Sacred Legacy – Undying Heart

Sacred Legacy – Undying Heart
Rock N Growl, 2011

Al direct vanaf het begin merk je eigenlijk al dat er iets niet goed in elkaar zit met dit album. Het basisgeluid zit er op zich wel, maar qua tempo en samenspel loopt het vanaf de eerste track al niet helemaal synchroon. Pak ik Beast of Darkness er nog even wat langer bij, aangezien er in dit nummer al direct wel meerdere slechte onderdelen van het album samen te vatten zijn, dan zit het vol met valse grunts, is er op de enkele gitaarsolo na totaal geen variatie te vinden en lijkt dit album te zijn opgenomen in iemands schuurtje. Daarnaast heb ik absoluut geen idee wat voor muziek deze heren van Sacred Legacy nou eigenlijk willen overbrengen en volgens mij weten zij dat ook nog niet helemaal. Zo gaat het gedurende de loop van het album over van valse death metal naar een jaren ’50 medley en komen er ook regelmatig wat power metal- en glamrockdeuntjes voorbij.

Vooral na de eerste track te hebben gehoord, was een nummer als Black Velvet wel het laatste wat ik zou hebben verwacht. Waar ze een halve death metal-tune bij de introtrack speelden, gaan ze nu opeens over op een pianosolo in de stijl van de jaren ’50 die na een paar minuten meer wegheeft van vrolijke power metal. Mijn verwachtingen waren na Beast Of Darkness ook niet meer al te hoog en deze track doet hun naam eigenlijk weer helemaal goed. Nog steeds niet van fantastische kwaliteit aangezien ze nog wel regelmatig wat foutjes maken en het abrupt tot een eind komt, maar dit is in ieder geval wel weer van degelijke kwaliteit.

Helaas verpesten ze het wel weer compleet met een track als Dragon Wars, die in dezelfde rukke stijl is als het eerste nummer. Echter, na nog een paar tracks gehoord te hebben, begin ik toch opeens een patroon te herkennen. Ze wisselen de betere tracks af met nare nummers vol vals gezang om de instrumentele tracks net wat hoger op de ladder te leggen. Want bijvoorbeeld Infinity Reloaded en Undying Heart zijn prachtige, instrumentale ballads die niet eens te vergelijken zijn met de enkele andere tracks die ook op dit album staan. En ik moet ook eerlijk zeggen, dat in vergelijking met de hardere songs, deze Latino-achtige nummers qua kwaliteit echt wel volstaan.

Gooi de helft van de tracks eruit en je hebt hier een prachtig album om thuis af te spelen. Ik snap dan ook echt niet wat deze jongens in hemelsnaam bezield hebben om zulk slecht werk af te leveren en daar onder andere ook nog eens als intro mee te starten! Nu is het een warboel wat constant van stijl en kwaliteit blijft wisselen en je kan hier dan ook niet lekker relaxt naar luisteren. Zodra je gewend bent geraakt aan een lekkere melodie, wordt dat abrupt afgeknald door vals gekrijs. Heel erg zonde, want het zou een veel beter album zijn geweest als ze het slechts bij de volledig muzikale nummers hadden gehouden.

sacredlegacy 200

1. Beast Of Darkness
  2. Black Velvet Part 1