Solstorm – Solstorm

Solstorm – Solstorm
Duplicate Records, 2011

Solstorm is een nieuwe Noorse band, ontstaan uit niet bijster bekende kleinere bands/projecten maar nu hard aan de bak om naamsbekendheid te vergaren. Het genre: een samensmelting van noise, doom en sludge.

Met deze combinatie van genres is genoeg te maken. En in Solstorm is de ervaring van de muzikanten goed terug te horen. De plaat bevat genoeg afwisseling, melodie, intense post-metal, slepende doom, wat noise-stukjes hier en daar en erg aan Neurosis refererende zang, die ook wel wat weg heeft van de Ghost Brigade-grunt. Ook verdient de opbouw van veel van de nummers een vermelding; veel van de nummers zitten ergens als echte songs in elkaar, maar men gooit veel extra arrangementen en afwijkende passages in de strijd, waardoor de nummers ondanks hun lange speelduur erg boeiend kunnen blijven. Wat dat alles betreft is er niets te klagen. Maar toch mist er iets. Goede kans dat het ligt aan de productie, die de intense stukken niet optimaal neer weet te zetten. Alles komt helder naar voren, en waarschijnlijk ook grotendeels zoals de band het bedoeld had. Maar er is toch nog een ander woord dat de klank van de plaat goed past: vlak. Het heeft net niet die kracht om de luisteraar volledig mee te slepen.

Of misschien ligt het eraan dat men toch een beetje identiteit mist. Het materiaal is goed, en zoals gezegd weet men ook afwisseling goed in te brengen. Maar na het luisteren van de plaat blijft er toch niet zoiets als een duidelijke gedachte aan een band over. Wellicht komt dat doordat je tijdens het luisteren toch vooral bezig bent met nadenken waar je dit stukje muziek nou ook alweer eerder gehoord hebt.

Genoeg positiefs te melden dus, maar Solstorm mist net iets. Een goede doomplaat weet meestal wel de zomersfeer te verdrijven, maar tot zover is bij mij in de kamer de zon aan de winnende kant. Een aanrader voor doom- en postmetalliefhebbers met een brede horizon, in ieder geval. De rest kan beter nog even wachten tot het volgende album. Want als de band nog wat doorgroeit, gaat dat een zwartgallig goede plaat worden.

Solstorm - Solstorm

1. Art of Creation
  2. The Sun Will Appear from the West