Interview met Eluveitie

10 jaar Helvetiaanse virtuositeit

Tien jaar, vijf albums waarvan één akoestisch, haast onafgebroken tourwerk en nu al een grote naam. Terecht trouwens. Geen enkele meeloper kan melodielagen uit doedelzak(ken), fluit(en), vedel en draailier zo virtuoos over elkaar leggen als deze Zwitsers. Én daar nog eens echt zware vikingmetalriffs achteraan vuren. Én tussendoor exotische instrumenten zoals de bodhràn, de gaita en de mandoline betokkelen. Eluveitie trakteert ter gelegenheid van het koperen jubileum met een heruitgave van debuutalbum Spirit en allereerste demo Vên onder de naam The Early Years.

Meestermuzikant Chrigel Glanzmann vertelt op Summer Breeze over die release en het eerder dit jaar verschenen Helvetios

.

Eluveitievroeger1

Vooral de demo was aan verfrissing toe. Daar staan een paar songs op die we regelmatig live spelen en die nu eindelijk opnieuw te koop zijn in een duidelijkere, beter gespeelde en opgenomen versie. We hebben eraan gedacht om hier en daar wat te rearrangeren, maar we kwamen er telkens op uit dat we dat niet wilden. Bij Spirit is alleen de productie verbeterd. De demo hebben we ongewijzigd opnieuw ingespeeld, één nummer spelen we live altijd sneller, dus die song staat er nu wat sneller op.

Wat staat er nu precies in dat boekje? Want daar zijn twee versies van hé.

Eluveitie - The Early YearsToevallig had ik het grootste pakket net voor het eerst in m’n handen. Knap werk, beter dan ik had durven hopen. Er zijn inderdaad twee edities: de reguliere, met boekje van 16 pagina’s, kan je overal kopen. De special edition bevat 32 pagina’s en is alleen via onze webshop (website) te krijgen. De special edition bevat een autobiografie, waarin we terugblikken op de eerste tien jaar. Als illustraties krijg je oude foto’s uit onze eigen collectie. De standaardversie is een ingekorte versie.

Als ik andere bands over jullie hoor vertellen, kan ik me voorstellen dat er hilarische foto’s van jullie moeten bestaan. Krijgen we die te zien?

(Lacht) Wat weet jij?! Toch niet! We hebben het proper gehouden. Verwacht dus geen dronkenmansstreken uit de backstageruimte, eerder livefoto’s van onze allervroegste gigs of flyers van heel wat optredens. Redelijk serieus.

Eluveitievroeger2

Ik heb een verhaal uit jullie vroege jaren: weet je nog, jullie allereerste optreden in België, in de Frontline in Gent…

(Onderbreekt) Yeah, de Frontline, weet ik nog. De tweede keer in België was in De Witte Non (vlekkeloze uitspraak), daar was het nóg kleiner! Maar ik onderbrak je denk ik?

Jullie stonden daar inderdaad op elkaar gepakt op het podium, maar ik herinner me vooral hoe jullie na het optreden rond een kramakkelig tafeltje vol drank zaten. Hoe is jullie drankgedrag in die tien jaar geëvolueerd?

(Lachje) Ik moet zeggen dat we ook als personen veranderd zijn op die tien jaar. Daarmee bedoel ik dat we vooral ouder geworden zijn en dat we dat soort uitspattingen bijna nooit meer doen. Persoonlijk drink ik vooral wijn en wodka, maar veel minder dan vroeger. In de tourbus stel ik vast dat iedereen er spontaan op toeziet de alcohol pas boven te halen ná het optreden. En dan nog houden we het treffelijk. De tijd dat we elke avond rijkelijk navierden is gedaan, dat kunnen we onszelf én de mensen die de moeite doen om naar ons optreden te komen de volgende dag simpelweg niet aandoen.

In de trailer zeg je dat Helvetios het eerste conceptalbum over de Gallische oorlog is. Gaan al jullie nummers daar niet over?

(Zoekt woorden) Jawel, maar dit keer is het één compleet verhaal, terwijl de vorige songs allemaal losse verhalen zijn. Het ene bouwt voort op het andere. We brengen dat verhaal vanuit verschillende invalshoeken. Zo vertelt één song bvb. vanuit het standpunt van een objectieve waarnemer. Een ander nummer bekijkt diezelfde slag door de ogen van de Romeinen en het volgende nummer zoals de Galliërs het beleefden.

Je werkt regelmatig samen met een historicus om aan informatie te komen. Maakte dat concept het makkelijker of moeilijker?

Intussen hoef ik niet zo vaak meer informatie op te zoeken. Dit verhaal heb ik vooral op basis van mijn parate kennis kunnen samenstellen. De uitdaging was om het vanuit het Gallische oogpunt te reconstrueren. De pro- en epiloog bijvoorbeeld. Toen ik die schreef probeerde ik me in te beelden hoe iemand, die er toen bij was, zich zou gevoeld hebben. En wat die nu zou vertellen over die tijd. Ik kwam op het idee dat het wel eens de oude stamsongs konden zijn die hem bijgebleven zijn. Dat is het soort ‘inleven’ dat ik doe. Documentatie over historische oorlogen komt van de overwinnaars. Dat maakt het behoorlijk éénzijdig: zij zijn de goeie, de verliezer de slechte. Wat ik gedaan heb is die documentatie geïnterpreteerd, tussen de lijnen gelezen, naar hoe het – mogelijks! – voor de Galliërs moet geweest zijn. Zoals ik je vorige keer uitlegde, ben je nooit zeker, maar soms zie je echt dat de Romeinse verslaggevers iets overdreven of verzonnen hebben om te zorgen dat hun standpunt er het fraaiste uitkomt. Dan is het een doel om die subjectieve dingen op basis van jouw eigen kennis in hun perspectief te plaatsen. Soms krijg je echt een ingeving “ahaaa, misschien is dat wel de reden waarom!”.

Je bent vertrokken vanuit het werk ‘Caesar De Bello Gallico’. Hij was de vijand van de Helvetiërs, dus was het niet gewoon aan de orde om het tegenovergestelde te vertellen van wat in dat naslagwerk staat?

Zo eenvoudig is het niet. Wat hij in De Bello Gallico schreef is het enige wat de mensheid weet over de Gallische oorlogen. Dat boek is eigenlijk politieke propaganda, een collectie van lezingen en speeches die hij in de senaat heeft gegeven om die oorlog te verdedigen. Zonder te ver uit te wijden: het was voor Caesar persoonlijk heel belangrijk dat die oorlog er kwam. Om gebiedsuitbreiding was het hem heus niet te doen. Hij wilde die lastige stammen een lesje leren. Als je een oorlog wil, moet je zorgen dat het parlement en de bevolking die oorlog als rechtvaardig en absoluut noodzakelijk ervaren. Dat deed Caesar, hij schilderde de Galliërs af als gewelddadige barbaren die Romeinse burgers zouden aanvallen en bestelen als ze in het bos wandelden.

De Galliërs konden de meeste Romeinen gestolen worden?

Velen wisten niet eens wat Galliërs waren. Ze wisten Gallië wel liggen, maar hadden geen benul hoe het daar was, hoe het eruit zag, wie daar woonde, wat zij deden…

Eluveitie2012

Wat heb jij met water? Op elk album komt er een sample van stromend water voor, in die trailer zit je naast een stroompje …

Moet je niets achter zoeken, I just love it. Dat geluid schept op zo’n simpele manier direct de juiste atmosfeer.

Jullie folkmelodieën worden almaar gecompliceerder. Zelfs Anna schreef in haar studioblog dat ze krankzinnig om te spelen waren, Merlin had het over zijn moeilijkste drumbevalling ooit. Martel je hen zo graag?

(Maakt wegwuifgebaar) Je moet die studioblogs en Youtube-filmpjes niet te serieus nemen hoor, maar het is geen kattenpis wat ik ze laat spelen. Als ik die songs schrijf denk ik er nooit nooit nooit nooit aan of het mogelijk is om ze te spelen! Mijn grote voordeel is dat ik geen noten zoek, ik kan geen noten lezen of schrijven trouwens, ik speel puur op mijn intuïtie. Die melodieën komen gewoon tot mij. Ik gebruik mijn oren en mijn hart. Klinkt cheesy hé (lacht). Het enige waar ik mee inzit is of het goed klinkt. Als dat het geval is, leren we het wel spelen. Op ieder album wil ik ons iets laten doen dat we nog nooit gedaan hebben. Zo verbeter je. En uiteindelijk vind ik het een uitdaging om veeleisende dingen toch vlot te laten klinken. We hebben dit album opgenomen met Tommy Vetterli van Coroner en Kreator. In zijn tijd één van de meest onderlegde gitaristen uit het metalgenre. Toen we bijvoorbeeld de titeltrack lieten horen zei hij letterlijk are you kidding me? Dat zou ik dus nooit willen proberen spelen. Dit kan jij niet. Onmogelijk.

Eluveitienu-3

Hoe zag zijn gezicht eruit toen het je toch lukte?

Mwa, niet zo verrast als je zou denken. Hij zag natuurlijk hoe wij die dingen oefenden, soms wel 12 uur per dag. Alleen oefenen en niks anders.

Ik heb de discussie gezien op Elu-TV, maar we hebben nooit het uiteindelijke antwoord gekregen: maak je een goeie Zwitserse kaasfondue met of zonder Maïzena?

(Lacht) Ik gebruik nooit Maïzena. Maar Päde en onze manager krijgen het niet binnen zonder, dus zij komen nooit meer bij mij eten (lacht)!

Line-up:

  • Chrigel Glanzmann – Vocals, mandola & mandoline, fluiten, doedelzak, bodhràn
  • Merlin Sutter – Drums
  • Anna Murphy – Draailier, vocals, fluit
  • Mery Tadic – Vedel, vocals
  • Ivo Henzi – Gitaar
  • Simeon Koch – Gitaar
  • Kay Brem – Basgitaar
  • Patrick Kistler – Fluiten, doedelzak

Links:

Interview met Eluveitie

Eluveitie is de laatste jaren een erg grote naam in de
folkmetal geworden. Dit jaar komen ze met een conceptalbum,
Helvetios, en zijn de de headliners van Paganfest. Ik kreeg de
kans om drummer Merlin te interviewen.

Jullie nieuwe album, Helvetios, is een conceptalbum.
Kun je ons iets meer vertellen over het verhaal erachter?

Helvetios vertelt ongeveer het verhaal van de Gallische
oorlog rond 58-50 voor Christus toen de Helvetische stammen,
onder de druk tussen de Germaanse Suebes en de Romeinen onder
Caesar, een exodus probeerden, en uiteindelijk in de bloederige
slag om Alesia verslagen zijn. Het belangrijkste historische
document van deze gebeurtenissen is Caesar’s De Bello Gallico,
aangezien geschiedenis altijd door de winnaars wordt geschreven.
Doordat Caesar zichzelf zo graag goed in beeld wil brengen,
kan de authenticiteit van veel van die geschriften in twijfel
getrokken worden. Wat wij dus proberen te doen, is het verhaal
vertellen vanuit het standpunt van de Helvetianen.

Eluveitie

Wat was voor jullie belangrijker tijdens het schrijven
van Helvetios, het verhaal of de muziek?

Zoals altijd zou ik zeggen, beide. Chrigel is onze
belangrijkste schrijver, dus ik ben misschien niet de juiste
keus om hier iets over te zeggen, maar binnen de band staan
de muziek en de tekstuele kant gelijk aan elkaar.

Op dit album zijn de folkinstrumenten wat minder duidelijk
hoorbaar, en jullie klinken wat meer ‘metal’. Is dit iets dat
jullie bewust gedaan hebben?

Niet echt, nee. Hoewel het een andere mix en productie is,
geloven we dat we de unieke balans tussen folk en metal waar we
bekend om staan, hebben kunnen bewaren.

Eluveitie is best een grote band, met acht leden.
Hoe werkt dat bij het schrijven van nieuw materiaal?

Best goed, eigenlijk. Vooral omdat de taken bij het schrijven
duidelijk verdeeld zijn. Chrigel is het mastermind achter
onze muziek, en schrijft het grootste deel van de muziek en lyrics
. Ivo en Anna doen ook vaak mee, en natuurlijk
krijgt de hele band de kans om hun input te geven, maar
Chrigel houdt te allen tijde het overzicht.

In 2009 brachten jullie een akoestisch album uit,
Evocation I. Wanneer kunnen we een Evocation II
verwachten?

Nou, eerst wordt Helvetios gevolgd door een grote
wereldtournee, dus dat zou ons wel een jaar of twee bezig moeten
houden. Daarna, wie weet?

Vorig jaar reisden jullie door Europa met Neckbreaker’s
Ball, dit jaar zijn jullie headliner van Paganfest. Vinden
jullie deze rondreizende festivals leuker dan normale shows?

Ik kan natuurlijk alleen voor mezelf spreken, maar ik vind
alle optredens even leuk. Voor ons zijn de festivaltours gewoon
een andere tour, alleen met veel meer bands. Wat zo mooi is aan
Paganfest is dat wij de headliners zijn, dus we mogen elke avond
een volle 75 minuten spelen.

Je hebt net de eerste editie van Eluveite and Friends
gehad. Vonden jullie het leuk genoeg om dit een traditie te
maken?

Absoluut! En hoewel er nog niets officieel bevestigd is, ben
ik er vrij zeker van dat je Eluveitie and Friends aan het
eind van 2012 terug kunt verwachten. Misschien zelfs groter en
beter!

Links:

Interview met Eluveitie

Interview met Eluveitie

Het laatste jaar duikt de naam Eluveitie steeds vaker op in muziektijdschriften en e-zines. Ook de concertagenda van de band staat bomvol shows. Met net een nieuw album uit en een platencontract bij Nuclear Blast vond ik het wel eens tijd voor een interview. Anna Murphy, hurdy-gurdy bespeelster en zangeres in de band, beantwoordde graag mijn vragen.

Eluveitie

Steeds meer tijdschriften en e-zines schrijven over de muziek van Eluveitie als ‘the new wave of folk metal’. Hoe vind jij dat jullie muziek zich onderscheidt van de muziek van andere folk metal bands?

Wij onderscheiden ons voornamelijk door de manier waarop we onze muziek combineren. Er is geen andere folk/pagan metalband die melodic death metal combineert met traditionele Keltische folk muziek (niet dat ik weet in ieder geval. Als er wel andere bands zijn die dit doen dan sorry!) Een ander onderdeel is dat we veel authentieke folk instrumenten gebruiken en niet de hele keyboard trend te volgen.

Als we even terugkijken ziet het er naar uit dat 2007 een erg goed jaar voor Eluveitie is geweest. Jullie hebben veel live shows gespeeld, een contract getekend bij Nuclear Blast en een nieuw album opgenomen. Wat is volgens jou het hoogtepunt van 2007 voor Eluveitie?

Dat is moeilijk te zeggen, er waren zoveel hoogtepunten! We hebben inderdaad veel live shows gespeeld en het was een speciale ervaring om op grote festivals als Summer-Breeze op te treden, dit heeft ons zeker een grote stap verder gebracht. Daarna hebben we een album opgenomen, waar we allemaal erg blij mee zijn, en hebben we getekend bij Nuclear Blast. Zoals je kunt zien was het een geweldig goed jaar, dus het is moeilijk om één hoogtepunt te kiezen. Mijn persoonlijke hoogtepunt is het opnemen van mijn eerste album, dat is een ervaring die ik nooit zal vergeten.

Kan je me iets vertellen over het tekenen bij Nuclear Blast? Was het een noodzakelijke stap voor Eluveitie?

Ik zou niet zeggen dat het een noodzakelijke stap was, maar wel een voordelige! Tekenen bij Nuclear Blast was het beste wat ons kon gebeuren, we hebben nooit gedacht dat we in deze fase van onze carrière een platencontract aangeboden zouden krijgen. Het label heeft nu al extreem veel voor ons gedaan, meer dan we ooit hadden verwacht, en hier zijn we ontzettend dankbaar voor. Ik denk dat onze samenwerking in de toekomst net zo goed zal blijven verlopen als in de laatste paar maanden. Slania is zeker niet het laatste dat jullie van ons gehoord hebben!

Voor 2008 staan er nu al veel live shows gepland met de Pagan Fest tour in Europa en de VS. Daarnaast hebben jullie net jullie nieuwe album Slania uitgebracht. Wat verwachten (of hopen) jullie dat 2008 verder zal brengen voor Eluveitie?

Inspiratie voor ons nieuw akoestische album Evocation.

Wat wordt na het uitbrengen van jullie nieuwe album en de Pagan Fest tours de volgende stap voor Eluveitie, misschien een Europese headline tour?

Misschien een vakantie?! Haha! Ik denk dat het schrijven van nummers voor Evocation op de eerste plaats zal komen. Maar als er offers voor meer tours komen staan we daar helemaal voor open en zullen we blij zijn om weer op tour te gaan.

Jullie nieuwe album Slania is net uitgekomen, kun je me iets vertellen over het opnameproces?

Het metal gedeelte is allemaal opgenomen in de Fascinations Street studios in Orebrö, Zweden, terwijl het folk gedeelte is opgenomen in Vaduz, Zurich, en in onze oefenruimte. Nadat alles opgenomen was reisden Chirgel, Merlin, Meri en ik af naar Zweden om daar producer Jens Bogren te ontmoeten voor het mixen en masteren van het album. De koren en vocalen voor Slanias Song zijn opgenomen tijdens ons verblijf in de studio waar we naast werken ook een hoop lol hebben gehad!

Eluveitie

Wat verwachten jullie van de albumrelease? Hoe denken jullie bijvoorbeeld dat de fans op jullie nieuwe album zullen reageren?

De reacties zullen waarschijnlijk zeer verschillend zijn. De hardcore Ven fans kunnen een beetje teleurgesteld zijn in het album, terwijl degenenen die de muzikale directie die we met Spirit gekozen hebben waarderen Slania misschien nog wel beter vinden. Ik hoop echt dat de meeste van onze fans het album goed zullen vinden en dat we er veel nieuwe fans bij zullen krijgen. Het enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat wij als band onzettend blij zijn met Slania.

Na het luisteren naar Slania viel het mij op dat dit album toch wel iets harder klinkt dan jullie voorgaande albums en dat jullie behoorlijk gegroeid zijn. Vind jij dat Eluveitie erg gegroeid is als band? En willen jullie de muzikale directie die jullie op Slania gekozen hebben vasthouden in de toekomst?

Ik heb niet het idee dat Slania zoveel harder is dan onze voorgaande albums, eerder diverser. Natuurlijk zijn er Bloodstained Ground en Tarvos die behoorlijk je speakers uitknallen, maar nummers als Inis Mona en Slanias Song doen mij persoonlijk meer denken aan pop/rock ballads dan aan metal, haha. Ik vind het geweldig hoe de diversiteit op Slania bij elkaar past en één werk gecreërd heeft dat zo perfect laat zien wat wij doen. Ik wil dit zeker vasthouden! Maar er staat nog steeds in de sterren geschreven hoe wij ons in de toekomst precies zullen ontwikkelen, en dat is goed. Op de een of andere manier gebeurt het allemaal gewoon.

Dat waren mijn vragen, de laatste woorden zijn voor jou!

Ik wil iedereen bedanken die daadwerkelijk geïnteresseerd is in het lezen van dit interview, mensen die van onze muziek genieten en die onze steunen… you rock!

Links: