Dr. Doom – Everyone is Guilty

Dr. Doom – Everyone is Guilty
Hammerheart Records, 2012

Het Groningse Dr. Doom is al een tijdje niet meer weg te denken uit de Nederlandse grindscene. Flink wat optredens, een geslaagde EP en een split met lotgenoten Collision zijn hier onder meer de redenen van. Desalniettemin werd het wel eens tijd voor een heuse langspeler, nietwaar? Wel, laat ik alvast zeggen dat Everyone is Guilty, uitgebracht via Hammerheart Records, het wachten meer dan waard is geweest.

Dr. Doom ontstijgt namelijk de leus “het is maar grind” en doet Everyone is Guilty ontpoppen tot een ware vuistslag in ieders smoelwerk. Op een manier die me (mede dankzij de vocalen) meer dan eens doet denken aan de laatste plaat van Lock-Up denderen de noorderlingen doorheen veertig minuten aan kwaliteitsgrind die naast blasts en opgefokte polka’s op de juiste momenten wordt voorzien van welkome variatie. Zo vormt het loodzware, bijna slepende stuk van Spite Bearer, waarin op neurotische wijze de albumtitel meermaals onder je inmiddels toch al losgelaten fontanelletjes wordt geïmplementeerd, een heerlijke afwisseling. Hetzelfde geldt voor Pillored en Public, waarin de band misantropisch van leer trekt op een wijze die fans van Anaal Nathrakh zeker zal aanspreken. Uiteraard draait het voornamelijk om agressie en snelheid op Everyone is Guilty, maar deze krijgen vooral hun kracht doordat ze worden afgewisseld met factoren die ik eerder heb besproken in deze recensie.

Ook de productie is van groot belang op deze plaat. Het geeft het geheel een crust-lading mee wat ik persoonlijk erg kan waarderen. Tot slot nog even die ietwat vreemde, maar desondanks niet minder smakelijke, eend in de bijt die luistert naar de naam Apollo’s Death; een track die halverwege omslaat tot een melancholisch schouwspel waarin kille noise op geslaagde wijze gepaard gaan met de immer getormenteerde vocalen. Het is een mooi slot van een album dat nog heel wat rondjes zal gaan draaien hier. Volgroeide grind waar we trots op mogen zijn!

Dr. Doom - Everyone is Guilty

1. Le Temps Detruit Tout
  2. Prophesied Disaster