Regen, Sonne und Regenboog – Rammstein in Goffertpark Nijmegen

Op 18 juni 2024 stond Rammstein in het Goffertpark. Op 19 juni overigens ook. Vandaag regent het vrijwel onophoudelijk, dus dat we nat gaan worden is een zekerheid. Niet alleen in het Goffertpark, maar ook ver daarbuiten kan menigeen genieten van het gestamp van deze Duitse brigade. Een optreden van Rammstein houdt nog het meest het midden tussen een excentrieke theatershow en een hardrockconcert, met de volumeknop uiteraard op het maximum. Het is de manier van Rammstein om duidelijk te maken dat simpliciteit en eenvoud een deugd zijn. Niek van de Vondervoort was erbij voor spectaculaire plaatjes.

Ik was er ook bij, maar wel twee (TWEE) uur later dan gepland vanwege de helse toestanden langs ‘s heeren wegen. Het voorprogramma van ABÉLARD moest ik hierdoor noodgedwongen skippen. Gelukkig zijn de pianocovers van ABÉLARD sowieso een soort saaie wachtkamermuziek waarvan de hype, als die er al is, mij ontgaat.

Het optreden begint verrassend genoeg met een intro. Op de centrale toren verschijnt zin voor zin een tekst. De tekst is een soort knipoog naar Auferstanden aus Ruinen (voormalig Oost-Duits volkslied). Het past bij de toch wat Oost-Duitse industriële sfeer die het decor oproept. De mannen dalen vervolgens via een lift naar het podium af. De humor of betekenis ontgaat mij, maar het is wel een imposant begin. Dat niet alleen het decor een industriële toon heeft, laat de band al snel horen. Rammstein begint traditiegetrouw met de lyrische medley Ramm 4. Iets nieuws verwacht ik al niet meer bij Rammstein, maar dat hoeft ook niet als je show klopt van A tot Z. Hieronder neem ik u even mee door de hoogtepunten.

Links 2-3-4. Een klassieke openingstrack waarbij flink wordt gemarcheerd. Na beschuldigingen dat de band extreemrechts en nazistisch zou zijn, besloten de mannen om een punt te maken. Het werd Links 2-3-4 om duidelijk te maken dat de meeste bandleden toch wat meer gevoel hebben met de linkerzijde van de politiek. Natuurlijk wel met een kleine knipoog naar de marcheerpolitiek van de jaren ’40-’45 in Duitsland. Vandaag is het een krachtige opener waarbij de energie eerst flink wordt opgebouwd.

Tijdens Asche Zu Asche ontneemt de band met rookwolken het zicht van het grootste gedeelte van het publiek. De microfoons gaan in vlammen op. Een oude kraker uit 2001 die met meer vuur dan veel van de meer recente liedjes van de band. Natuurlijk heeft iedereen die ooit bij Rammstein is geweest dit al eens gezien, maar het blijft vermakelijk, zeker omdat de bandleden er nog altijd zichtbaar plezier in hebben.

Puppe. De brandende kinderwagen en de zijwaartse pasjes veroveren het podium. Het is een simpel liedje dat even zo simpel opbouwt tot een apotheose. Bij het finaleschot kleurt de lucht uiteraard zwart van de confetti en rook. Till Lindemann waggelt over het podium. Bij dit soort tracks lijkt het eerder alsof je van een toneelvoorstelling zit te genieten. De ruwe raspen van de stembanden klinken echter gemeen en gemeend.

Zeit is natuurlijk een soort ballad. Toch vind ik de uitvoering vandaag een hoogtepunt omdat het echt goed is gezongen. Till Lindemann legt er al zijn emotie in terwijl de basdrum nog altijd flink over de maximale amplitude beukt. De band krijgt er een bedeesd applaus voor. Het publiek is ingetogen vandaag, maar het is dan ook niet alsof je op Pitfest staat te bangen; het publiek weerspiegelt een heel spectrum aan verschillende mensen en types die allemaal om hun eigen redenen Rammstein liefhebben. Het lijkt alsof de tekst “Ein jeder kennt den perfekten Moment” geschreven is voor dit moment. Althans, zo doet Till Lindemann het je geloven met zijn donkere stem.

De band vervolgt met het moetje. De Deutschland Remix die Richard Kruspe per se wil doen. Wat mij betreft nog altijd een wat overbodig intermezzo, maar aan de andere kant een goed moment om de pilstanker nog eens bij te vullen. Met nummers als Zeit, Radio en Deutschland brengt Rammstein het energieniveau weer wat terug. Het is enkel als het openen van een gasfles, om straks de boel weer extra hard in vuur en vlam te zetten.

Mein Teil is altijd smullen. De soepketel die in de fik wordt gestoken overleeft het ook vandaag weer. Als er een god is, dan is hij fan van Rammstein, want tijdens het optreden staat er een complete regenboog over het podium. Eerst dacht ik nog ‘mooi special effect!’, maar het bleek toch echt moeder natuur te zijn die de band een knipoog gaf. Het nummer zelf heeft weinig om het lijf, zoals de stijl van deze band is. Men neme een symfonie, gebruike enkel de hoogst noodzakelijke tonen en voilà, je lied is klaar. Zo is het ook met het toneelspel op het podium. Wat is de meest primitieve vorm van vermaak? Vuur! Hoe oud je ook bent, welk pad je ook in je leven bent opgegaan, met vuur spelen blijft altijd leuk. In de muziek van Rammstein is vuur een terugkerend element. En zo vertaalt Rammstein ons leven terug naar zijn primitieve eenvoud van simpele maten, keelklanken en vlammen.

Du riechst so gut brengt eindelijk een soort solo. Hij wordt bijna helemaal zuiver  en foutloos voorgedragen. Weer een agressiever hoogtepunt van de show na twee wat softere tracks. De band ramt er nog even flink over met synthwavetonen en punky drums. Daarna volgt Pussy waar het foamkanon weer voor van stal is gehaald. Het is er wel eentje zonder de specifieke penisvorm. Dat vond de band niet meer zo gepast na alle problemen met aantijgingen. De voorste rijen zal het worst wezen: schuim is schuim! De drums blijven strak klinken ook al slaat de vermoeidheid zo diep in de setlist ongetwijfeld toe.

De band trakteert nog op Ich Will, Rammstein en natuurlijk Adieu alvorens het podium over te laten aan ABÉLARD die nog eens een cover van Sonne ten gehore brengen. Een mooi moment om huiswaarts te keren door plassen en modderdrek. Ja, natuurlijk is iedereen zeiknat en kan je die witte schoenen (wie de fuck doet er witte schoenen aan naar een buitenconcert in de regen?) niet meer aan. Gelukkig zijn de oren en ogen vanavond optimaal verwend met Neue Deutsche Härte, met een band die fris klonk en toch trouw was aan zijn eigen uitgewerkte assortiment. Een band die er een echte show van maakt met licht, pyro en een extreem podium. Tot nu toe het concert van het jaar wat mij betreft! En o ja, mensen die in de buurt van het Goffertpark wonen: zie het van de positieve kant, je kon gratis meegenieten van een uitstekend concert van Rammstein!

Ramm 4
Links 2-3-4
Keine Lust