Oalevluuk is het nieuwe wapen in de strijd! Een wapen dat wordt gesmeed door niemand minder dan Salacious Gods! Het proces van creatie tot opname van dit almachtige wapen startte reeds in 2008 maar liep door uiteenlopende redenen mis. Tot ergens in 2020 bandbrein Iezelzweard het heft terug in handen nam. Hij zette wat nieuwe en oude leden in zijn smidse en stookte het vuur weer erg hoog op. Dit vuur gaf aanleiding tot een heropname van het eerdere materiaal in hun eigen studio. Een studio die de erg gepaste naam The Fire & Brimstone meekreeg.
Vervolgens werd de plaat voor mastering naar niemand minder dan Tore Stjerna (Watain, Funeral Mist, Ofermod) gestuurd en hup het nieuwe blinkende steekwapen van deze Drentenaren ligt voor gebruik klaar. Niet onlogisch dat een label uit eigen land, Hammerheart Records rook dat er ergens vuur was ontstaan. Ook onze redactie pikte de geur op, getuige het interview dat met de band werd afgenomen.
Kijk je nog wat verder dan is ook voor het artwork gekozen voor mensen die al jarenlang kwaliteit afleveren: Babalon Graphics (Behexen, Ensiferum, Celestial Bloodshed), Médan Savamhel BA’Al (Corpus Christii) en Khaos Diktator Design (Lock Up, Doedsvangr, Thron).
Oalevluuk, de opvolger van Piene dat in 2005 via Folter Records verscheen, lijkt wat aarzelend te starten met een vrij rustig doch penetrant, zurig gitaargebeuren aan een trager tempo. Enkele maten later is de blastbeat op verschillende tempo’s een feit en is die typische rollende basdrum ook weer vanonder het stof gehaald. De riffpartijen in Rise, Oh Horned One, Rise! lijken aardig eenvoudig doch zijn ongelooflijk effectief. De licht melodische rand lijkt een kleine verziering te zijn die de heren toelaten op het heft van het nieuwe wapen dat ze smeden. En met een nog gloeiend heet lemmet wordt er in je voorarm gekerft. Morbid Revelations In Blood And Semen is zo een erg boosaardige opvolger. Wat opvalt zijn de ranzige vocalen die voorzien worden van behoorlijk wat effecten.
Bloedkloete is dan weer een nummer dat door zijn monotonie je meer dan bezwerend bij je nekvel neemt. Devotion doet je nekspieren vervolgens weer loskomen niet aan erg hoge snelheden maar eerder aan een stekend, priemend soms wat walsend tempo. De finesse in het cymbalenspel van de heer Fjildslach en de glijdende basnoten van Swerc, zijn hier een aangenaam hulpmiddel toe net als het dreigende tokkelstuk rond minuut 5.40 dat onmiddellijk gevolgd wordt door een blastpartij van jewelste.
Op productioneel zit alles wel goed alleen klinken de cymbalen bij momenten toch te scherp en lijkt het alsof de toms in volume en dynamiek bij bepaalde roffels wat verloren geraken in het geluid. Dat zijn natuurlijk gewoon maar kleine elementen die het verder beluisteren van de plaat niet verhinderen. Luister je vervolgens naar Honor Him, dan kan je besluiten dat de blastdynamieken uitgevoerd door Fjildslach van een erg hoog niveau zijn.
Oalevluuk is een plaat geworden die in 2008 zijn mannetje had kunnen staan maar nu zovele jaren later evenmin onder stof en as zal terechtkomen. Ook Salacious Gods is een band aan het voorfront van de Nederlandse blackmetalondergrond. Het moet wel wedijveren met Helleruin, Onheil, Infinity, alle Zwotte Kringbands… dus het wordt drummen voor een goed plaatsje.
Score:
80/100
Label:
Hammerheart Records, 2023
Tracklisting:
- Rise, Oh Horned One, Rise!
- Morbid Revelations In Blood And Semen
- Bloedkloete
- Devotion
- Gnosis Of The God Impure
- Honor Him
- Sulphur, Mingled With Poison
- Towards The Darkening Light
- Oalevluuk
Line-up:
- Iezelzweard – Gitaar
- Swerc – Bas
- Fjildslach – Drum
- Njirrebrod – Gitaar
- Lafawijn – Zang
Links: