verschil met de scene van tegenwoordig als je die vergelijkt met de scene in de jaren ’80?

Volgens mij zijn er tegenwoordig een hoop bands die over genoeg technische kwaliteiten beschikken. Het zijn goede muzikanten en ze spelen erg goed maar ze missen originaliteit. In de jaren ’80 had je veel bands die je niet zo makkelijk in een hokje kon stoppen. Ik bedoel: Exodus klinkt als Exodus en voor een band als Possessed, Kreator of Sodom (om er maar een paar te noemen) geldt hetzelfde. Elke band had zijn eigen geluid. Dat is tegenwoordig niet altijd meer het geval. Door de opkomst van internet is alle muziek in principe toegankelijk en zit er geen magie meer in. Toen ik opgroeide had ik geen idee wat bijvoorbeeld King Diamond uitvoerde en of hij in de studio zat of op toer was. Tegenwoordig word je overal van minuut tot minuut van op de hoogte gebracht. Daardoor verdwijnt de magie voor mij persoonlijk.

In tegenstelling tot sommige andere thrashbands schrijven jullie niet over politieke onderwerpen. Waarom eigenlijk niet?

Integendeel. Ik heb me op deze plaat juist laten inspireren door rapporten van Amnesty International. Het hele concept op The Raging Tides gaat over politiek, waar de wereld op dit moment staat en waar we heen gaan. Ik heb boeken gelezen over dit onderwerp en dan met name over terrorisme, martelingen en het toepassen van dit middel om een doel te bereiken of als politiek drukmiddel. Op The Raging Tides heeft elk nummer een politieke lading. Alle nummers hebben het menselijk lijden als gemeenschappelijk thema en dat verbindt de nummers onderling.

Is er een kans dat jullie de eerste of tweede cd nog eens integraal gaan spelen?

Wij houden er niet zo van om ons teveel met het verleden bezig te houden. We spelen wel onze favorieten van de eerste albums en ook die de fans willen horen. Die nummers zijn verweven in onze setlist. De fans willen soms de oude nummers horen en die krijgen ze ook, net als de nieuwe nummers. Wij zien er niet zo de noodzaak van in om onze oude albums integraal te gaan spelen. Tenzij er natuurlijk een speciale gelegenheid voor is. Maar we zijn niet van plan om een hele toer te gaan doen waarbij de nummers bestaan uit de eerste twee albums.

De eerste twee cd’s zijn erg moeilijk te krijgen tegenwoordig. Ooit gedacht aan een heruitgave?

Ja, de oude albums zijn nu opnieuw verkrijgbaar via High Roller Records. Zij hebben ook onze oude demo’s opnieuw uitgebracht. Check hun site maar eens. Ze zijn trouwens begin 2000 ook al eens uitgebracht via High Voltage Records.

En zoals altijd krijgen jullie het laatste woord

Bedankt voor jullie support de afgelopen decennia en we hopen jullie allemaal op toer tegen te komen.

Links: