Ten Page Pilot – Into The Eyes Of The Armed

Eigen Beheer, 2011

Een fraaie digipak mocht ik ontvangen van de betrekkelijk nieuwe Limburgse band Ten Page Pilot. Niets doet vermoeden dat het hier om een in eigen beheer gemaakte en uitgebrachte cd gaat, maar dat is dus wel het geval. Het gaat om een conceptalbum met als centraal thema het verhaal van twee culturen die tegenover elkaar staan en de vraag of de verschillen in een nieuwe wereld te overbruggen zijn. Virtueel, maar toch actueel dus. Ten Page Pilot blijkt dus een band te zijn die zowel muzikaal als tekstueel iets te vertellen heeft. Een veelbelovend debuut op full-length dat absoluut naar meer smaakt.

Ten Page Pilot is dus een Nederlandse rockband die in 2009 opzien baarde met een EP, die bijzonder goed ontvangen werd en hen flinke publiciteit en een flink aantal boekingen voor live optredens opleverde. In 2010 begon het maken en verzamelen van nieuw materiaal wat uiteindelijk leidde tot de cd Into The Eyes of the Armed, die onlangs werd uitgebracht.

Klassieke stonerrock die geen moment gedateerd af gekopieerd aandoet. Origineel, bij tijden emotioneel en bij tijden ook lekke rauw en rafelig. Prima geproduceerd en gemixt ook. Maar bovenal is het qua compositie en muzikaliteit allemaal heel prima in orde. Tekstueel klopt het ook allemaal en bovendien is het allemaal verweven tot een aantrekkelijk en aanstekelijk geheel. Ik ga dit niet vergelijken met andere bands op dit gebied want dat zou deze band onrecht aandoen. Ondanks de klassiek getinte muziek is er gewoon absoluut sprake van een zeer eigen geluid.

Lekkere dof ronkende bassen, dravende, slepende en soms snerpende gitaren, gevarieerde drums en zeer prettig klinkende melodieuze cleane vocalen met daarin ook hier en daar smakelijke rauwe randjes. Dit is stoner op zijn aller, aller best en dat van eigen bodem en in eigen beheer uitgebracht! Ze mogen best trots zijn op deze prestatie daar bij Ten Page Pilot. Voor mij is dit de meest beloftevolle band van eigen bodem die ik dit jaar ben tegengekomen. Into The Eyes of the Armed is dan ook beslist een aanrader voor de liefhebber van alternatieve en/of stoner rock.

Ten Page Pilot

1. Democracy
  2. The Fool Within The Jarhead