Interview met Dimmu Borgir

Interview met Dimmu Borgir

De heren van Dimmu Borgir waren wederom op Neerlandse bodem voor een aardschokkend optreden. Wie denkt dat ze hun nieuwste album Abrahadabra kwamen promoten heeft het mis: ze speelden hun oeroude klassieker Enthrone Darkness Triumphant uit 1997, gevolgd door een uur lang ‘best of’. Zware Metalen sprak voorafgaand aan de show met spil en songwriter Silenoz.

Welkom terug in Nederland. Dit keer in Haarlem, na vaak gespeeld te hebben in Amsterdam. Heb je een beetje rond kunnen kijken?

Het voelt goed om weer in Nederland te spelen. We hebben een ontzettend fanatieke fanbase hier. Helaas hebben we niet de tijd gehad om te sightseeën in Haarlem. Onze equipment had vertraging, dus het was nog even stressen vandaag. Gelukkig is alles net binnen, dus kunnen we straks beginnen met soundchecken.

An Evening with Dimmu Borgir interview

De laatste keer dat jullie in Nederland speelden was vorig jaar in de Heineken Music Hall. Tot de verbazing van velen speelden jullie in het voorprogramma van nu-metalband Korn. Interessante combinatie van muziekstijlen.

Ik begrijp dat het tot veel verbazing onder onze ‘oude’ fans heeft geleid. Echter, we wilden door een show te spelen met Korn, ook een nieuw publiek aanspreken. We wilden eens iets anders doen, voor een ander publiek spelen. Door te openen voor Korn hadden we een podium voor mensen die ons anders niet zo snel hadden gevonden.

Was het feit dat jullie op zoek zijn naar een nieuw slag publiek ook de reden dat jullie voor jullie laatste album Abrahadabra hebben samengewerkt met Agnete Kjolsrud van Djerv en de niet meer bestaande hardrockband Animal Alpha?

Door nieuwe dingen te proberen open je altijd deuren voor andere kansen. Ik kende Agnete al een tijd, maar we hadden nooit samengewerkt. Het heeft zeker positief uitgepakt, want ze gaf een heel eigen sound aan het nummer Gateways. Het was gelukkig niet te opera-achtig of cheesy, maar juist heel rauw. We zouden in de toekomst wel vaker met haar willen werken, of met andere muzikanten die misschien niet direct in onze muzikale straat zouden liggen.

En tegelijkertijd besluit je een tour te doen met je oudste albums. Fans mochten stemmen welk album ze het liefst zouden horen. Te kiezen tussen For All Tid (1994), Stormblast (1996) of Enthrone Darkness Triumphant (1997). Gevolgd door een best of-set . Is dat niet wat tegenstrijdig?

Nee, dat vind ik niet. Hoewel we proberen een nieuwe fanbase aan te boren, vinden we het juist heel belangrijk om onze huidige fans dichtbij te houden. Hier doen we het eigenlijk voor. We hebben ontzettend veel positieve reacties gekregen en vinden het zelf natuurlijk ontzettend leuk om ons oude werk te spelen voor de fans die ons juist kennen uit die tijd.

Dimmu Interview Silenoz

Hoe is het nieuwe album tot stand gekomen? Trek je je terug, of ben je juist onder de mensen als je schrijft?

Abrahadabra kende absoluut een ander productie, en dan met name schrijfproces als onze eerste albums. We zijn kritischer geworden, meer volwassen. We staan meer open voor andere invloeden. Toen we aan onze eerste albums schreven waren we misschien te snel enthousiast over wat we hadden gecreëerd. We zijn rustiger geworden, minder naïef. We nemen meer tijd om een nummer tot stand te laten komen. Sommige nummers komen ook heel makkelijk, natuurlijk. We gaan met zijn allen de studio in, en kijken daar eigenlijk wel hoe het loopt.

Waarom hebben jullie geen tour gedaan met Ahabadabra?

We hebben in mei een hele bijzondere show gespeeld in Noorwegen, samen met het Kork Norwegian Radio Orchestra en dertig leden van het Shola Cantorum Choir. Dit was een heel speciale, one-of-a-kind show. Je moet begrijpen dat het onbetaalbaar is om zo’n orkest mee te laten komen op tour. Het komt er dus op neer dat we er eigenlijk geen geld voor hadden. We moeten onze opbrengsten vandaag de dag voornamelijk hebben uit live shows, nu velen onze albums van het internet downloaden.

Een soortelijke gig staat op de planning voor jullie optreden op Wacken Open Air 2012.

We zijn enthousiast om nog een keer zo’n show te mogen neerzetten. Tegen alle verwachtingen in liep de show met het orkest en het koor op rolletjes. Alles klopte, alles ging goed. Het was een ongelooflijke ervaring. Helaas kunnen we niet met hetzelfde orkest optreden op Wacken Open Air, dus zullen we een ander moeten zoeken. Wel zullen we ondersteund worden door hetzelfde koor.

Als je speelt op een festival, heb je dan wel tijd om je zelf ook kijken bij andere bands?

Ja, ik maak er altijd wel tijd voor om een rondje te lopen en te kijken bij andere bands. Mijn favoriete festival is Sweden Rock Festival. Daar spelen altijd wel bands waar ik een kijkje bij wel nemen. Er hangt een fijne sfeer ook, heel relaxed en ongedwongen.

Hoe verschilt touren in Scandinavië en Europa met het touren in bijvoorbeeld Amerika?

De bussen in Amerika zijn een stuk beter! Maar zonder grappen, het verschilt in wezen niet zoveel. In Amerika spelen we veel voor metalfans met Spaanse roots, zij hebben de passie en zijn super enthousiast. In Japan is het ook altijd geweldig om te spelen. In Australië zijn de fans wat meer ingehouden, gereserveerder, maar ook helemaal te gek, natuurlijk. Helaas wordt het steeds duurder en daarom moeizamer om veel te touren. Maar het is wat we het liefst doen, dus jullie kunnen ons snel terug verwachten.

Links:

Interview met Dimmu Borgir

Interview met Dimmu BorgirStormblast 2005


Het zijn weer drukke tijden voor Dimmu

Borgir. Terwijl ze bijna aan de slag

gaan met een nieuw album is de halve band nu

aan het touren met hun zijprojecten. Dus

staken Silenoz en Shagrath de handen uit de

mouwen en namen ze Stormblåst

opnieuw op. Zwaremetalen sprak met Silenoz

over Stormblåst, de

zijprojecten, de drummers en het aankomende

album.


Hoe zijn jullie erop gekomen om

Stormblåst opnieuw op te nemen?


We hadden de plannen al een aantal jaren maar

we hadden er nu pas eindelijk de kans voor.

Het was hiervoor erg moeilijk te realiseren

omdat we problemen hadden met de rechten van

het label, die zijn nu verlopen. Daarnaast was

nu de tijd om het te doen omdat de meeste

leden van Dimmu Borgir druk

bezig zijn met hun zijprojecten.


Waarom specifiek Stormblåst?


Stormblåst heeft een hele slechte

geluidskwaliteit en productie. Daaraan was er

volgens ons dus veel te verbeteren. Daarnaast

is de distributie erg slecht, wat betekend dat

het album voor nieuwere fans bijna onvindbaar

is. Die problemen wilden we oplossen door het

nu bij Nuclear Blast uit te brengen net als

onze albums die daarna kwamen.


Ik heb begrepen dat het voornamelijk het werk

was van jou en Shagrath, hoeveel heeft de rest

van de band hiervoor gedaan?


Vrij weinig. Shagrath deed de zang en samen

deden we de gitaren en de basgitaar. Mustis

hielp ons met de keyboards en Hellhammer van

Mayhem deed de drums. Het is maar goed geweest

dat we dit voornamelijk samen hebben gedaan.

Ik denk dat de andere bandleden ons teveel in

de weg zouden lopen.


Hoe zijn jullie eigenlijk bij Hellhammer

uitgekomen?


Hellhammer heeft vroeger aangegeven dat als er

iets was we hem altijd om een gunst konden

vragen. Hij woont dichtbij Oslo, net als wij,

en zal vaker op cd’s invallen. Ook op onze

nieuwe cd. Net als Tony overigens die ons net

als Hellhammer live bijspringt.


Hoezo, hebben jullie een van de 2 niet gevraagd

als vaste drummer?


Vroeger wilden we dat wel eens te snel vragen,

maar die fout maken we geen tweede keer.

Daardoor kan de hele line-up instabiel worden.

Kijk bijvoorbeeld maar na wat er voordat we

aan Puritanical Euphoric Misanthropia

begonnen, toen vertrok de halve band.

Daarnaast kunnen nieuwe bandleden af en toe

erg veeleisend en lastig zijn. Maar goed,

Hellhammer zal ons volgende album dus

indrummen en hopelijk wil hij en kan hij ook

mee op tournee, dat doen we liever met een en

dezelfde drummer. Maar anders vragen we

Tony.

Dimmu Borgir


In 2003 kwam Death Cult Armageddon uit, vind

je niet dat de volwaardige opvolger van dit

album lang op zich laat wachten?


Ik ben dat met je eens, we nemen vaak veel

tijd. Dat werkt gewoon beter voor ons. Na

Death Cult Armageddon hebben we

natuurlijk de hele wereld over getourd, dat

put je uit. Maar nog belangrijker is dat het

je motivatie wegneemt. Daarom is het juist

fijn dat we nu Stormblåst hebben, dat

overbrugt de lange tijd die de fans moeten

wachten en zo vergeet men ons niet.


Ik had begrepen dat er nu een conceptalbum

aankomt, zijn er al dingen bekend over dit

album?


Er zijn nog geen nummers af, slechts een paar

riffjes. Daarnaast is de verhaallijn van dit

album al grotendeels af, maar dat moet nog

omgezet worden naar teksten. Het verhaal zal

gaan over een persoon die in de Donkere

Middeleeuwen (Begin van de middeleeuwen, ook

wel bekend als de Dark Ages) op zoek gaat naar

God. Hoe meer hij zoekt en des te verder hij

komt raakt hij steeds verder van God af en hij

wordt steeds duisterder.

Het verhaal is compleet fictie, maar ik denk

dat veel luisteraars zichzelf er wel in kunnen

herkennen. Het bevat namelijk een aantal

metaforen met de huidige samenleving.


Hoe zijn jullie eigenlijk op dit idee gekomen?


Altijd al sinds ik begonnen ben met het

schrijven van teksten vind ik dat een

uitdaging die ik aan wil gaan. Bij een

conceptalbum schrijf je heel anders, i.p.v.

muziek naar teksten schrijf je vanuit teksten

de muziek. Een beetje zoals bij een film met

een storyboard.


Jullie weigerden nu ook een tournee met Korn,

betekent dit dat de komende tijd alle aandacht

op dit album gericht zal worden?


Ja, onze aandacht zal vooral hierop

geconcentreerd zijn, en nu nog even op onze

zijprojecten. Er zullen volgend jaar wel wat

losse optredens aankomen, plus natuurlijk een

aantal festivals. Daarom ben ik ook blij met

de nieuwe Stormblåst, dat is een reden

om weer een aantal shows te doen.


Ben je zelf niet bang dat jullie

nevenactiviteiten Dimmu in de weg staan?


Onze zijprojecten hebben nog altijd een

mindere prioriteit dan Dimmu

Borgir zelf. Het kost af en toe wel

wat tijd dat ook aan Dimmu besteed had kunnen

worden. Maar aan de andere kant geven deze

bands ons meer motivatie om verder te gaan met

het nieuwe werk van Dimmu

Borgir. Zo zijn we weer helemaal

opgeladen als we aan nieuw werk beginnen.

Shagrath & Silenoz


Om nog even terug te komen op de

bezettingswisselingen, hoe komt het eigenlijk

dat de line-up tegenwoordig zo stabiel is?


Ik weet niet hoe het komt maar we hebben

allemaal onze plaats gevonden binnen de band.

Galder en ik schrijven samen de riffjes en ik

doe te teksten. Mustis doet dan zijn keyboard

stukken. We staan allemaal ook veel zekerder

in onze schoenen dan vroeger. Ik had eigenlijk

nooit verwacht dat het zo stabiel zou worden

als het nu is, op de drummers na is de

line-up nu al 5 jaar hetzelfde.


De stijl van Dimmu Borgir is

sinds het begin radicaal veranderd. Wat heeft

deze verandering precies veroorzaakt?


Ik zou het woord radicaal zelf niet gebruiken.

Met ieder album dat we maakten zijn we onze

horizon gewoon een beetje gaan verkennen en

stap voor stap zijn we wat nieuwe dingen gaan

doen. Maar toch is het dezelfde formule, het

geluid dat we vroeger hadden is nu eigenlijk

goed uitgewerkt.


De opmars van Dimmu Borgir is de

laatste jaren erg hard gegaan, met als

hoogtepunt Ozzfest, hoe vind je nu zelf dat

het gaat met de opmars?


Ik ben erg tevreden met hoe het allemaal

gegaan is. We hebben eigenlijk nooit gedacht

dat we zo ver zouden komen. Maar op dit moment

verkopen we veel en hebben we grote tournees.

We hebben er wel hard voor moeten werken, en

een flinke dosis doorzettingsvermogen moeten

hebben. Ik ben trots en blij tegelijk dat ik

kan leven van de muziek, een kantoorbaan zou

niks voor mij zijn.


Jullie zitten nou al een hele tijd bij Nuclear

Blast, jullie hebben de deal verlengd, wat

bevalt er precies zo goed aan het Duitse

label?


Zoals ze het zelf zeggen zijn ze de nummer 1

in extreme muziek. De distributie is goed en

de promotie is veel beter dan dat het bij

major label zou zijn voor ons.

Satyricon en Cradle probeerden

het, maar dat is niet voor ons weggelegd.

Waarom zou je iets veranderen dat goed loopt?


In de 101 rules of black metal staan jullie

vermeld vanwege de albumtitels. Die, volgens

de lijst, altijd uit 3 willekeurige woorden

bestaan die niks met elkaar te maken hebben, is

dat ook echt zo?


Ik heb ze gelezen en ik vond ze erg grappig.

Maar nee, het zijn niet zomaar 3 willekeurig

gekozen woorden. Altijd is er wel een verband.

Wat het dit keer zal worden? Ik weet het niet,

we bepalen de titel altijd pas als de cd bijna

af is. Het zal wel met het concept te maken

hebben.

Links: