Interview Japanische Kampfhörspiele

Interview Japanische Kampfhörspiele

Het gebeurt weinig dat je uit een bandnaam zo weinig kunt halen als bij
Japanische Kampfhörspiele (kortweg: Jaka). Maar deze Duitse grindpunkers leveren
met Hardcore aus dem Ersten Welt wel een pareltje van een cd af. Een aantal
vragen aan drummer Christof Kather zijn dan het logische gevolg.

Jaka 2

Allereerst: kun je uitleggen waarom jullie jezelf Japanische
Kamphörspiele
noemen?

Er was nog niemand die zo heette….

Muzikaal gezien houden jullie je aan geen enkel van de ongeschreven regels
voor het componeren van nummers. Is dat een basisprincipe van Jaka?

Als de ongeschreven regels het niet toestaan om een nummer te componeren op
voornamelijk drums en zang, dan ja. Soms komen songs vanuit de gitaar, of vanuit
een jamsessie. Maar aangezien de teksten erg belangrijk zijn voor Jaka, zijn de
zanglijnen vanaf het begin al klaar. Kan zijn dat daardoor de stijl ontstaat die
door media de Jaka-stijl genoemd wordt.

Voordat jullie je eerste album uitbrachten, gaven jullie al je opnames
gratis weg. Waarom besloten jullie toch de overstap te maken tussen DIY en het
tekenen bij een label?

We geven onze oude opnames nog steeds gratis weg, die zijn allemaal op ons
web-archief te downloaden. Bastardized Recordings is niet onze eerste label, we
hebben twee releases via Blutwurscht Production uit Zwitserland gedaan. Bij
Bastardized is alles veel beter, deze gasten runnen hun label met veel
idealisme. Ik leerde ze kennen toen ik de 6resaons2kill­-drummer
tijdelijk verving.

Het is overduidelijk dat Jaka een Duitse band is. Maar jullie albums
worden ook in anderen landen uitgebracht. Hoe zijn de reacties op Jaka en
Hardcore aus dem Ersten Welt daar?

Erg, erg goed. Vooral de Amerikanen schijnen gek te zijn van hardcore uit
Duitsland. Maar ook mensen uit andere landen snappen JaKa zonder de teksten te
begrijpen. Volgens mij kwamen de enkele negatieve reviews juist uit Duitsland,
maar dat waren er zo weinig, dat ik ze niet mee tel…

Jaka 1

In mijn review van Hardcore aus dem Ersten Welt vergeleek ik jullie
met Today is the Day en Devin Townsend. Niet zo zeer wat betreft
een vergelijkbare muziekstijl, maar meer vanwege een vergelijkbare manier van
compositie, en vergelijkbare mate van chaos.  Wat vind je van dat statement?

Je hebt gelijk. Een goed eindproduct is een collage van veel invloeden.
Niemand heeft iets totaal nieuws gedaan. Wij bouwen een eigen stijl door iets
nieuws te bouwen van allang bekende muziek, woorden en beelden. Juist de mix is
belangrijk. Veel bands kopiëren alleen maar, zijn alleen maar coverbands. Ik ben
erg blij dat je ons niet vergelijk met Dying Fetus of Cannibal Corpse.

In de biografie spreken jullie over zelfkritiek als hoofdonderwerp in
jullie teksten, is er zoveel mis met jullie?

De teksten beschrijven de wereld waar we in leven.. en waar wij zelf dus ook
in leven. Men verteld mensen niet hoe je dingen goed moet doen, ze beschrijven
het alleen. Maar met mij is alles prima.

Jullie teksten klinken anti-globalistisch en antikapitalistisch, is
Jaka
een band met een politieke boodschap of met een vreemde vorm van humor?

Meer een band met een vreemde vorm van humor.

Jaka - 3

Voordat Jaka werd opgericht was Klaus Nicodem van plan al
zijn apparatuur te verkopen. Wat heeft hem op andere gedachten gebracht?

Het feit dat ik een tascam488 8-track recorder had, en dat opnemen dikke lol
is.

In diezelfde tijd luisterden jullie amper metal of grind (alleen een
Ratos de Porão
-album). Hoe komt het dan dat jullie toch een grind/punk/metal
mix zijn gaan spelen?

Voor die tijd luisterden we allebei veel death, grind, thrash en eigenlijk
alles wat hard was. Het is nu eigenlijk de enige muziek die we kunnen spelen.
We oefenen het harde maar consumeren het softe.

Wat staat er in de planning voor Jaka? Tours? Opnames?

Misschien een grotere tour met een grotere band. We gaan een 7”split opnemen
en een cover album met alleen maar Duitse artiesten.

Links: