Sadus – The Shadow Inside

Het zal toch niet? Jazeker wel! Hier is weer een aflevering van opa vertelt! We gaan terug naar die door nucleaire dreiging verduisterde jaren ’80, van de vorige eeuw. Het jaar is 1987 en Borivoj Krgin (nu de eigenaar van Blabbermouth) brengt de Raging Death-compilatie uit met daarop demo’s van ongetekende bands. Ten minste twee van die bands hebben inmiddels hun naam gewijzigd. Xecutioner ken je inmiddels als Obituary en R.A.V.A.G.E. onder de naam Atheist. Je leest erover in het bekende Choosing Death, The Improbable History of Death Metal & Grindcore. Ook present op de plaat is het naamvastere Sadus. Minder interessant voor het boek, want die band speelt eerder een vorm van bijtende hyperthrash, maar het is wel de band die nu, 36 jaar later, zijn zesde album uitbrengt.

De weg naar dit The Shadow Inside is lang en niet altijd gemakkelijk geweest. Een jaar na Raging Death brengt Sadus in eigen beheer het debuut Illusions uit. Na een platendeal met het grote Roadrunner Records, wordt de plaat opnieuw uitgebracht. Dit keer (als ik me niet vergis ietwat tegen de zin van de band zelf) onder de naam Chemical Exposure. Bij latere uitgaven is die titel nog recht getrokken. Minder gemakkelijk recht te trekken is het geluid. Ten tijde van de opnamen viel het nog niet mee om de muziek van de groep met de faam dubbel zo snel te spelen als Slayer te vangen in een geluid waarin enerzijds genoeg laag zit en anderzijds de razendrappe capriolen van bijvoorbeeld sterbassist Steve DiGiorgio tot hun recht komen. Toch blijft Illusions een klassieker waarmee Sadus, samen met Dark Angel, ook thrash nog net een stapje extremer maakte.

Topwerk voor mij is echter het opvolgende Swallowed In Black (alleen die eerste track al!) uit 1991. Daarin knalt de waanzin, nog steeds in een bijtend en ietwat schel geluid, echt uit je speakers. Ik draai het ding nog vaak (anders dan de grootste metalplaat uit dat jaar)! En daar zat vermoedelijk het probleem: in de underground beleefde de death metal zijn hoogtijdagen en Sadus viel met zijn extreme geluid vast goed bij een deel van de fans, maar death was het niet. Aan de andere kant gingen de meeste thrashbands juist wat trager en melodieuzer spelen (wij noemen: Metallica, Countdown To Extinction, When The Storm Comes Down, The Ritual, Something Wicked This Way Comes en vult u zelf uw favoriete melothrashalbum maar in) en daar kon je Sadus toch moeilijk van beschuldigen.

De muzikale genialiteit van de band kwam dus een beetje tussen wal en schip te vallen en een plaat die in vele platenkasten had moeten staan, is daar niet gekomen. Vooralsnog lieten de heren zich niet uit het veld slaan. Ze brachten met A Vision Of Misery en Elements Of Anger nog een paar fraaie, ietwat technischer albums uit. Daarop veel ruimte voor de vaak fretloze fratsen van DiGiorgio. In 2006 viel echter, naar nu blijkt voorlopig, het (release-)doek met Out For Blood waarop de vooruitgang in opnametechnieken zich liet horen in het vettere geluid.

Daarna werd het lang stil tot we enige jaren geleden op de Facebookpagina van zanger Darren Travis een bericht zagen dat men de stekker uit de crowdfunding voor de nieuwe plaat had getrokken omdat er niet genoeg geld binnenkwam. Onder het bericht lazen we wat verraste reacties van fans die niet eens wisten dat er überhaupt een crowdfunding geweest was. Darren liet echter doorschemeren dat de plaat er vermoedelijk toch zou komen. We nemen aan dat hij toen al wat ijzers in het vuur had en Nuclear Blast smeedt deze nu zodat we na zeventien jaar eindelijk weer kunnen genieten van een nieuwe Sadus.

Want, laten we het na deze lange aanloop maar gelijk verklappen, genieten is het zeker. Bij vooruitgeschoven post It’s The Sickness had ik bij eerste vluchtige beluistering nog zo mijn bedenkingen, mede vanwege de voor deze band ongebruikelijk trage zanglijnen. Wanneer ik – tussen vrees en goede hoop op afspelen druk – verdwijnt elke twijfel als fel verhitte sneeuw.

Opener First Blood opent uiteraard (het is thrash hè!) met een sfeervol, dreigend intro, om vervolgens los te gaan met die gekende Sadus-intensiteit, maar nu in een lekker 2023 geluid. Jazeker, de mensheid is ver gekomen in meer dan dertig jaar! Jon Allen legt op zijn gemak al een paar uiterst vermakelijke en afwisselende roffels neer voordat de lang verwachte versnelling komt, en daarmee ook een sardonische glimlach op ons gezicht. Dat muziek toch zo’n boost aan energie kan geven! Het begint zelfs licht te kriebelen, ook al vanwege de maniakale vocalen van Darren. Op zijn zesenvijftigste klinkt hij nog steeds als het nijdiger broertje van een jonge Mille Petrozza (Kreator). Wanneer Jon midden in de song zijn benen ietwat rust gunt, valt iets anders op. Meer dan voorheen lijkt de plaat voorzien van sterke tragere riffs geschoeid op de school van Slayer. Juist door het lagere tempo en de groove waarmee ze gebracht worden is hun vermorzelende kracht goed te horen. En potverpielekes, wat bijt die Jon daarna weer van zich af. Die heeft alvast geen sportschool meer nodig. Het eerste bloed vloeit rijkelijk!

Bij Scorched And Burnt verwacht je natuurlijk een powerballad en verdomd, dan zit je er niet ver naast. Geintje natuurlijk, maar het tempo gaat hier wel aanzienlijk omlaag, zonder dat de intensiteit verloren gaat. Misschien is dit een goede tijd om u te vertellen over de grote (zo ziet hij er op het podium toch uit) afwezige. Op deze plaat doen Jon en Darren het namelijk zonder hun oude maat Steve DiGiorgio, die ook het geweldige Human van Death zijn basgeluid voorzag en die tegenwoordig natuurlijk meer dan druk is met Testament. Op deze nieuwe ligt de nadruk dan ook iets minder op de basgitaar. We weten eigenlijk niet eens wie hier de dikke snaren beroert, hoewel ze er soms toch lekker tussendoor prikken.

Snel door met wat dan toch wel het volgende prijsnummer blijkt te zijn. It’s The Sickness begint met zo’n malende riff die je ook wel op God Hates Us All tegenkomt. Daarover spuwt Darren ziedend zijn gal en wat daar nog achteraan komt, totdat Jon besluit dat er wel weer een stapje bovenop kan en hij er vandoor galoppeert. Mooie gelegenheid om een paar vloeiende solo’s neer te leggen natuurlijk en dat laat zijn maat zich geen twee keer zeggen te midden van een heel scala aan tempowisselingen en complexere riffpartijen. Ride The Knife begint gluiperig met zuigende vocalen, maar loopt al snel tegen weer zo’n lekker energieke versnelling aan: Extremity for all! Vijfde track Anarchy dan duurt nog geen drie minuten, maar het is drie minuten volle bak en misschien wel de meest intenste thrashtrack van het jaar. In het refrein lijken we nog een gastzanger (met zwaardere stem) te horen en we hebben zelfs een idee wie het zou kunnen zijn, maar we gaan onszelf hier niet voor gek zetten natuurlijk. Oh, en Jon kan inmiddels wel aan het zuurstof, zo vermoeden wij.  

De tweede helft van de plaat wordt het gas wat teruggenomen. Niet dat de gedachten uitgaan naar eerdergenoemde melothrashalbums, maar het tempo gaat toch zeker wel omlaag en malende riffs worden meer en meer naar voren geschoven als ‘center point’. Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar de intensiteit van ‘kant A’, blijft Sadus ook hier gemakkelijk overeind, met de afsluitende titeltrack als een van de uitschieters. Troosteloosheid (en gitaarsolo’s) troef hier. Zou je anders willen bij een song met de titel The Shadow Inside?

De zesde van Sadus duurt ongeveer drie kwartier. Voor een kniesoor mogelijk wat weinig voor een terugkeer na zoveel jaar, maar eigenlijk perfect voor een intense thrashplaat. Thrashers aller lande verenigt u en sla toe! Sadus en The Shadow Inside verdienen het! En nog meer goed nieuws: de plaat is een mooi vehikel om de band eindelijk weer eens naar onze contreien te brengen (Alcatraz is al bevestigd!). Ik zou er alvast maar wat graag bij zijn.

Score:

87/100

Label:

Nuclear Blast Records, 2023

Tracklisting:

  1. First Blood
  2. Scorched And Burnt
  3. It’s The Sickness
  4. Ride The Knife
  5. Anarchy
  6. The Devil In Me
  7. Pain
  8. No Peace
  9. New Beginnings
  10. The Shadow Inside

Line-up:

  • Jon Allen – Drums
  • Darren Travis – Vocalen, gitaar

Links: