Wat hebben bands als OWDYWR, Paracoccidioidomicosisproctitissarcomucosis, Xavlegbmaofffassssitimiwoamndutroabcwapwaeiippohfffx en Erusopxecinomeddetaeperhguorhtserisednamuhllafonoitacidarecitametsys met elkaar gemeen? Inderdaad, deze bandnamen lijken op het eerste oog niets anders een berg willekeurig achter elkaar geplakte klinkers en medeklinkers die zeer lastig dan wel onmogelijk uit te spreken zijn en waarvan de betekenis ook niet meteen voor de hand ligt. Ondanks dat het aantal letters van OWDYWR nou niet zo overdreven noch kinderachtig lang is, heb ik de betekenis ervan niet kunnen achterhalen. Doet het er ook toe? Laat de muziek maar voor zich spreken. OWDYWR is een project van gitarist en componist Paul Plumeri Jr. (ex-Isyou), bassist Chris Williams (Dark Waters Fall) en zanger Max Lichtman (ex-Immolith), en bestaat sinds 2020. Ja hoor, voortkomend uit de pandemie. De band brengt zijn debuut, Receptor, uit in eigen beheer.
Het album opent met Praefetio. Waar dit intro nog een ingetogen, elektronische start van het album is, toont het daaropvolgende The Liminal Carapace al veel duidelijker de ware aard van het beestje. Een onvoorspelbare, grillige mengeling van progressieve en technische death metal en grindcore, verpakt in een klassiek jasje, trekt aan je voorbij. Weet je nog wat een caleidoscoop is? Zo’n kijker die aan het einde gekleurde stukjes glas of kralen bevat. Door aan de koker te draaien, krijg je steeds veranderende vormen en kleuren te zien. Met OWDWYR is het net zo. Waar je dan muzikaal aan moet denken? Ik beschouw het als een innige ontmoeting tussen Between The Buried And Me, Cephalic Carnage, Frontierer en Obscura. Of wellicht is het chaotische, onvoorspelbare Car Bomb een betere omschrijving? Oh, en zeker niet onbelangrijk: ook Johan Sebastian Bach en een aantal andere van zijn klassieke kornuiten steken zo nu en dan hun hoofd om de hoek.
Het geluid op het album wordt vooral bepaald door uitbundige blastbeats, diepe, gedowntunede gitaren, prikkelend fretwerk en verbeten zang. Maar bovenal komt de alle kanten op vliegende muzikale invulling bovendrijven. Als variatie het doel van de band geweest is, zijn ze daar uitermate goed in geslaagd. Receptor is een rijkgeschakeerde bloemlezing van ontiegelijk veel substijlen. Zo kom je naast de al eerder genoemde genres ook momenten volop groove, hardcore, jazz en metalcore tegen. Soms slaagt de band erin daar iets interessant van te maken (The Liminal Carapace, Lagos), op andere momenten zou meer samenhang en consistentie zeer welkom zijn (Ein, Pitchtongue Vesper). Vooral in de transities tussen de verschillende stijlen wil het nogal eens wringen. Niets mis met veel afwisseling, een avant-gardistische inslag en het integreren van legio invloeden, maar op het moment dat de samenhang uit het oog verloren raakt, speelt de band eigenlijk een verloren wedstrijd.
Om het album te vervolmaken, heeft de band de hulp ingeroepen van menig gastmuzikant. Een eigen drummer heeft de band niet, dus daarvoor wisselend een beroep gedaan op Kenny Grohowski (Imperial Triumphant), Navene Koperweis (Entheos), Kevin Paradis (Benighted, Mithridatic) en Alex Cohen (Contrarian, Epistasis). Frank Albanese (Hath, Ophidius) doet een vocale bijdrage op Cower en A Vessel Emerges, Ed RosenBerg III blaast op zijn saxofoon in Lagos en Cower en Sydney Kjerstad is verantwoordelijk voor de piano in Ein.
Score:
68/100
Label:
Eigen beheer, 2023
Tracklisting:
- Praefatio
- The Liminal Carapace
- Ripped From The Bog
- Stench Of Indemnity
- Lagos
- Ein
- Writhe
- Supplicant
- Reverie
- Cower
- A Vessel Emerges
- Not Afraid
- Pitchtongue Vesper
- Catalyst Sequence
- The Sputtering Torch
Line-up:
- Paul Plumeri Jr. – Gitaar
- Chris Williams- Basgitaar
- Max Lichtman – Vocalen
Links: