Katra – Out Of The Ashes

Katra – Out Of The Ashes
Napalm Records, 2010

Katra is een Finse zangeres die in ons land (en de rest van Europa) vooral bekend is geworden door de totaal mislukte deelname aan het Eurovisie Songfestival van 2007. Ze dreigde eerst uitgesloten te worden vanwege het feit dat haar festivalbijdrage qua compositie wel heel erg veel leek op een nummer van Within Temptation en toen besloten werd dat ze toch mee mocht doen, werd ze kansloos in de voorronde uitgeschakeld. Ze heeft zich hierdoor niet uit het veld laten slaan en zette alle huurlingen aan de kant die haar begeleidingsband vormden. Nu met een geheel eigen band, overigens wel gevuld met in Finland zeer bekende musici, maakt ze eigenlijk een nieuw debuut. Laten we haar eerste twee cd’s maar even wegdenken en haar met Out Of The Ashes een nieuwe start gunnen.

Het platenlabel van Katra vond er de nieuwe term ‘dream metal’ voor uit. Persoonlijk vind ik dat er weinig nieuws onder de zon is. De band past naadloos in het rijtje van bijvoorbeeld Nightwish en Within Temptation. In plaats van de krachtige vrouwelijke vocalen, vaak klassiek geschoold, zet Katra vocaal een wat dromerig en vaak fragiel overkomend geluid neer, dat dan voor een deel de nieuwe metalvorm uitlegt die voor haar werd uitgevonden. Qua compositie en productie is daar echter geen rechtvaardiging voor.

Katra heeft een groep prima muzikanten gevonden die haar een perfecte begeleiding bieden en instrumentaal allemaal hun mannetje staan. Dat biedt een stevig platform voor het fragiele stemgeluid. Of dat live en zonder productie ook stand weet te houden vraag ik mij in hoge mate af. Qua compositie gebeurt er niets baanbrekends, het is allemaal solide en herkenbaar. De bijna iele zang blijkt het prima te doen in combinatie met de stevige instrumentalisatie. De sterkste momenten zijn echter te vinden wanneer ze samen met de band in een soort van dromerigheid verzinkt. Dan heeft het weinig meer met metal te maken maar zijn ze, mijns inziens, toch het sterkst.

Qua female fronted gothic metal zet Katra met Out Of The Ashes een heel net album neer, dat op alles lijkt wat al door anderen op dit gebied werd gepresteerd. Vraag is dan ook of ze met dit album een doorbraak kan maken. Persoonlijk denk ik dat Katra daar te weinig eigenheid en originaliteit voor te bieden heeft. Neemt niet weg dat het gewoon een aardig plaatje is. Voor de ware liefhebber de moeite van het proberen waard.

katra

1. Delirium
  2. One Wish Away