We hebben er maar liefst acht jaar op moeten wachten, op nieuw werk van Ahab. Maar zie hier, de doomgoden van de onderwaterwereld rijzen op uit de eeuwige diepte en doordrenken ons in de gitzwarte melancholie uit de diepzee. Beukend, als rollende golven die het strand bereiken na een stormachtige dag. Tegelijk bedrieglijk sereen, wanneer het water zo glad als een spiegel een zekere toegankelijkheid uitstraalt. The Coral Tombs is de vijfde langspeler van deze Duitse zeevaarders. Laten we er meteen vol induiken!
Wat voor vis hebben we hier in de kuip? Ahab maakt volgens het boekje funeral doom. Goed wat houdt dat in? Trage, logge doom in de extreme hoek, die ook wat raakvlakken heeft met deathdoom. In de composities willen af en toe echter ook wat melodische aspecten doorschemeren, die wat doen denken aan Paradise Lost. Maar er is ook ruimte voor flink atmosferische en zweverige passages, die dan weer doen denken aan een band als Kardashev. Bovenal wordt er ruim de tijd genomen voor de muzikale uitwerkingen. The Coral Tombs klokt met zijn zeven nummers namelijk op een heel dik uur af. De luisteraar wordt dan ook getrakteerd op uitgesmeerde composities die dreigend aanvoelen, broeien en vervolgens in bulderende agressie uiteenspatten.
Om maar meteen een eerste oordeel te vellen: dit is geen gemakkelijk stuk muziek geworden. Het kost wat tijd om te doorgronden (of doorwateren in dit geval?). Dat zit hem enerzijds in de logge traagheid van de composities. Nu hoort dat ook bij de muzikale stijl van funeral doom, maar mocht je hier niet thuis in zijn dan is het even wennen. Verder weet zanger Daniel Droste zijn stem op zeer kenmerkende wijze in te zetten, zowel in de extreme als heldere passages. Ook dit is wellicht wat wennen. Maar net als een iets te heet bad, is de wenperiode het lastigste onderdeel. Na wat aftasten met je grote teen kan het grote genieten beginnen. Dat is met The Coral Tombs niet anders.
Bij de aanvang van Mobilis in Mobili kijk ik verschrikt om me heen of het water ergens door de muren heen komt gutsen. Gelukkig blijkt het bij de muziek te horen, maar hier wordt direct een dreigende toon neergezet. Dit werkt vervolgens toe naar een onvermijdelijke uitspatting van puur geweld. Afschuwelijk bruut riffwerk, onmenselijke vocalen en een belachelijk beklemmende sfeer. Poseidon zij gedankt, wat een meesterschap. Krachttermen schieten tekort om dit te beschrijven. Wat een album, nu al. En dan zijn we pas drie nummers onderweg. Met ruim tweeëntwintig minuten op de klok hebben we echter al een flinke reis afgelegd. Eentje waarbij je volledig ondergedompeld raakt door de intensiteit die Ahab aan zijn composities weet mee te geven.
The Coral Tombs is desondanks een prachtig werk geworden, zeker door de eerste vier nummers. Dit is echter geen muziek voor alledag. Hier moet je voor openstaan. De tijd en plaats moeten simpelweg goed zijn om dit volledig op waarde te kunnen schatten. Perfect voor een totaal verregende winterdag of voor bij het overdenken van al je levenszonden.
Score:
86/100
Label:
Napalm Records, 2023
Tracklisting:
- Arronax’ Descent into the Vast Oceans
- Colossus of the Liquid Graves
- Mobilis in Mobili
- The Sea as a Desert
- A Coral Tomb
- Ægri Somnia
- The Mælstrom
Line-up:
- Daniel Droste – Zang, gitaar, keyboard
- Chris Hector – Gitaar
- Stephan Wandernoth – Basgitaar
- Cornelius Althammer – Drums
Links: