Slaves To Fashion – Artistic Differences

Hands Of Blue Records, 2011

De Noorse band Slaves to Fashion heeft al een historie van zo’n tien jaar achter de rug onder de naam Pedestrians Of Blue. Onder die naam maakten ze een demo en een EP in eigen beheer. Later werd de bandnaam afgekort tot P.O.B. en in 2007 brachten ze onder die naam, ook in eigen beheer, een debuutalbum uit. Ondanks het feit dat het album prima werd ontvangen, lukte het de band niet om een platencontract te verschalken. In 2010 besloot een vriend van de band, een Duitse muziekjournalist, niet langer af te wachten. Hij richtte speciaal voor de muziek van deze band in Duitsland een platenlabel op, met de bedoeling om daar later ook andere bands in dit genre een kans te geven.

De band is dus nu herdoopt tot Slaves To Fashion. Natuurlijk is de eerste schijf die bij het Hands Of Blue-label verschijnt Artistic Differences, het tweede album van de band en het eerste onder de nieuwe naam. Gaat het hen lukken om verder door te breken? Wie weet, het is in ieder geval een leuke plaat.

“Geen gemakkelijke muziek, maar wel recht in je gezicht”, dat zeggen de Slaves Of Fashion over de eigen muziek. Beetje overdreven vind ik het wel. Pop, rock, prog en heavy metal mengen tot een muzikale eenheid is al vaker gebeurd en luistert niet echt moeilijk weg, ook niet als het goed gedaan wordt. Daar waar de prog de overhand neemt, wordt de muziek inderdaad wat minder catchy en wat meer voor de getrainde oortjes, maar dat neemt niet weg dat het geheel zeer breed publieksvriendelijk overkomt. De vocalen zijn vooral kalm kabbelend, helder en prettig in het gehoor liggend. Het gitaarwerk vind ik bij tijd en wijle wel erg simplistisch en de keyboards wat overheersend.

Al met al is Artistic Differences een heel aardig visitekaartje van een band die al een tijd aan de weg timmert en nu gaat voor een kans op succes. De veelal vooral naar prog neigende muziek is geschikt voor een breed publiek van alle leeftijden. De verwijzingen in de muziek zullen vooral de klassieke progliefhebber wel kunnen boeien. Ik heb in ieder geval een aantal maal met plezier naar Slaves To Fashion geluisterd.

slaves to fashion

1. Love You Back
  2. Mrs. Hero