De Grieks/Finse doomcombinatie brengt de opvolger van het debuutalbum Into The Eternity a Moment We Are uit. De niet onverdienstelijke zangeres Gogo Melone is terug met Aeonian Sorrow en heeft naast de originele bandleden een nieuwe drummer en zanger aangetrokken. Geen idee of collega Bart Alfvoet die instond voor de beschrijving van het debuut zijn doos Kleenex terzijde heeft gelegd, maar misschien is het wel tijd om deze weer tevoorschijn te halen.
Voor de lezers die de band niet kennen, Aeonian Sorrow maakt gothic-, doom-, death metal. Soms met een uitstapje richting het funeralgenre, maar dit is meer uitzondering dan regel. In de meeste gevallen ligt het tempo net een tandje hoger en komen we uit bij dynamische doomdeath met gothicinvloeden. Zo, nu laat ik de overbodige genre-categorisering los om het echt over de muziek zelf te hebben. Lamenterende gezangen in combinatie met een dikwijls meerstemmige grunt. Dat trucje kennen we natuurlijk al lang. Het titelnummer is wat dat betreft een exemplarisch voorbeeld van wat we over de gehele linie te horen krijgen op deze plaat. Het is tevens het langste nummer wat aanvangt met gezangen in het Grieks, die vermoedelijk betrekking hebben op de Katara Pass, een bergpas die in het noorden van Griekenland is gesitueerd. Gogo Melone moest jarenlang over deze bergpas rijden om haar wijlen grootouders te bezoeken. Dit album is dan ook opgedragen aan haar grootouders en het reizen over de bergpas. Het verschijnen van deze opvolger is alles behalve vanzelfsprekend, want de motivatie was ver te zoeken. En toch is het uitbrengen van Katara een feit, mede vanwege een belofte aan de grootouders en de reden waarom deze band is opgericht door Gogo. Emoties vertalen in een muzikale vorm, sombere emoties die een uiting vinden in de diverse nummers.
De spannende opening van Ashes And Death met wervelende gitaarlijnen en afwisselende zang- en gruntpartijen trekt u zondermeer al snel over de streep. En toch blijft het soms moeilijk om helemaal in de muziek op te gaan. Het nummer Her Torment trekt heel wat steviger van leer met een hoofdrol voor de grunter van dienst. Fijne oerbrul heeft deze man die lekker weet te contrasteren met de hoge gezangen van dame Melone. Tegen het einde worden er nog wat rituele gezangen hoorbaar, die sterk doen denken aan de manier waarop Natalie Koskinen (onder andere Shape of Despair) dat wel eens vaker doet. Het opvolgende, eerder aangehaalde titelnummer is zonder enige twijfel voor mij het meest genietbaar. Het nummer begint met een stuk mystieke zang, waarna het eigenlijk vrij rap en stevig explodeert. Met veel dynamiek op de gitaren en drums horen we monsterlijke grunts en even later zakt het tempo enigszins om ook ruimte te maken voor de klassieke zangstem. Een grote verscheidenheid aan esoterische en complexe arrangementen komen voorbij, waarbij opvalt dat de heer Notkonen met zijn grunts nog wat steviger voor de dag komt. Ik waan mij zomaar in de nabijheid van de bezongen bergpas, te midden van de rotspartijen en de duisternis. Verdwalen doe ik niet, want de toetsparij zo ongeveer op het midden van dit nummer wijst mij de weg. Een klein stukje funeral is wat er volgt, om daarna met een beklijvende gitaarpartij weer op te schakelen. Dit is een tranentrekker van jewelste hoor!
En alsof dat nog niet genoeg is heeft Forbidden Cry nog wat meer funeral-geaarde muziek in huis. De cadans blijft in de meeste gevallen net wat aan de “snellere” kant, maar het bijna a capella gezongen gedeelte versterkt de sfeer alleen maar. Een wanhopig, doch krachtig stemgeluid vult de ruimte. Dit nummer is anders, met een soms uitlopende bas- en gitaarpartij. Een welkome afwisseling, zeker wanneer de allesverzengende grunt tezamen met het donderende instrumentarium tot slot zijn intrede doet. Deprimerend eindigen we met eeuwig verdriet ofwel Ikuinen Suru waar de ellende van de hele wereld wordt bezongen. Pijnlijk mooie muziek, waarbij de papieren zakdoeken niet aan te slepen zullen zijn.
Collega Bart is gewaarschuwd, bij deze. Maar u ook, want de hemeltergende serenade gaat zondermeer direct richting uw gevoelscentrum. De scherpe vocale erupties van de heer Notkonen voegen een portie pure horror en wanhoop toe. Zo langzamerhand krijg ik het gevoel dat ik alle bandleden wel eens zou willen troosten en knuffelen om daarmee te zeggen dat het uiteindelijk allemaal wel een keer goed komt, ook al is het misschien niet meer tijdens dit leven.
Score:
90/100
Label:
Eigen beheer, 2023
Tracklisting:
- Anemos
- Elumia
- Ashes And Death
- Her Torment
- Katara
- Forbidden Cry
- Ikuinen Suru
Line-up:
- Joel Notkonen – Vocalen
- Gogo Melone – Vocalen, keyboards
- Taneli Jämsä – Gitaren
- Achilleas Papagrigoriou – Drums
- Jukka Jauhiainen – Gitaren
- Oskar Englund – Bas (sessie)
Links: