Wat hebben Denemarken, Finland en de Faeröer eilanden met elkaar gemeen? Eens even denken. Ze liggen alle drie in Scandinavië, grenzen aan zee en de Vikingen hebben er rondgezworven. Maar misschien relevanter in het kader van het onderwerp van vandaag: alle drie de landen brengen een band voort waarbij de Faeröerse zanger Jón Aldará de plek achter de microfoon inneemt. Zo kent Hamferð zijn oorsprong op de geboorte-eilanden van de beste man en Barren Earth zag het levenslicht in Helsinki. Dan blijft Iotunn over dat zijn oorsprong kent in Kopenhagen. Bij de eerste twee bands heeft Aldará al laten horen over één van de betere stemmen in het zwaardere genre te beschikken. Dat alleen al is reden genoeg om dit Access All Worlds een draai te geven.
Nog een reden is de muziek! Iotunn brengt namelijk progressieve spacedeath. Daarbij verwijst de progressieve death naar de muzikale insteek en de toevoeging van het woord space naar de thematische invulling en accenten. Probeer daar maar eens iets negatiefs over te zeggen. Er is namelijk een hoop om leuk te vinden. De basis van de muziek bestaat uit melodeath. Hierbij doet de muziek denken aan bands als Scar Symmetry of aan nieuwe stijl Soilwork. Niet het meest brute werk, maar lekker rockend bij tijd en wijle. Daar houden de invloeden echter niet op. Dit Deense collectief weet namelijk een mengelmoes aan stijlen te integreren die het album van begin tot eind tot een muzikale reis maken om niet snel te vergeten. Hierbij schieten namen als Wilderun en Countless Skies dan weer te binnen. Progressieve passages, epische melodieën, atmosferische black, stevige doom en zelfs een vleugje heavy metal. Groots, grootser en soms heel klein. De titel van het album is dan ook zeer passend gekozen aangezien het metalen universum in brede zin wordt vertegenwoordigd. Een individueel nummer omschrijven is haast onmogelijk, omdat elk zo zijn veelzijdigheid aan muziek herbergt. Het past allemaal wonderwel goed in elkaar.
Daar heeft vocalist Aldará een belangrijk aandeel in. Zoals gezegd is de zanger van dienst een getalenteerde frontman. Ook op dit debuutalbum van Iotunn laat hij horen over een waanzinnige diversiteit en een zeer groot bereik te beschikken. Soms lijkt de band wel vier zangers in de gelederen te hebben. Van diepe grunts naar theatrale vocalen die zelfs wat naar opera neigen. Van klassieke heavymetalzanglijnen tot black metal georiënteerde uithalen. Alle stijlen worden moeiteloos gecombineerd en met grote beheersing overbracht op de toehoorder. Gewoonweg indrukwekkend.
Bij progressieve (death) metal is het soms lastig om in te schatten wat je kunt verwachten. Soms laten bands uit dit genre zich verleiden tot een tentoonstelling van technisch vernuft waarbij het luistergenot niet altijd op de eerste plaats komt. Iotunn heeft precies die fijne balans gevonden waar diverse muziekstijlen geïntegreerd worden tot één geheel, zonder daarbij te ver door te schieten in progressieve ingewikkeldheden. We horen hier zeer getalenteerde muzikanten die hun vak verstaan en zich hebben ontdaan van alle restricties. De nummers evolueren zich organisch en nergens voelt de muziek langdradig. Ondanks ‘slechts’ zeven nummers, klokt het album net na het uur af. Met drie nummers die het tienminutenpunt overschrijden kan concentratieverlies op de loer liggen. Telkens is daar echter een verandering in melodie, een goedgeplaatste solo, wisseling in tempo of vocalist Aldará met een nieuwe wending om ons niet te laten afdrijven. Geen seconde is overbodig.
Eens in de zoveel tijd kom je een album tegen dat je na iedere luisterbeurt achter laat met een onverzadigbaar verlangen naar meer. Access All Worlds is zo’n album geworden. Met dit debuterende werkstuk levert Iotunn (wat overigens gigant betekent in het oud-Noors) een grootse prestatie af. Het zal mij niet verbazen als dit op menig jaarlijstje terug te vinden is.
De redacteuren van Zware Metalen schrijven ieder jaar op vrijwillige basis duizenden artikelen om de metalscene van Nederland en België te ondersteunen. Hiervoor zijn we afhankelijk van inkomsten die gegenereerd worden door het plaatsen van advertenties. Indien deze niet afkomstig zijn van directe partners (zoals poppodia en festivalorganisatoren), zal de overgebleven ruimte opgevuld worden door automatisch gegenereerde advertenties van Google AdSense. Omdat deze gebruik maken van zogeheten ‘tracking cookies’, hebben we volgens de AVG-wet jouw toestemming nodig om deze advertenties weer te kunnen geven. We begrijpen dat onze lezers hun privacy op het internet waarderen, maar het accepteren van het cookiegebruik houdt Zware Metalen (en dus indirect de metalscene) in leven. We hopen daarom dat je instemt met het gebruik van de cookies. Mocht je er interesse in hebben, kun je onze privacyverklaring lezen.