Darksun – The Dark Side

Darksun – The Dark Side
FC Metal – 2007

Darksun is een Spaanse power metalband die in eigen land met redelijk succes opereert. De Spaanstalige metal van het zestal vindt bij het volk aldaar gretig aftrek, maar in het buitenland wil het nog niet echt vlotten. Daarom heeft de band haar album El Lado Oscuro een volledige Engelstalige make-over gegeven en opnieuw uitgebracht. Het resultaat is The Dark Side.

Het album opent met het titelnummer wat qua bombast wel iets weg heeft van het Once-album van Nightwish. Als Daniel González zijn mond opentrekt verdwijnt alle euforie echter als sneeuw voor de zon. De beste man opteert namelijk voor vaak ongelukkig gekozen zanglijnen, waarbij hij er ook nog eens dikwijls naast zit. Dit is gelukkig slechts de enige storende factor in de verder best puike power metal van de heren, maar is tegelijkertijd als stoorzender danig aanwezig dat het luistergenot er over het geheel genomen goed door verknald wordt. Zoals gezegd mankeert er aan de muziek van Darksun verder niets. De heren spelen stevige doch voorspelbare power metal met een grote rol voor keyboards. Het is allemaal niet slecht in elkaar gezet, maar we hebben het natuurlijk al duizenden keren eerder en beter gehoord. Extra wrang is dan ook het feit dat het hoogtepunt van dit album uitgerekend de gastbijdrage van Rage-opperhoofd Peavy Wagner is tijdens de song Prisoners of Fate.

The Dark Side is een album geworden waar slechts de meest fanatieke power metalfans zichzelf een plezier mee kunnen doen. De muziek is namelijk té doorsnee en té voorspelbaar om de volledige speelduur van drie kwartier te kunnen boeien, en zal de meeste luisteraars slechts aansporen een betere plaat uit de kast te pakken. Wellicht had de originele, Spaanstalige versie van het album in dit geval een meerwaarde gehad als curiositeit, maar zoals de kaarten nu liggen zal deze band helaas weer snel in de vergetelheid terugzakken.

Tracklist:

Darksun - The Dark Side
  1. Invocation