Niet lullen maar spelen met Y&T in Zwolle

45 jaar bestaat Y&T anno 2019. De band rond Dave Meniketti is niet in al die jaren vanaf 1974 actief geweest, maar de laatste jaren wordt er weer volop getourd. Al dan niet ter ere van een album dat in dat jaar toevallig zoveel jaar bestaat. Nederland wordt met drie data rijkelijk bedeeld. Emeritus hoofdredacteur Dirk de Boer haalde zijn pen en opschrijfboekje uit de mottenballen toog naar Hedon in Zwolle.

Als voorprogramma mag Tricklebolt het publiek vermaken. Dat lukt aardig. De puntige rock met Hammond wordt energiek gebracht. Een nieuwe plaat is in de maak, waarvan Zwolle vanavond het eerst vrijgelaten liedje mag horen. Niets mis mee. Laat maar komen.

Hedon is prima gevuld voor Y&T. De grote zaal heeft zowaar de trappen naar het plafond geopend waardoor het een aardig volle bak lijkt. Nadat The Who’s Baba O’Riley gevolgd wordt door het intro From The Moon, kan het feest beginnen. Meniketti is zoals gebruikelijk goed bij stem en schudt de ene na de andere gloedvolle solo uit zijn Gibson. De zanger, gitarist is het enige originele bandlid (de overige leden hebben de afgelopen jaren het leven gelaten) van de band uit Oakland, California. Met slaggitarist John Nymann en drummer Mike Vanderhule, heeft Meniketti al een aantal jaar prima vervangers en met Aaron Leigh, die eruit ziet als een kruising tussen Lenny Kravitz en Prince, een nieuwe huurling op de basgitaar.

Het zal het publiek weinig uitmaken. Van ieder album uit de discografie wordt een liedje gespeeld, waarbij uiteraard meerdere nummers komen van de platen uit de periode 1981-1985. Dus Mean Streak, Black Tiger, Hurricane, Rescue Me, Midnight in Tokyo, Forever, et cetera passeren in sneltrein vaart de revue. Het adagium ‘niet lullen, maar spelen’ is de heren niet vreemd. Tijdens fanfavoriet I Believe In You vernaggelt Meniketti de solo, maar dat mag de pret niet drukken. Met Sail On By en Forever als toegiften, verlaten de veteranen onder luid applaus het podium. Wie weet tot de volgende keer. Aan de vorm en het spelplezier ligt het in ieder geval niet!

3 oktober 2019, Hedon, Zwolle

Hedon