Erythrioblastosis Fetalis – Process of Death

Torn Flesh Records, 2010

Het Amerikaanse Erythrioblastosis Fetalis is een forenziek eenmans-goregrind-project met de muzikale bekwaamheid van een bedlegerige pedopriester (dat is waarschijnlijk een contaminatie). Via de site van het het plechtige Tampax Vortex kwam ik deze naam tegen en mijn interesse was gewekt.

Meer dan een uur duurde deze foltering. Naar cybergrind neigende gore-vetzakkerij met een extreem dun en scheurend gitaargeluid zonder bas op een bedje van eenzijdige mitrailleurdrumslagen. De vocalen zijn traditiegetrouw iets tussen mompelen, gorgelen en sterven in. Op zich zijn dit voldoende redenen om dit neer te sabelen als zwakzinnig maar dat doe ik deze keer niet. Er zijn namelijk mensen die het verder zoeken dan Mortician, verder dan Amoebic Dysentery. En ook daar zijn “prima” bands te vinden (en minder goeie). Erythrioblastosis Fetalis wist mij in ieder geval te entertainen tot aan Scalding And Consuming met vinnige chaotiek. Daarna kregen de nummers een heel andere productie mee, heel vreemd (andere release?), met een nog dunner geluid en blubberig aandoende keelgeluiden. Dat was wel even minder. Vanaf Livid Body ging het gelukkig weer de juiste kant op.

Ook in de laagste regionen van de muziek verdienen bands een waardering, binnen de juiste context. Dat het leeuwendeel van alle metalheads dit meteen met de grond gelijkmaakt is hun goed recht, neemt niet weg dat dat in omgekeerde richting dan ook meteen zo is. Erythrioblastosis Fetalis heeft enkele prima cyberende goregrindnummers neergezet maar blinkt niet extreem uit in zijn genre. Da(a)rmee net geen zeven.

Tracklisting: EF

1. Dismemberment
  2. Her Coldness Induces Me