Interview Heidevolk
Eindelijk ligt er weer nieuw werk van Gelderlands’ trots in de schappen van de cd-winkel. Nog mooier is dat er, naast de mini-cd Wodan Heerst, ook nog een volledig album aan komt. Het ligt dus niet bepaald stil rond de band, een mooi moment om zanger, tevens naamgenoot, Joris ‘Boghtdrincker’ hierover eens aan het woord te laten.
Dag Joris, hoe staat het leven?
Uitstekend, dank u! Jij ondertussen ook al weer bijgekomen van Graspop en
de computerperikelen? (Volgens mij is hij nog steeds op zoek naar de weggezopen hersencellen, red.)
Onlangs hebben jullie de mcd Wodan Heerst uitgebracht, kan je deze mcd zien als een soort opwarmertje voor een komende full-length release?
Zo zou je het kunnen zien, ja! De strijdlust is geboren dateert al weer
van 2005 en we hebben in de tussentijd de nodige bezettingswisseling
ondergaan, wat zijn weerslag heeft gehad op hoe we nu klinken. De MCD
bevat naast het nummer Wodan heerst van de aankomende CD een nieuwe
uitvoering van “Het bier zal weer vloeien” en een cover van Vulgaris
Magistralis van Normaal, en ik denk dat ie een prima brug slaat tussen de
twee albums.
Wat vind je zelf van het eindresultaat van Wodan Heerst?
Ik ben er erg tevreden over! Misschien dat we bij de uiteindelijke CD de
mix nog een tikkie aanpassen, maar het resultaat op Wodan heerst is in
ieder geval zeer bevredigend.
Wat opvalt is dat jullie je versterkt hebben met een sessievioliste. Is dat een tijdelijk verhaal of zullen we Heidevolk in het vervolg blijven horen met de inbreng van een (sessie)violist?
Een paar nummers van de nieuwe CD heeft vioolpartijen en die zullen we,
als het podium en het schema van de violiste het toelaten, ook in de
toekomst bij optredens ten gehore brengen. De viool zal uiteindelijk niet
in al onze nieuwe nummers verwerkt gaan worden, alleen daar waar het wat
toevoegt.
De mcd bevat ook een cover van Normaal‘s Vulgaris Magistralis. Het zal de lezers wel bekend zijn dat jullie vaker te doen hebben gehad met deze band, maar vanwaar de keuze om een cover van ze te maken?
We zijn een Gelderse band, zingen over Wodan en Donar, en ook nog eens in
het Nederlands; best origineel bezig, dachten we. Maar niet helemaal dus,
want Normaal was ons al dik tien jaar geleden voor, hehehe. Ik zal je
eerlijk bekennen dat ik het nummer niet kende voordat iemand me er op wees
in de kroeg. We speelden al een poos met het idee om een cover te doen, en
bij de eerste keer dat we Vulgaris Magistralis met z’n allen hoorden was
het eigenlijk wel duidelijk dat dat de ideale zou zijn! Vroegâh luisterden
we allemaal wel naar Normaal (misschien dat die Vulgaris Magistralis
onbewust toch ergens is blijven hangen) en we hebben erg veel bewondering
voor de manier waarop deze provinciegenoten in hun eigen taal zingen.
Natuurlijk is het nummer alleen maar voor de lol, maar daar is dan ook
niks mis mee.
En dan nu de onvermijdelijke vragen over een nieuwe full length. Wat kunnen we verwachten?
Hoewel we nog steeds tevreden zijn over het eerste album viel het ons toch
wel op dat we live een flink stuk sneller spelen dan op schijf, en dat de
nummers op het podium ook wat pittiger overkomen. Het tempo op de nieuwe
is over het algemeen dus een tandje hoger in vergelijking met de oude, en
we hebben geprobeerd om de intensiteit van onze optredens te vangen op CD.
Hij gaat zeven metal- en drie folk-nummers bevatten en ik denk dat we
zowel op metal- als op folk-vlak een aardige ontwikkeling hebben
doorgemaakt, wat niet in de laatste plaats komt door de nieuwe leden.
Naast de gebruikelijke Gelderse inbreng van ons zessen hebben we bovendien
een bont gezelschap aan gastmuzikanten die een bijdrage aan het album
hebben geleverd: de Beierse Stefanie Speervrouw (viool), de half-Schotse
David Myles (fluit) en de (import-)Friese Nico Neusbeul (zang en
producer). Ik zie de nieuwe CD als een uitdieping van onze stijl en ik ben
heel benieuwd hoe hij ontvangen gaat worden.
Hoe ver zijn jullie al met de cd?
Hij is zo goed als af. Op dit moment wordt hard gewerkt aan het boekje,
wat ook deze keer weer door Klaas Lageveen ontworpen gaat worden.
Hebben jullie ook al een titel voor de nieuwe plaat?
Zullen we jullie dan maar de primeur geven? Hij gaat officieel Walhalla
wacht heten, en we hebben voor deze titel gekozen omdat het merendeel van
de nummers over opoffering voor een hoger doel gaat.
Hoe zit het met een platenlabel? Is er interesse vanuit labels of ligt het op dit moment nog stil op dat front?
Er is al wel belangstelling, maar we houden onze opties nog even open.
Duidelijk is dat (onder andere) Mythologie en heidendom een vrij centrale rol heeft in de muziek. Hoe willen jullie dat gaan aanpakken? Welke thema’s, legendes et cetera willen jullie naar voren laten komen met de nieuwe nummers?
Zoals gezegd is opoffering voor een hoger doel het centrale thema op
Walhalla wacht.
Bataven die vochten om hun vrijheid terug te winnen, Saksen en Friezen die
vochten om hun vrijheid te behouden, Wodan die zichzelf aan zichzelf
offerde om wijsheid en kennis te vergaren… De huidige tijd kenmerkt zich
niet bepaald door helden- en voorvaderverering, en de meeste mensen hebben
geen idee hoe het is om bereid te zijn je leven te geven voor een groter
goed. Uiteraard zijn wij ook maar mensen van onze tijd, en hoewel we zes
nuchtere jongens zijn steken wij onze bewondering voor de symboliek van de
oude heidense helden en hun daden niet onder stoelen of banken. Onze
nummers zijn ons bescheiden eerbetoon.
Onlangs hebben jullie een eerste echte Europese tour gedaan. Hoe is die tour bevallen?
Het was echt heel erg gaaf, optreden is voor ons het mooiste wat er is en
het is heel bijzonder om je kunsten ook over de grens te mogen vertonen.
In 2006 zijn we achter Kampfar aangereden in de onlangs overleden Hyundai
H100 van Joost. Het was een geweldige ervaring en een grote eer, maar het
reizen was echt slopend omdat we zelf moesten rijden en de bus propvol
zat. Al die pijn en ellende is natuurlijk onmiddellijk vergeten als je het
Gelders volkslied mag zingen voor een zaal zatte Italianen die geen idee
hebben waar het allemaal over gaat, maar die toch uit hun plaat gaan.
Bovendien had Rowan het gordijnrailingspelletje ‘Puu’ verzonnen, dus de
ritten van zaal naar zaal waren geen moment saai.
Hoe dan ook, deze keer zijn we samen met het Thüringse Gernotshagen in een
heuse tourbus op pad geweest, compleet met tourmanager, een
handelswaarverkoper en een buschauffeur. We hebben Duitsland, Nederland en
Zwitserland aangedaan, en zonder uitzondering veel schik gehad bij de
optredens! Als ik dan toch moet kiezen denk ik dat Hamburg, Arnhem en
Lichtenfels de bruutste shows waren.
Hoe reageerde het publiek op de nieuwe nummers?
Enthousiast, het is een hele gewaarwording om bij nieuwe nummers die we
nog nooit eerder gespeeld hebben een soufflerende rij zatte Duitsers voor
je te hebben!
Tenslotte, wat kunnen we in de toekomst nog meer verwachten van Heidevolk?
Planning voor de lange termijn is nooit ons sterkste punt geweest dus het
zal mij ook benieuwen! Het idee voor een clip is al geopperd, en
natuurlijk willen we onze akoestische plannen ook nog verwezenlijkt zien…
En zo zijn er nog genoeg ideeën! We gaan in ieder geval de show van wat
meer aankleding voorzien en de podia van Nederland en de rest van Europa
bestoken met onze nieuwe deunen! Zin in, zin in, zin in!!
Dank je wel voor je tijd. Het laatste woord is voor jou!
Dank je wel voor het interview en het laatste woord. Wæs þu hæl!
Links: