Straight On Target – Pharmakos

Straight On Target – Pharmakos
Bakerteam Records, 2013

Avondje deathcore. So be it. Ik begin eraan te wennen sinds ik bij de redactie zit en kan nu in ieder geval ook wat meer uit ervaringen spreken. Na het reviewen van Lost In Alaska nu een Italiaanse band die het op een andere manier probeert. Eigenlijk is een nieuwkomer als Straight On Target, zoals de situatie in andere genres ook is, te laat. De markt raakt verzadigd, je kunt niet meer met de middelmaat op de proppen komen, wees uniek en onderscheid je. Iets wat ik deze band blijkbaar te laat probeer mee te geven.

Eerlijk is eerlijk, er zitten wat nummers bij die fans van het genre tevreden zullen stellen. Demonized en Dreadful Eyes bijvoorbeeld. Nummers die duidelijker dan de rest van de tracks kiezen voor de agressieve deathcore-kant van de weegschaal. Het drumwerk is lekker strak, de gitaren klinken demonisch en de grunt van frontman Andrea Scaglia klinkt ook gewoon in orde. Geen loodzware deathmetalgrunt, geen hardcore gekrijs, goed gedaan jochie.

De rest dan. Lekker staccato, dof basdrumgeklop, weinig inventieve gitaarriedeltjes en een basgitaar die ook niet bijster veel toevoegt. Yup, het is deathcore, maar ook weer op het randje van de balans tussen deze en death metal. Negen tracks, negen gemiste kansen om echt onderscheid te maken in het genre. Helaas maakt geen enkel nummer diepe indruk.

Nog wat positieve woorden. De productie is niet vet, maar ook niet te mager. Ondanks dat het absoluut niet vernieuwend is, is het wel aan te horen. De kwaliteit van het gespeelde is niet slecht. En stiekem gingen bij het nummer He Spreads Hypocrisy mijn voetjes mee op het ritme op mijn luchtpedaal. Oh ja, mooi artwork!

Straight On Target – Pharmakos

1. Theta
  2. Ostrakon