Gianluca Ferro – Unheimlich

Gianluca Ferro – Unheimlich
SG Records, 2010

Een album dat zijn titel eer aandoet. Dat kan je zeggen van de tweede solo cd van de Italiaanse gitarist Gianluca Ferro. Het is de tweede shredder uit dat land, die ik deze week van commentaar mag voorzien. Geheel tegen mijn gewoonte in heb ik Unheimlich echter maar twee maal beluisterd en daarna opgeborgen. Het is allemaal geweldig knap gespeeld, maar ik krijg er enorme jeuk van.

Gitaarleraar, sessiemuzikant, diverse bands gespeeld, grote festivals, talentenjachten, awards. Je kan een carbonnetje leggen tussen alle biosheets van gitaristen die besluiten solo-albums uit te brengen. Maar het moge duidelijk zijn, er zijn heel wat uitmuntende gitaristen te vinden in de muziekwereld en Gianluca Ferro is er ongetwijfeld één van. Toch had ik al moeite met het beluisteren van zijn eerste cd en met deze tweede schijf heb ik nog meer moeite.

Veel, heel veel jazzfusion omringd met diverse muzikale invloeden. Heel veel briljant en onnavolgbaar gitaarspel in lang uitgesponnen composities. Heel veel tempowisselingen, wisseling van techniek, pauze en variatie. Geen structuur in te vinden, geen touw aan vast te knopen. Naast het gitaarspel is er vooral veel keyboard te horen, die echter zo gebruikt wordt dat het geluid dicht bij de gitaar ligt. Dat maakt het pielerig en bijna onaangenaam om naar te luisteren.

Je kan vanwege het geweldige spel en de onnavolgbaarheid van de composities simpelweg geen al te laag cijfer geven. Ik denk ook dat je als echte kenner en liefhebber (en zeker als mede-gitarist, prof of amateur) er wel het nodige uit zal weten te halen. Als betrekkelijke buitenstaander doe ik dat niet. Is de muziek te moeilijk voor mij of ben ik gewoon te simpel? Aan lezer en luisteraar laat ik ditmaal het oordeel over.

ferro

1. Olympia’s Strangely Mechanical Actions
  2. Accelerating Future